بیماری هاگوش و حلق و بینی

پولیپ بینی چیست ؟ بررسی علت، علائم و درمان زائده ی بینی

پولیپ بینی یکی از شایع ترین مشکلات تنفسی است که اگر تحت درمان قرار نگیرد می تواند مشکل ساز باشد.پولیپ بینی توده های به رنگ قهوه ای مایل به زرد یا صورتی است که از رشد مخاط پوشاننده بینی ایجاد می شود. این توده ها شبیه به قطرات اشک هستند و ممکن است به صورت تکی یا دسته ای به وجود بیایند. پولیپ ممکن است در هر دو مجرای بینی دیده شود.


علل پولیپ بینی

علت پولیپ بینی
علی رغم تمامی مطالعات صورت گرفته هنوز علت دقیق ایجاد این زایده معلوم نشده است. با این حال این پولیپ ها در افرادی که دچار آسم و یا رینیت هستند بیشتر دیده می شود. رینیت وضعیتی است که در آن غشاهای پوشاننده بینی و گلو دچار التهاب می شوند. همچنین به دنبال التهاب مزمنی که به دنبال عفونت های سینوزیتی به وجود می آیند و ابتلا به انواع آلرژی ها، پولیپ بینی می تواند به وجود بیاید. گرچه این مشکل مختص افراد بزرگسال است و به ندرت در کودکان ایجاد می شوند اما گاهی اوقات در کودکانی که دچار بیماری ارثی فیبروز کیستیک هستند این وضعیت دیده می شود.

علائم پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی
علائم پولیپ بینی اغلب در عرض چند ماه و به تدریج ظاهر می شوند. شدت علائم آن بستگی به تعداد و اندازه پولیپ های بینی دارد. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:
  • گرفتگی بینی به خاطر بزرگ بودن پولیپ ها و یا زیاد بودن تعداد آن
  • کاهش حس بویایی
  • در بعضی موارد، آبریزش بینی به خاطر افزایش ترشحات بینی به وجود می آید.

پولیپ بینی ممکن است باعث بروز سینوزیت های عود کننده هم باشد زیرا مجاری باریکی که ترشحات سینوس ها را به داخل بینی تخلیه می کنند ممکن است بر اثر وجود پولیپ ، مسدود شده و سینوس ها دچار التهاب شوند.

پولیپ های کوچک بینی را می توان با استفاده از اسپری های کورتون دار بینی که باعث کوچک شدن پولیپ ها در عرض چند هفته می گردد، درمان نمود.

نحوه درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی
اگر پزشک مشکوک به وجود پولیپ در بینی شما شود اما این پولیپ ها را نتوان به آسانی مشاهده نمود ممکن است درخواست آندوسکوپی بینی از شما بنماید. اگر با استفاده آندوسکوپ بینی هم نتوان تعداد و اندازه پولیپ ها را مشخص نمود ممکن است یک سی تی اسکن از بینی شما گرفته شود. اگر فقط یک پولیپ وجود داشته باشد یک نمونه از آن گرفته می شود و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود تا احتمال سرطانی بودن آن بررسی و رد شود.پولیپ های کوچک بینی را می توان با استفاده از اسپری های کورتون دار بینی که باعث کوچک شدن پولیپ ها در عرض چند هفته می گردد، درمان نمود. پولیپ های بزرگتر را ممکن است در هنگام آندوسکوپی بیرون آورد. بعد از عمل جراحی برای پیشگیری از عود مجدد پولیپ ها، ممکن است پزشک به شما توصیه کند  از یک اسپری کورتون دار به مدت چند ماه استفاده کنید. در موارد شدیدتر برای جلوگیری از بازگشت پولیپ، ممکن است لازم باشد که از داروهای کورتون دار خوراکی استفاده شود.برگرفته از کتاب : بیماری های چشم، گوش، حلق و بینی-تالیف : دکتر تونی اسمیت-ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا