بیماری هابیماری های گوارشی

15 درمان اسهال شامل درمان های سریع طب سنتی و درمان های خانگی

همه ی ما در دوره های مختلفی از زندگی خود به خصوص در فصل تابستان اسهال را تجربه کرده ایم. از آنجایی که اسهال می تواند باعث کم آبی بدن شود، بخش های مهمی از سلامتی بدن را تهدید می کند و می تواند برای سلامتی ما یک تهدید جدی به حساب بیاید. از این رو باید درمان آن را جدی گرفت. اگر منشا اسهال یک عفونت ساده باشد جای نگرانی نیست و برای درمان آن روش های درمانی سریع و مطمئنی وجود دارند که به راحتی می توانید در منزل آن را مداوا کنید. در ادامه 15 روش درمانی را برای شما معرفی کرده ایم که می تواند در کوتاه ترین مدت اسهال شما را متوقف سازد.


اسهال و علل ابتلا به آن

اسهال وضعیتی است که مدفوع ما به شکل آبکی و کاملا روان در می آید و برای بیش از 3 بار در روز با این شرایط مواجه می شویم. شما در کنار اسهال ممکن است علائمی مانند تهوع، استفراغ، تشنگی، تب، درد و سوزش معده و از دست دادن اشتها را نیز تجربه کنید. این ها واکنش های طبیعی بدن در برابر دفع مواد زائدی است که در سیستم گوارشی شما قرار گرفته اند و باید سریعا از بدن شما دفع شوند.منشا اسهال گاهی ناشی از وجود عفونت در روده هاست و گاهی هم زنگ خطریست برای آگاهی از سایر بیماری ها مثل وبا و سندروم روده ی تحریک پذیر.

به هر صورت اگر به اسهال مبتلا شده اید و علائم و نشانه های آن بیش از دو روز ادامه دار شد لازم است که برای بررسی و معاینه ی دقیق تر نزد پزشک بروید.

بیشترین موارد اسهال در اثر مصرف آب و غذاهای آلوده به خصوص در هنگام سفر به وجود می آید. به همین دلیل نکات رعایت بهداشتی در رابطه با شستن دست ها و نحوه ی آماده سازی غذاها تا حد زیادی می تواند از بروز اسهال جلوگیری کند.

از آنجایی که اسهال می تواند باعث کم آبی بدن شود، بخش های مهمی از سلامتی بدن را تهدید می کند و می تواند برای سلامتی ما یک تهدید جدی به حساب بیاید. از این رو باید درمان آن را جدی گرفت.

15 درمان خانگی و طب سنتی اسهال

در این قسمت برای شما 15 درمان خانگی و طب سنتی اسهال را معرفی کرده ایم که می تواند در سریع ترین زمان ممکن اسهال شما را درمان کند. فراموش نکنید هر کدام از روش های زیر را که انتخاب می کنید نوشیدن 10 لیوان آب در طول روز را فراموش نکنید. اسهال می تواند کم آبی شدیدی در بدن شما ایجاد کند که بسیار خطرناک است و برای جبران آن باید آب و مایعات فراوانی بنوشید.

1- پوست پرتقال

درمان اسهال با پرتقال

پوست پرتقال غنی از پکتین است و می تواند باکتری های مفید روده ی بزرگ شما را افزایش دهد و سیستم گوارشی شما را سالم نگه دارد. پوست پرتقال دشمن اسهال است. شما با پوست پرتقال می توانید یک دمنوش طبیعی معجزه گر تهیه کنید که یکی از موثرترین درمان ها برای اسهال می باشد. فقط باید دقت کنید قبل از این کار پوست پرتقال را کاملا بشویید و ضدعفونی کنید.

آنچه نیاز دارید

  • 2 قاشق غذاخوری پوست پرتقال خرد شده ی تازه
  • یک دوم فنجان آب جوش
  • 1 عدد لیمو
  • عسل

دستورالعمل

2 قاشق پوست پرتقال را با ½ فنجان آب جوش ترکیب کرده و اجازه دهید خوب دم بکشد. این دمنوش طبیعی را پس از خنک شدن با لیمو و عسل ترکیب کرده و میل نمایید.می توانید این روش را 4 بار در روز تکرار کنید.

2- آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل در مواقع اسهال می تواند بدن شما را از کم آبی نجات دهد. آب نارگیل یک منبع غنی سرشار از الکترولیت ها و مواد معدنی است که می تواند مایعات و املاح مورد نیاز بدن را به سرعت تامین کند و برای تسهیل سرعت گردش خون بسیار موثر است.

آنچه نیاز دارید

  • 1 عدد نارگیل

دستورالعمل

1 لیوان آب نارگیل تهیه کرده و آن را دو بار در طول روز بنوشید.

3- سرکه ی سیب

درمان اسهال با سرکه سیب

سرکه ی سیب می تواند سیستم گوارشی شما را متعادل کند. اگر به اسهال مبتلا شده اید نوشیدن سرکه ی سیب می تواند بسیاری از عفونت ها و باکتری های مضر روده ی شما را از بین ببرد و به درمان اسهال کمک کند..

آنچه نیاز دارید و نحوه مصرف

  • 1 قاشق غذاخوری سرکه ی سیب
  • 1 لیوان آب گرم

1 قاشق غذاخوری سرکه ی سیب را با 1 لیوان آب گرم ترکیب کرده و میل کنید. 1 الی 2 بار در طول روز می توانید این نوشیدنی را تهیه نمایید.

4- ماست

ماست یک پروبیوتیک طبیعی و بسیار قوی است که می تواند باکتری های سالم سیستم گوارشی شما را افزایش دهند و با باکتری ها و عفونت های روده مبارزه کند. در مواقع ابتلا به اسهال مصرف ماست می تواند به بازیابی بدن و متعادل شدن حرکات روده کمک کند.

آنچه نیاز دارید و نحوه مصرف

  • ماست تازه

در طول روز 2 کاسه ماست تازه میل کنید.

5- موز

موز منبع غنی پکتین است و می تواند به جذب آب بیشتر در روده ها کمک کند. بدین ترتیب روده های شما آب بیشتری را از مدفوع جذب می کند و این به درمان اسهال شما کمک خواهد کرد. یک ماده ی طبیعی دیگر هم به نام پتاسیم در موز وجود دارد که به جایگزینی الکترولیت های از دست رفته از بدن شما در مواقع اسهال کمک زیادی می کند.

آنچه نیاز دارید

  • 1 عدد موز
  • کمی نمک
  • آب تمبر هندی

دستورالعمل

می توانید 1 عدد موز را همراه صبحانه میل نمایید. همچنین می توانید موز را با کمی نمک و آب تمبر هندی ترکیب کرده و دو بار در روز میل کنید.

6- جو دوسر

جو دوسر و درمان اسهال

جودو سر یک ماده ی غذایی بسیار مفید و مقوی برای زمانی است که شما به اسهال مبتلا شده اید و یا دوران نقاهت پس از اسهال خود را می گذرانید. جودوسر حاوی فیبر محلول است و می تواند مایعات بدن ما را حفظ کند.

آنچه نیاز دارید

  • 1 فنجان جو دو سر
  • ½ فنجان باترمیلک ( 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید یا 1 قاشق غذاخوری آبلیمو را با 1 پیمانه شیر ترکیب کرده و 15 دقیقه در دمای اتاق بدون هم زدن قرار داده و سپس آن را هم بزنید.)

دستورالعمل

1 فنجان جو دو سر را با ½ فنجان باترمیلک ترکیب کرده و میل کنید. می توانید در طول روز 2 بار ازین نوشیدنی تهیه و مصرف نمایید.

7- کدو تنبل

کدو تنبل حاوی مواد معدنی بسیار مفیدی است که می تواند مدفوع شما را تقویت کند و آن را به حالت عادی بازگرداند. همچنین کدو تنبل یکی از منابع غنی پتاسیم است که به تنظیم مایعات بدن کمک می کند.

آنچه نیاز دارید و نحوه مصرف

  • کدو تنبل تازه

در طول روز 2 فنجان کدو تنبل را میل نمایید و این کار را تا چندین روز ادامه دهید.

8- زنجبیل

زنجبیل یک ماده ی طبیعی موثر و فوق العاده قوی برای از بین بردن تمامی عفونت های بدن است. مصرف منظم این ماده می تواند بسیاری از عفونت ها و باکتری های مضر روده را از بین ببرد و در مواقعی که به اسهال مبتلا هستید می تواند یکی از بهترین گزینه های درمان خانگی باشد.

آنچه نیاز دارید

  • 1 قاشق چایخوری پودر زنجبیل
  • 1 قاشق چایخوری پودر زیره
  • 1 قاشق چایخوری پودر دارچین
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • 1 لیوان آب

دستورالعمل

تمامی گزینه های فوق را با 1 لیوان آب ترکیب کرده و میل نمایید. می توانید این نوشیدنی را دو بار در روز میل کنید. همچنین نوشیدن چای زنجبیل هم برای درمان اسهال بسیار موثر است.

9- شیر سویا

شیر سوبا و درمان اسهال

شیر سویا یک جایگزین طبیعی و بسیار عالی برای مواقعی است که شما به اسهال مبتلا شده اید و نمی توانید از شیر و سایر لبنیات استفاده کنید. شیر سویا برای تنظیم دستگاه گوارش یک ماده ی بسیار عالیست.

آنچه نیاز دارید و دستور مصرف

  • شیرسویا
  • روزانه 2 لیوان شیر سویا بنوشید.

10- آب برنج

نشاسته و املاح معدنی مفیدی در آب برنج وجود دارد که می تواند آب و الکترولیت های بدن را در مواقعی که به اسهال مبتلا شده اید حفظ کند و از کمبود آب بدن جلوگیری می نماید. همچنین آب برنج می تواند برای تسکین و کاهش التهابات روده به خصوص در کودکان و نوزادان مفید باشد.

آنچه نیاز دارید

  • ½ فنجان برنج قهوه ای
  • 3 فنجان آب

دستورالعمل

برنج را به آب اضافه کرده و آن را به جوش بیاورید. این ترکیب را برای مدت 30 الی 40 دقیقه بر روی حرارت قرار دهید و پس از عبور آن از صافی آب آن را در طول روز بنوشید و بقیه را در یخچال نگهداری نمایید.

11- چای سبز

چای سبز یک منبع طبیعی غنی از آنتی اکسیدان هاست که می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشد و سیستم گوارشی شما را می تواند تا حد زیادی متعادل سازد. اگر علت اسهال شما به هلیکوباکترپیلوری مربوط باشد چای سبز یکی از بهترین گزینه های درمان طبیعی به شمار می رود.

آنچه نیاز دارید

  • 1 کیسه چای سبز
  • 1 فنجان آب جوش

دستورالعمل

کیسه ی چای سبز را داخل فنجان آب جوش برای مدت 5 دقیقه قرار دهید تا خوب دم بکشد و سپس میل کنید. روزانه 2 الی 3 فنجان چای سبز می توانید میل نمایید.

12- آب و پودر ژله

درمان اسهال با ژله

ژلاتین موجود در ژله می تواند مدفوع را سفت کند و بدین ترتیب اسهال شما را متوقف می سازد. همچنین تاثیرات ژله بر احیای بدن پس از اسهال و اثرات ضد باکتری آن به اثبات رسیده است. به هنگام اسهال دستگاه گوارش شما مقدار زیادی از رطوبت خود را از دست می دهد که برای بازگرداندن آن ژله بهترین گزینه است. این گزینه یکی از بهترین درمان های خانگی برای کودکان است.

آنچه نیاز دارید

  • 1 بسته پودر ژله
  • 2 فنجان آب

دستورالعمل

پودر ژله را با 2 فنجان آب ترکیب کرده و بلافاصله بنوشید. 1 الی 2 روز می توانید به نوشیدن آن ادامه دهید.

13- کره ی بادام زمینی

اگر به کره ی بادام زمینی حساسیت ندارید در مواقع اسهال یکی از بهترین گزینه هاست. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که کره ی بادام زمینی برای درمان اسهال و بهبود سیستم گوارشی بدن بسیار موثر است.

آنچه نیاز دارید

  • کره ی بادام زمینی
  • نان

دستورالعمل

در وعده ی صبحانه و به هنگام میان وعده ها می توانید کره ی بادام زمینی را همراه نان میل کنید.

14- بابونه

بابونه سرشار از تانن است که خواص ضد اسپاسم دارد و در مواقع اسهال می تواند دل پیچه ها و گرفتگی های شما را برطرف کند. همچنین اگر در مواقع ابتلا به اسهال بیحال شده اید و احساس خستگی می کنید نوشیدن یک فنجان چای بابونه می تواند شما را سرحال کند.

آنچه نیاز دارید

  • 1 قاشق چایخوری بابونه
  • 1 قاشق چایخوری نعناع خشک
  • 1 فنجان آب جوش

دستورالعمل

بابونه و نعناع را با آب جوش ترکیب کرده و پس از 5 دقیقه میل نمایید. برای گرفتن نتیجه ی بهتر می توانید 3 بار در روز از این دمنوش گیاهی میل کنید.

15- آناناس

آناناس سرشار از بروملائین است که می تواند با عفونت ناشی از اسهال مبارزه کند و آن را از بین ببرد. همچنین آناناس یکی از منابع غنی ویتامین C  است که می تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت نماید و این به مبارزه علیه اسهال کمک می کند.  شما به یک آناناس

احتیاج دارید. در طول روز 1 فنجان آناناس خرد شده میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا