بیماری هابیماری های مقعدیفیستول و آبسه

مراحل درمان فیستول مقعدی ، شناخت بیماری و تغییر سبک زندگی

شایع ترین درمان فیستول مقعدی جراحی است. اصطلاح فیستول به اتصال غیر طبیعی بین دو سطح بیولوژیکی مانند اندام، عروق یا روده اشاره دارد. این اتصال غیر طبیعی به شکل لوله ایجاد می شود.فیستول مقعدی کانال غیر طبیعی بین مقعد و قسمت های خارجی مانند سطح پوست و یا هر قسمت غیر مرتبط به مقعد ایجاد خواهد کرد و این امر باعث می شود محتویات روده و مدفوع نشت کرده و عفونت و آبسه را بوجود بیاورد.مقاله زیر شما را با مراحل درمان فیستول مقعدی آشنا خواهد کرد.


تغییر سبک زندگی

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

با توجه به نوع رژیم غذایی که از آن پیروی می کنید سعی کنید علائم روده و معده خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه چیز مرتب است. برای پیشگیری از فیستول مقعدی از غذاهای تند، غذاهای چرب و غذاهای بی کیفیت و ناسالم دوری کنید. با اینکار سیستم گوارشی سالم تری خواهید داشت. ترجیحا بیشتر از میوه جات و سبزیجات سبز برگ، غلات کامل و گوشت های سالم استفاده کنید.

اضافه کردن فیبر و غلات به اجابت مزاج شما کمک می کند. به غذایی که می خورید توجه کنید و هر غذایی که باعث ایجاد ناراحتی در سیستم گوارشی شما می شود را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

چربی بیش از حد باعث مسدود شدن کانال فیستول می شود و در نتیجه می تواند آبسه پرانال را ایجاد کند که عامل اصلی درد در افراد مبتلا به فیستول است. پس اگر به فیستول مبتلا هستید از مصرف چربی خودداری کنید.

آب بیشتری بنوشید

توصیه می شود یک و نیم لیتر آب در روز بنوشید. نوشیدن الکل و نوشابه را متوقف کنید و آب و آب میوه های سالم را جایگزین آن کنید. اینکار به پیشگیری از یبوست کمک می کند. یبوست بر فیستول مقعدی تاثیر دارد و بیمار مبتلا به فیستول را آزار می دهد.

استفاده از بالش

از نشستن طولانی مدت اجتناب کنید. اگر مجبور هستید که ساعت های طولانی به صورت نشسته کار کنید باید فشار اضافی در ناحیه پشت و پاها را کم کنید. برای این کار از یک بالش بر روی صندلی استفاده کنید. راحتی و سلامتی شما در کار باید در اولویت باشد. این امر برای همه یکسان است و اگر شما مبتلا به فیستول مقعدی هستید بیش از دیگران باید این موضوع را رعایت کنید.

استفاده از پد های جاذب

فیستول مقعدی باعث ایجاد نشتی هایی می شود که بیمار را آزار میدهد. برای اینکار از پدها و پوشک های جاذب مخصوص بزرگسالان استفاده کنید. استفاده از پد نگرانی بیمار در مورد نشت خون و یا هر مایع دیگری از فیستول را از بین می برد.

درمان فیستول مقعدی را شروع کنید

مراقبت های فیستول مقعدی باعث درمان قطعی نمی شود بلکه بیمار را تسکین می دهد و روند درمان را سرعت می بخشد. بنابراین حتما باید به پزشک مراجعه کنید و درمان های لازم را انجام دهید.

مراجعه به پزشک برای درمان فیستول مقعدی

تشخیص بیماری فیستول مقعدی توسط معاینه بصری صورت می گیرد با این حال ممکن است شما برای تشکیل پرونده و شروع روند درمان به آزمایش های زیر نیازمند شوید. این به تشخیص پزشک شما بستکی دارد.

  • توموگرافی کامپیوتری (سیتی اسکن)
  • MRI
  • فیستول گرافی
  • سونوگرافی
  • آزمایش های میکروبیولوژیک

انجام عمل جراحی برای درمان فیستول

شایع ترین نوع درمان فیستول مقعدی، جراحی است. این جراحی “فیستولوتومی” نام دارد. جراحی فیستول مقعدی در بیش از 85 درصد موارد موثر است.

از دستورات پزشک پیروی کنید

این فوق العاده مهم است که پس از شروع درمان فیستول مقعدی و بعد از جراحی با پزشک خود در ارتباط باشید و از دستورات او پیروی کنید. فیستول یک عامل ثانویه است بنابراین باید با پزشک همراه باشید تا مشکل اصلی که باعث ایجاد فیستول شده را پیدا کنید و آن را از بین ببرید. مصرف دارو ها و آنتی بیوتیک ها را فقط تحت نظر پزشک شروع کنید.

تاثیر شناخت بیماری در درمان فیستول مقعدی

  • دانستن علت و عواملی که شما را به بیماری مبتلا کرده است بسیار مهم است. با شناخت عوامل بیماری و حذف آنها در مرحله درمان فیستول مقعدی میتوانید روند درمان را سرعت ببخشید. بعد از پایان درمان با دوری کردن از عوامل ابتلا به فیستول و تغییر سبک زندگی از ابتلا مجدد به بیماری جلوگیری کنید.
  • شناخت بیماری و علائم فیستول مقعدی باعث می شود تا بیمار سریع تر متوجه مشکل خود شود و به پزشک مراجعه کند.
  • شناخت بیماری فیستول مقعدی بیمار را با عوارض آن آشنا می کند و در پیشگیری از بروز عوارض جدی و یا برطرف کردن آنها کاربرد دارد.

یک دیدگاه

  1. مطلب مفیدی بود ممنون از شما من اصلا نمیدونستم که فیستول چی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا