بیماری هاکرونا

پاسخ به 11 سوالی که مردم در مورد ویروس کرونا می پرسند!

از آنجایی که این ویروس بیماری جدیدی است اغلب مردم به دنبال اطلاعاتی به روز در این مورد هستند، به همین جهت تصمیم گرفتیم به 11 سوال که بیشتر توسط افراد پرسیده می شود، بپردازیم :


علائم ویروس کرونا چیست؟

براساس گفته CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها)، علائم COVID-19، بیماری کرونا ویروس جدید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مطالعه جدیدی از سازمان بهداشت جهانی كه لیست مفصلی تر از علائم را بیان نموده که شامل موارد دیگری از جمله احساس خستگی، درد استخوان یا مفاصل، سردرد و لرز است. علائم ممکن است در حدود 2  تا 14 روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر شوند.

چگونه می توان از ویروس کرونا جلوگیری کرد؟

پیشگیری از ویروس کرونا

بهترین راه برای پیشگیری از ویروس کرونا شستشو منظم دست ها است (حداقل 20 ثانیه دستان خود را بشویید.) اگر سرفه یا عطسه می کنید، با دستمال جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. در صورتی که آب و صابون در دسترس ندارید، از ضد عفونی کننده ها با الکل 60% استفاده کنید. همچنین نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند، خودداری کنید.
  • دست خود را به چشم، بینی و دهان خود نزنید.
  • وقتی بیمار هستید در خانه بمانید.
  • هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید و سپس آن را درون سطل زباله درب دار بیاندازید.
  • اشیاء و سطوحی که مرتبا لمس میشوند را با اسپری تمیز کننده یا ضد عفونی کننده تمیز کنید.

آیا استفاده از ماسک در جلوگیری از بیماری موثر است؟

پیشگیری از ویروس کرونا با ماسکبه طور کلی، خیر. اما اگر مبتلا  به COVID-19 هستید، پوشیدن دهان و بینی توسط ماسک خطر انتقال بیماری به شخص دیگر را کاهش می دهد.

اگر تمایل به استفاده از ماسک دارید، ماسک های جراحی از محافظت کمتری برخوردار هستند و ماسک های پیشرفته تر N95 بهترین عملکرد را داشته و مناسب کادر درمانی است. ماسک باید هر چند ساعت یکبار تعویض گردد. همچنین استفاده از ماسک توصیه نمی شود، زیرا که ممکن است، خود عامل عفونت گردد. پس به محض قرار گرفتن در محیط امن، ماسک را از روی صورت بردارید. در حالت کلی بهترین کار شستن مداوم دست ها و عدم لمس صورت است.

چگونه بفهمیم مبتلا به ویروس کرونا هستیم؟

اگر فکر می کنید به COVID-19 مبتلا شده اید، از خانه خارج نشوید. بلکه جهت راهنمایی با اورژانس تماس بگیرید. در صورت لزوم نیروی های اورژانس برای اعزام بیمار به مرکز بهداشتی اقدام خواهند نمود.

coronavirus چگونه انتقال می یابد؟

روشهای انتقال ویروس کرونااز آنجا که COVID-19 بیماری جدیدی است، بسیاری از سوالات در رابطه با انتقال آن بی پاسخ باقی مانده است. اما کارشناسان معتقدند:

این ویروس ممکن است از فردی به فرد دیگر، گسترش یابد و از طریق قطرات تولید شده در هنگام سرفه یا عطسه شخص آلوده انتقال می یابد. همچنین ممکن است پیش از بروز علائم در فرد ناقل به شخص دیگری منتقل شود.

همچنین ممکن است بیماری از طریق تماس با سطوح آلوده انتقال یابد. لمس یک سطح یا شیء آلوده به ویروس و سپس لمس دهان، بینی یا چشم ها یکی دیگر از راه هایی است که ممکن است بیماری گسترش یابد ، اگرچه CDC می گوید که این روش اصلی انتشار ویروس نیست.

CDC معتقد است که COVID-19 در برخی مناطق جغرافیایی به خصوص مناطق مرطوب دوام بیشتری داشته و به راحتی گسترش می یابد.

ویروس کرونا تا چه مدت بر روی سطوح زنده می ماند؟

Coronavirus (کروناویروس) یا عامل بیماری COVID-19 عمدتا از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. وقتی ناقل بیماری سرفه یا عطسه می کند، قطرات آب حاوی ویروس را به هوا انتقال می دهد. در این حالت اگر فرد سالم در این فضای آلوده تنفس کند و یا اشیاء آلوده به ویروس را لمس کند، خطر ابتلا به کرونا در وی وجود دارد. البته لازم به ذکر است که شواهدی مبنی بر عبور ویروس از پوست سالم وجود ندارد، معمولاً انتقال از طریق تماس دست آلوده به ویروس با دهان، بینی یا چشم ها رخ می دهد.

ویروس کرونا می تواند ساعت ها و حتی تا روزها بر روی سطوح باقی بماند، البته این مدت زمان بسته به جنس سطوح متفاوت است. البته با توجه به آنکه هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با این ویروس در دسترس نیست، نمی توان در مورد وضعیت آن بعد از قرار گرفتن در معرض  گرما، سرما یا نور خورشید اظهار نظر نمود. اما آزمایشات اطلاعاتی را در مورد مدت زمان باقی ماندن کرونا بر روی سطوح مختلف نشان می دهد.

ویروس کرونا تا چه مدت بر روی سطوح زنده می ماند؟

  • فلز 

مثال: جواهرات ، ظروف نقره ای و …

5 روز

  • چوب

مثال: مبلمان ، دکوراسیون

4 روز

  • پلاستیک

نمونه ها: بسته بندی مانند ظروف شیر و بطری های شوینده، صندلی های مترو و اتوبوس ، کوله پشتی ، دکمه های آسانسور

2 تا 3 روز

  • فولاد ضد زنگ

مثال: یخچال، گلدان، قابلمه ، سینک و …

2 تا 3 روز

  • مقوا

مثال: جعبه های حمل و نقل

24 ساعت

  • مس

نمونه ها: سکه ها، وسایل آشپزی

4 ساعت

  • آلومینیوم

مثال: قوطی نوشابه، فویل، بطری های آب

2 تا 8 ساعت

  • شیشه

مثال: لیوان، فنجان، آینه ، پنجره

حداکثر 5 روز

  • سرامیک

مثال: ظروف، سفال ، لیوان

5 روز

  • کاغذ

برخی از گونه های کورو ویروس فقط برای چند دقیقه روی کاغذ زنده می مانند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا 5 روز نیز زنده بمانند.

  • خوراکی ها

به نظر نمی رسد كه ویروس کرونا از طریق تماس با مواد خوراکی انتقال یابد. با این حال بهتر است، قبل از مصرف هر نوع میوه یا سبزی آنها را با مواد ضدعفونی شسته و آبکشی نمایید.

  • آب

ویروس کرونا در آب آشامیدنی یافت نشده است. ولی در صورت ورود ویروس به منبع آب، تصفیه خانه های محلی آب را تصفیه و ضد عفونی می کنند تا عاری از هر نوع ویروس و یا میکروب باشند.

برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس از طریق سطوح و اشیاء، موجود، خانه و محل کار خود را تمیز و ضدعفونی کنید. سطوح هایی مانند :

  • کانتر
  • دستگیره درب
  • وسایل حمام
  • تلفن
  • کیبورد
  • کنترل تلویزیون
  • توالت

را مرتبطاً ضد عفونی نمایید.

برای این منظور می توانید از اسپری تمیز کننده خانگی استفاده کنید. اگر سطوح کثیف هستند، ابتدا آنها را با آب و صابون تمیز کرده و سپس آنها را ضد عفونی کنید.

آیا coronavirus از آنفولانزا خطرناک تر است؟

در فصل سرما حداقل 29 میلیون آمریکایی مبتلا به آنفولانزا می شوند، و این آمار در مقایسه با مبتلایان به کرونا ویروس بسیار اندک است.  همچنین در حالی که بیش از 133000 نفر در سراسر جهان مبتلا به کرونا ویروس هستند، این تعداد هنوز در مقایسه با آنفولانزا بسیار کمتر است.اما COVID-19، بیماری حاد ریوی است و ممکن است کشنده تر باشد. میزان مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در حدود 0.1٪ است، در حالی که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس 2٪ -3٪  تخمین زده شده است.

همچنین آنفولانزا برای دانشمندان و پزشکان شناخته شده است، اگرچه ممکن است ویروس آنفولانزا هر ساله دچار تغییراتی شود، با حال واکسن  و نیز روشهایی برای درمان آنفولانزا وجود دارند.

ولی coronavirus بیماری کاملاً جدیدی است و مسئولان بهداشت هنوز هم در مورد نحوه شیوع و درمان آن به طور کامل آگاهی ندارند. همچنين ممكن است ويروس كرونا مانند آنفولانزا در چند سويه جهش داشته باشد.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی معتقد است که، برخی از تفاوت های اساسی میان این دو ویروس وجود دارد که مردم باید از آنها آگاه باشند. اولاً، به نظر نمی رسد که COVID-19 به اندازه آنفولانزا شایع شود و دوماً COVID-19 علائم شدیدتری را برای بیمار ایجاد می کند.

وی ادامه داد: “در حالی که بسیاری از مردم در سطح جهان با تزریق واکسن آنفولانزا نسبت به سویه های مختلف این ویروس فصلی ایمن شده اند، COVID-19 ویروسی جدید است که هیچ کس در مقابل آن ایمنی ندارد. این بدان معناست که افراد بیشتری مستعد ابتلا به این عفونت هستند و برخی نیز به نوع شدید آن مبتلا خواهند شد.

آیا واکسنی برای COVID-19 وجود دارد؟

آیا واکسن برای COVID-19 وجود دارد؟نه هنوز هیچ واکسنی برای این منظور وجود ندارد؛ اما چندین دانشگاه تحقیقاتی و شرکت دارویی بر روی تولید واکسن این بیماری کار می کنند. در 16 مارس، یک واکسن آزمایشی بر یک انسان تزریق شد و سطح ایمنی وی هم اکنون در حال بررسی است.

کروناویروس چگونه درمان می شود؟

هنوز هیچ داروی برای درمان این بیماری وجود ندارد و آنتی بیوتیکها نیز در برابر آن مؤثر نیستند. متخصصان توصیه میکنند: مصرف استامینوفن را برای بهبود درد و تب امتحان کنید. استراحت و نوشیدن آب نیز می تواند به درمان کمک کند.اگرچه هیچ تحقیق مستندی مبنی بر تاثیر ایبوپروفن وجود ندارد، اما WHO در ابتدا، هنگام بروز علائم مصرف دارو را توصیه نمود اما در ماه مارس اعلام كرد: “بر اساس اطلاعات موجود مصرف ایبوپروفن توصیه نمیشود.”

افرادی که علائم جدی تر دارند باید در بیمارستان تحت مراقبت قرار گیرد، تا در صورت لزوم و توسط دستگاه هایی مخصوص به تنفس آنها کمک شود.

چه زمانی و از کجا شروع شده است؟

چین برای اولین بار از شیوع ووهان در 30 دسامبر 2019 خبر داد.

آیا coronavirus مانند آنفولانزا فصلی است ؟  و پس از گرم شدن هوا از بین می رود؟

مدیر مرکز ملی ایمنی سازی و بیماری های تنفسی CDC می گوید: این امکان وجود دارد که پس از گرم شدن هوا ویروس از بین برود. اما ما هنوز اطلاعات کافی در این مورد نداریم.بیشتر ویروس های تنفسی مانند آنفولانزا فصلی هستند. به گفته وی، کروناویروس ممکن است مانند آنفولانزا رفتار کند و شاهد از بین رفتن آن در فصل گرما باشیم. “اما این فرضیه زودرس است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا