رژیم غذاییسبک زندگی

چگونه چاق شویم و در عین حال سالم باشیم؟ کم وزن بودن دقیقا به چه معناست ؟

با اینکه بسیاری از افراد دچار اضافه وزن و چاقی هستند و به رژیم لاغری نیاز دارند، اما افرادی هم هستند که از کمبود وزن رنج می برند و همیشه می پرسند چگونه چاق شویم ؟
کمبود وزن هم مانند چاقی و اضافه وزن خطرناک است و می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. عده ای از افراد هم هستند که از کمبود وزن رنج نمیبرند اما دوست دارند تا عضله سازی بیشتری داشته باشند و کمی وزن آنها افزایش پیدا کند.
حال سوال اینجاست که چگونه چاق شویم که برای بدن خطر ساز نباشد و به سلامتی ما آسیب نرسد؟ فرقی نمی کند که به صورت بالینی دارای کمبود وزن باشید و یا برای افزایش عضله می خواهید وزن اضافه کنید. این مقاله روش بدست آوردن وزن به روش سالم را برای شما بیان می کند.


کم وزن بودن دقیقا به چه معناست؟

اگر شاخص توده بدنی شما کمتر از 18.5 باشد یعنی شما دچار کمبود وزن هستید و باید این سوال را از خود بپرسید که چگونه چاق شویم و در ادامه این مقاله با من همراه باشید تا به پاسخ برسید. اگر شاخص توده بدنی بیش از 25 باشد یعنی شما دارای اضافه وزن هستید و اگر میزان آن به بیش از 30 برسد شما چاق هستید و در این صورت من مقاله رژیم لاغری  را به شما پیشنهاد می کنم. بسیاری از مردم لاغر هستند اما هنوز هم سالم هستند. داشتن وزن کم لزوما به معنای داشتن بیماری خطرناک نیست. میزان کمبود وزن حدود 2-3 برابر در دختران و زنان بیش از مردان شایع است.

بیماری هایی که ممکن است فرد را دچار کم وزنی کند

  • اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی که یک اختلال روانی جدی است.
  • مشکلات تیروئید: تیروئید بیش از حد فعال (هیپرتیروئیدیسم) می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و سبب کاهش وزن نامنظم شود.
  • بیماری سلیاک: شدیترین نوع عدم تحمل گلوتن. اکثر افراد مبتلا به این بیماری از وجود بیماری با خبر نیستند.
  • دیابت: عدم کنترل دیابت (عمدتا نوع 1 ) می تواند منجر به کاهش وزن شدید شود.
  • سرطان: تومورهای سرطانی اغلب مقدار زیادی کالری را میسوزانند و موجب از دست دادن وزن می شوند.
  • عفونت: برخی از عفونت ها می تواند باعث لاغر شدن فرد شود و به شدت او را گرفتار کم وزنی کند مانند HIV، انگل ها و سل

اگر کم وزنی بیش از حدی دارید مخصوصا اگر این کاهش وزن بی دلیل و یکباره برای شما اتفاق افتاده است پیشنهاد میکنم حتما به پزشک مراجعه کنید.

چگونه چاق شویم و در عین حال سالم باشیم؟

اگر به دنبال افزایش وزن هستید، بسیار مهم است که از راه درست به این هدف برسید. افراد زیادی در جواب سوال چگونه چاق شویم خوردن نوشابه و نوشیدنی هایی از این دست را به شما پیشنهاد می دهند. نوشابه و نوشیدنی ها قندی و چاق کننده ممکن است شما را چاق کند اما همزمان سلامت شما را نابود می کند.اگر وزن کمی دارید بهرین روش اضافه وزن به شما کمک می کند تا توده عضلانی و چربی زیر جلدی بسازید نه اینکه شما را با انبوهی از چربی ها در ناحیه شکمی مواجه کند! بنابراین ضروری است تا غذاهای سالم بخورید و زندگی سالمی داشته باشید.

بیش از سوخت و ساز بدن خود کالری دریافت کنید

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مازاد سوخت و ساز روزانه خود کالری دریافت کنید. اگر میخواهید وزن شما به آرامی اما پیوسته زیاد شود، روزانه حدود 300 تا 500 کالری اضافه تر دریافت کنید. با استفاده از یک محاسبه گر کالری شما به راحتی می توانید میزان کالری دریافتی را محاسبه کنید.

این روند افزایش کالری را برای تمام عمر خود ادامه ندهید، بلکه تا زمان رسیدن به وزن مناسب ادامه دهید و بعد از این دوره میزان وزن خود را کنترل کنید.

مقدار زیادی پروتئین دریافت کنید

پیشنهاد اکثر کارشناسان در جواب این سوال که چگونه چاق شویم همین است: دریافت مقدار زیادی پروتئین

مهمترین مواد مغذی برای بدست آوردن وزن سالم پروتئین ها هستند. عضلات بدن ما از پروتئین ساخته میشوند و بدون وجود عضله کالری های اضافی بدن ما به چربی تبدیل می شوند.

مطالعات نشان می دهند که در طول رژیم پر پروتئین، بسیاری از کالری های دریافتی ما به عضله تبدیل می شوند با این حال در نظر داشته باشید که پروتئین مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند! زیرا پروتئین بیش از حد به شما احساس سیری می دهد و به همین خاطر ممکن است شما احساس سیری کنید و میزان کالری دریافتی در روز را کاهش دهید.

اگر در تلاش برای اضافه وزن هستید، 1-0.7 گرم پروتئین را برای هر پوند (2.2 -1.5 کیلوگرم) از وزن خود به صورت روزانه در نظر بگیرید

مواد غذایی حاوی پروتئین شامل گوشت، ماهی ، تخم مرغ، بسیاری از محصولات لبنی، حبوبات، آجیل و … است. میتوانید با مشورت پزشکان و کارشناسان از مکمل های پروتئین هم استفاده کنید.

دریافت مقدار زیاد کربوهیدرات و چربی

حداقل سه بار در روز از منابع کربوهیدرات و چربی استفاده کنید. بسیاری از مردم در زمان افزایش وزن میزان چربی و کربوهیدرات را کاهش می دهند که این امر باعث کاهش چشمگیر میزان کالری روزانه می شود. اگر هدف شما افزایش وزن است کربوهیدرات و چربی را در وعده های غذایی خود جای دهید. اطمینان حاصل کنید که حداقل روزانه سه وعده غذا بخورید و سعی کنید هر زمان که توانستید تنقلات پر انرژی مصرف کنید.

چگونه چاق شویم ؟

از سس ها، ادویه ها و ترشیجات  استفاده کنید

این مواد طمع دهنده هستند و باعث ایجاد اشتها می شوند و شما را به خوردن بیشتر تشویق می کنند.

از مواد غذایی پرکالری استفاده کنید.

برخی از مواد سالم و پر کالری به شرح زیر است:

  • آجیل: بادام، گردو، بادام زمینی و غیره
  • میوه خشک: کشمش، خرما، آلو و غیره.
  • لبنیات با چربی زیاد: شیر کامل، ماست کامل چربی، پنیر
  • چربی ها و روغن ها: روغن زیتون فوق العاده عالی است و همچنین و روغن آووکادو.
  • دانه ها: دانه های کامل مثل جو و برنج قهوه ای.
  • گوشت: مرغ، گوشت گاو، بره و غیره
  • سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و یام.
  • شکلات تیره، آووکادو، کره بادام زمینی، شیر نارگیل، گرانولا

بسیاری از این غذا ها به شما احساس سیری می دهند، اما سعی کنید آنها را مصرف کنید حتی اگر اشتهایی به آنها ندارید. خوردن میوه همیشه خوب است اما در پروسه افزایش وزن از میوه هایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیش از حد ندارد. مانند موز

به باشگاه بروید

حتما و حتما در طول پروسه افزایش وزن به باشگاه بروید و ورزش کنید، زیرا باید مطمئن شوید کالری های دریافتی شما به عضله تبدیل شود و نه به بافت های چربی مضر
اگر در ورزش کردن مشکل دارید و از بیماری عضلانی و یا استخوانی رنج می برید با پزشک مشورت کنید و یک مربی ورزشی حرفه ای برای خود انتخاب کنید.
افزایش وزن کار سختی است و نیاز به تلاش و زمان دارد، پس دلسرد نشوید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به وزن سالم انجام دهید. افزایش وزن یک ماراتن است و به زمان نیاز دارد نه به سرعت.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا