بیماری هادیابت

کنترل دیابت با استفاده از این مواد خوراکی!

سطح بالای قند خون می تواند عوارض متعددی را برای سلامتی به همراه آورد که در نهایت منجر به بیماری دیابت می گردد، در سال های اخیر به سبب تغییر سبک زندگی افراد شامل کاهش تحرک و استفاده از غذاهای ناسالم، میزان شیوع این بیماری به مقدار بسیار زیادی افزایش یافته است، به حدی که سن ابتلا آن تا 20 سال کاهش پیدا کرده. بنابراین لازم است قبل از ابتلا به این بیماری از وقوع آن با استفاده از گیاهان دارویی جلوگیری نمایید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش های پیشگیری و کنترل دیابت آشنا نماییم.


جنسینگ

جنسینگ به عنوان یک گیاه تقویت ایمنی و مبارزه با بیماری شناخته شده است، اما محققان به تازگی دریافته اند که خواص ضد دیابت نیز دارد. هنگامی که شما جنسینگ را مصرف می کنید، جذب کربوهیدرات ها کاهش می یابد و سلول ها گلوکز بیشتری را مصرف می کنند. علاوه بر این، تولید انسولین در پانکراس نیز افزایش می یابد. اگر دچار دیابت هستید، مصرف این گیاه می تواند به کاهش میزان قند خون به اندازه 15 تا 20 درصد و در نتیجه کنترل دیابت کمک کند.

میزان مناسب مصرف جینسینگ

  • پودر جنسینگ : 1 قاشق غذاخوری
  • ریشه جنسینگ : 2 تا 3 گرم یا 7 الی 8 قطعه

شما می توانید برای تهیه این گیاه دارویی ریشه یا پودر آن را تهیه نمایید. اگر ریشه دارید ، آن ها را ریز کرده و به آب جوش بیافزاید تا 7 الی 8 دقیقه در آن بماند و سپس مخلوط را از صافی عبور داده و میل کنید و اگر از پودر آن استفاده می کنید آن را به آب گرم اضافه نموده و مصرف کنید.

بهترین زمان استفاده از جنسینگ اوایل صبح ها و یا قبل از شام است.

گیمنما

گیمنمااین گیاه هندی به معنای واقعی کلمه “نابود کننده قند” نامیده می شود، و قادر است عوارض دیابت را از بین ببرد. این گیمنا سطح قند خون را کاهش داده و با افزایش دادن فعالیت آنزیم ها به سلول ها برای استفاده از گلوکز کمک می نماید.

تحقیقات به عمل آمده نشان میدهد این گیاه جذب قند خون را کاهش داده و از طرفی میل افراد به شیرینی جات را کاهش میدهد از همین روی به طور مستقیم در پیشگیری، درمان و کنترل دیابت موثر است و بخشی از تغذیه مناسب افراد دیابتی به شمار می رود.

دوز مناسب مصرف گیمنما

  • کپسول : 100 میلی گرم
  • پودر : 1/2  قاشق چای خوری
  • برگ :1 قاشق چای خوری

برای استفاده از این دارو می توانید کپسول، پودر و یا برگ آن را تهیه نمایید. برای استفاده از برگ آن لازم است، آن را به مدت 10 دقیقه در آب جوش بجوشانید و سپس از صافی رد کرده و میل نمایید. برای استفاده از پودر گیمنما می توان مقداری از آن را داخل آب ولرم ریخته و میل کنید، همچنین برای استفاده از کپسول میتوانید به توضیحات روی بسته عمل کنید. بهترین زمان استفاده از گیمنما صبح ها یا 20 دقیقه قبل از صرف غذا است.

مریم گلی

مصرف مریم گلی تغذیه مناسب افراد دیابتی است به خصوص وقتی با معده خالی مصرف شود می تواند به میزان قابل توجهی قند خون را کاهش دهد، این گیاه با افزایش ترشح انسولین به کاهش قند خون و کنترل دیابت کمک می نماید، مریم گلی اغلب برای کنترل دیابت نوع 2 کاربرد دارد و افزون بر کنترل قند خون در افزایش عملکرد مثبت کبد و بهبود سیستم ایمنی بدن نیز موثر است.

دوز مناسب و طریقه ی مصرف مریم گلی

  • برگ تازه : 4-6 گرم در روز
  • برگ های خشک شده : ⅙-½ قاشق چای خوری
  • چای: 2-3 فنجان / روز

می توان این گیاه را به طرق مختلف مورد استفاده قرار داد، ولی بهترین راه استفاده از آن مصرف چای این گیاه می باشد همچنین می توانید برگ های این گیاه را بخورید. برای تهیه چای این گیاه می توانید چند برگ خشک شده مریم گلی را به یک فنجان آب جوش اضافه نموده و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دم بکشد و سپس میل کنید. به منظور کنترل دیابت بهتر است این چای را در اوایل صبح و با معده خالی میل کنید.

در سال های اخیر به سبب تغییر سبک زندگی افراد شامل کاهش تحرک و استفاده از غذاهای ناسالم، میزان شیوع این بیماری به مقدار بسیار زیادی افزایش یافته است، به حدی که سن ابتلا آن تا 20 سال کاهش پیدا کرده.

بلوبری

این گیاه یا میوه افزون بر درمان دیابت، پتانسیل پزشکی بسیاری دارد، بلوبری دارای ترکیباتی به نام گلوکوکینین است که عمدتا مسئول کاهش سطح قند خون می باشند. استفاده همزمان از دم کرده این گیاه همراه با مصرف داروهای دیابت می تواند تا حد بسیار زیادی قند را کاهش دهد از همین روی باید آن را تحت کنترل استفاده کنید و قند خون را به صورت مداوم کنترل نمایید.

طرز مصرف بلوبری

  • عصاره بلوبری : 10 تا 100 میلی گرم

عصاره این گیاه به وفور در دسترس است و استفاده از آن بسیار موثر است. بهترین زمان استفاده از این دارو یک بار صبح و یکبار شب قبل از شام است.

پونه کوهی

خواص پونه کوهیاسم دیگر این گیاه مرزنجوش یا مرزنگوش است و مهمترین مزیت آن کاهش شدید سطح قند خون است از همین روی تغذیه مناسب افراد دیابتی به شمار می رود. عصاره پونه فعالیت آمیلاز پانکراس را افزایش می دهد که در نتیجه آن، انسولین بیشتری تولید می شو که کاهش قند خون را به دنبال دارد از طرفی این دارو سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت خواهد نمود.

میزان و طرز مصرف پونه کوهی

  • کپسول پونه : 600 میلی گرم در روز
  • روغن پونه کوهی : 4-6 قطره در روز ( رقیق شده )
  • برگ های خشک شده پونه : 1 قاشق چای خوری، دو بار در روز
  • برگ های تازه پونه : 4-5 برگ، دو بار در روز

شما برای استفاده از این گیاه می توانید روغن آن را میل کرده و یا از آن در پخت غذا استفاده کنید همچنین می توانید برگ های تازه پونه را بجویید و یا کپسول آن را بخورید، برای تهیه چای این گیاه برگ تازه یا خشک شده پونه را به آب جوش بیافزاید و اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد و سپس میل کنید.

بهترین زمان استفاده از این دارو برای کنترل دیابت صبح ها می باشد.

کنترل دیابت با آلوئه ورا

از جمله موارد استفاده از آلوئه ورا می توانیم به کاربرد آن در صنایع آرایشی و بهداشتی، درمان التهاب، بهبود هضم، جلوگیری از آکنه و ریزش مو اشاره کنیم. اما تحقیقات نشان داده این گیاه در کاهش قند خون و چربی خون نیز موثر است و تغذیه مناسب افراد دیابتی به شمار می رود.

طرز مصرف آلوئه ورا

  • کپسول آلوئه ورا : 300 میلی گرم در روز
  • آب یا عصاره آلوئه ورا
  • ژل آلوئه ورا خانگی : 100 گرم

آب ( عصاره ) آلوئه ورا یا کپسول آن به وفور موجود است و برای استفاده از آن می توانید به دستورالعمل روی بسته توجه نمایید همچنین می توانید برگ تازه این گیاه را تهیه نموده و ژل آن را خارج کنید و در مخلوط کن بریزید. ( برای رقیق شدن می توانید به آن آبلیمو بیافزاید.) زمان مناسب استفاده از این گیاه صبح زود است.

زنجبیل

یکی از موارد تغذیه مناسب افراد دیابتی استفاده از زنجبیل است زیرا علاوه بر کاربرد در انواع مختلف غذاها، قادر است سطح قند را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و به کنترل دیابت کمک کند، زیرا زنجبیل در افزایش ترشح انسولین موثر است.

طرز مصرف زنجبیل

  • ریشه زنجبیل : 1-2 قطعه
  • روغن زنجبیل : 3-4 قطره
  • عصاره زنجبیل :2 قاشق چای خوری
  • پودر زنجبیل : 1/2-1 قاشق چای خوری

شما می توانید زنجبیل را به صورت تازه در غذا ها مورد استفاده قرار دهید، یا از پودر و چای آن مصرف کنید. برای تهیه چای این گیاه باید مقداری از پودر آن را در آب جوش بریزید و اجازه دهید برای چند دقیقه بماند. بهتر است برای استفاده از این گیاه آن را قبل از شروع صبح و یا بعد ظهر ها مورد استفاده قرار دهید.

شنبلیله

خواص شنبلیله در کنترل دیابتدانه و برگ های شنبلیله برای درمان اختلالات متابولیک و مشکلات گوارشی بسیار مفید است، به علاوه این گیاه در درمان ریزش مو، مشکلات پوستی و کاهش قند خون نیز موثر است.

طرز مصرف شنبلیله

  • دانه شنبلیله : 2 قاشق چای خوری
  • پودر شنبلیله : 1 قاشق چای خوری
  • برگ شنبلیله : 200 گرم

برای مصرف این گیاه می توانید دانه های آن را یک شبانه روز خیس کنید همچنین می توانید از برگ های تازه این گیاه در انواع غذا ها استفاده نمایید. این گیاه را باید صبح و ناشتا مورد استفاده قرار دهید.

دارچین

دارچین تغذیه مناسب برای افراد دیابتی است که از آن برای مطبوع کردن طعم انواع دسر ها استفاده می شود. این در درمان چاقی ، اسپاسم عضلانی ، اسهال ، و سرماخوردگی موثر است. بسیاری از مطالعات تایید کرده اند که مصرف دارچین به طور مرتب می تواند به کنترل دیابت و قند خون بالا کمک نماید و از همین روی، به عنوان یک دارو جایگزین برای درمان دیابت استفاده می شود.

طرز مصرف دارچین

  • چوب دارچین : 2 قطعه
  • پودر دارچین : 1/2 قاشق چای خوری
  • کپسول دارچین : 500 میلی گرم در روز

شما میتوانید از پودر دارچین انواع غذاها، و یا از چوب آن در چای استفاده نمایید. چای دارچین را می توان صبح و عصر مورد استفاده قرار داد.

میخک

میخک جوانه گل است و به طور عمده در پخت انواع غذا به انواع ادویه ای خوشبو مورد استفاده قرار میگیرد.این ادویه معطر دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی است. تحقیقات نشان داده که گل میخک باعث افزایش تولید انسولین شده و سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد.

طرز مصرف میخک

  • میخک : 2 قطعه ( برای جویدن )، 5-6 قطعه (در پخت غذا )
  • پودر گل میخک : 1/2 قاشق چای خوری
  • کپسول گل میخک : 500 میلی گرم در روز

برای استفاده از این گیاه می توانید خام آن را بجویید و یا پودر آن را در غذا ها استفاده کنید همچنین می توان از کپسول آن نیز استفاده نمود. بهتر است 3 یا 4 عدد میخک را در یک فنجان آب خیسانده و صبح روز بعد آن را میل کنید.

نیم ( Neem )

کنترل دیابت با نیمNeem یا Azadirachta indica بومی هند است و در کشورهای همسایه همچون بنگلادش، نپال، سریلانکا و پاکستان رشد می کند. درختان نئم دارای برگ های سبز تیره هستند که دارای خواص دارویی متعددی دارند و پوست و میوه آن نیز در ساخت داروهای سنتی استفاده می شود. این گیاه دارای خواص ضد درد، ضد قارچ، ضد باکتری، ضد ویروسی، آنتی اکسیدان و ضد التهابی است. چند مطالعه نشان داده که این دارو در درمان دیابت نیز موثر خواهد بود.

طرز استفاده از نیم

  • برگ نیم : 4 یا 5 عدد
  • کپسول نیم: بر طبق دستورالعمل
  • عصاره نیم : 1 قاشق چای خوری

برای استفاده از نیم می توانید برگ های شسته شده آن را بجویید و یا از عصاره و قرص آن هر روز صبح استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه یکی از ساده ترین مواد در تغذیه مناسب افراد دیابتی است. این گیاه به طور معمول در غذاهای آسیایی مورد استفاده قرار میگیرد و طعم عالی و رنگ زیبایی به غذا می بخشد. این گیاه همچنین در درمان عفونت های باکتریایی، زخم، مسمومیت پوست و مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که یک فیتوشیمیایی به نام کورکومین مسئول رنگ زرد زردچوبه و خواص دارویی آن است. کورکومین همچنین قند خون را کاهش می دهد و در کنترل دیابت موثر است. در واقع، یک تحقیقات نشان داده که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند سطح قند خون خود را با مصرف زردچوبه کاهش دهند.

طرز مصرف زردچوبه

  • ریشه زردچوبه خام: 1 قطعه
  • ریشه زردچوبه : 1-2 قاشق چای خوری
  • پودر زردچوبه : 1-2 قاشق چای خوری
  • کپسول زردچوبه : 500 میلی گرم دو بار در روز

شما می توانید برای تهیه تغذیه مناسب افراد دیابتی مقداری از این پودر را در انواع مختلفی از غذا ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا