آسم و آلرژیبیماری ها

آلرژی چیست ؟ راهکار های تشخیص حساسیت و علت بروز آن

حساسیت اصطلاحی است که امروزه به صورت گسترده ای برای توضیح چند عطسه پشت سر هم و آبریزش از چشم ها در یک روز آفتابی و گرم، تا قرمز شدن پوست و کهیر یا ورم لب ها و زبان به دنبال خوردن یک ماده غذایی به کار می رود. آلرژی به طور ساده به معنی یک واکنش تغییر یافته است زیرا اینطور فکر می شود که در این موارد، مکانیسم دفاعی بدن در مقابل مواجه شدن با چیزی که از نظر طبیعی بی خطر است واکنش های نامتناسب و مضری را ایجاد می کند.


میزان شیوع آلرژی

حساسیت چیست
هیچ شکی وجود ندارد که امروزه نسبت به گذشته، این بیماری در حال افزایش است، گرچه بعضی از انواع آن نسبت به انواع دیگر از شیوه بیشتری برخوردارند.
  • از هر 3 نفر، 1 نفر در بعضی از اوقات زندگی اش دچار این مشکل می شود.
  • از هر 5 نفری، یک نفر دچار حساسیت فصلی یا تب یونجه است،
  • از هر 5 کودک دبستانی، یک نفر به آسم دچار است.
  • از هر 6 کودک، 1 کودک دچار مشکلات پوستی مرتبط با این بیماری مثل اگزما است.
  • از 20 نفری، یک نفر دچار قرمزی و خارش پوست ( کهیر ) می شود.
  • واکنش موضعی شدید به نیش زنبور در 10 درصد افراد جامعه دیده می شود.

علت آلرژی

تشخیص آلرژی
مایتهای گرد و غبار خانه : مایت های گرد و غبار خانه و به خصوص مدفوع آنها شایع ترین علت آلرژی هستند که تا 90 درصد از مبتلایان به این بیماری را دچار می سازند.گرده علف ها : گرده علف ها سبب بروز واکنش در 70 درصد افراد مبتلا به این بیماری می شود.حیوانات خانگی : 40 درصد کودکان دچار آسم به مواد حساسیت زای سگ ها یا گربه ها حساس هستنددرختان : درختان یک از شایع ترین علت آلرژی در بهار می باشند.کپک ها : کپک ها می توانند در فصل پاییز باعث بروز حساسیت فصلی شوند. مواد غذایی : شیر، تخم مرغ، ماهی و بادام زمینی از علت آلرژی غذایی هستند.

تشخیص آلرژی

تشخیص آلرژی
آزمایش های متعددی وجود دارد که به وسیله ی آنها می توان کشف کرد که آیا مشکلات شما به علت آلرژی است یا خیر، و نیز می توان ماده ای که شما به آن حساسیت دارید را نیز مشخص نمود.

آزمایش خراش پوستی

یک خراش کوچک با استفاده از یک سوزن یا لانست همراه یا یک قطره از ماده حساسیت زا بر روی پوست انجام می گردد. معمولاً این آزمایش بر روی پوست ساعد یا پشت انجام می شود. اگر ماده باعث تحریک و آزاد شدن هیستامین شود،پوست شما در عرض چند دقیقه دچار خارش و قرمزی می گردد. سپس متورم شده و شبیه تاول می شود و در عرض حدود 20 دقیقه به حداکثر خود می رسد. بعد از چند ساعت کم کم این تورم و قرمزی از بین می رود.

آزمایش وصله پوستی

در این آزمایش، محلولی از مواد حساسیت زای معروف که باعث مشکلات پوستی می شوند، برای تشخیص آلرژی به کار می برند مثل مواد آرایشی، یا نیکل را روی پوست پشت بدن قرار داده و روی آن را پانسمان می کنند. بعد از سه روز اگر پوست دچار خارش و قرمزی شد نشانه مثبت بودن آزمایش است. این آزمایش از دقت بالایی برخوردار است.

آزمایش خون

آزمایش خون برای تشخیص علت آلرژی که به CAP RAST معروف می باشد، امروزه به طور گسترده ای برای کشف وجود آنتی بادی IgE در خون استفاده می شود. بر خلاف آزمایش های پوستی، در آزمایش خون می توان مقدار آنتی بادی IgE موجود در خون را اندازه گیری نمود و در نتیجه آن را به صورت مقیاسی از صفر تا شش درجه بندی کرد.

وقتی هیچ یا مقدار کمی آنتی بادی (صفر یا یک ) در خون باشد شما دچار این بیماری نیستید، اما مقادیر متوسط آنتی بادی ( دو یا بیشتر ) در خون، نشان دهنده ی وجود این بیماری می باشد. همانند آزمایش پوستی، در آزمایش خون هم می توان در هر نمونه خون، بیست تا سی ماده برای تشخیص آلرژی را آزمایش نمود.

آلرژی و انواع حساسیت ها – تالیف : پروفسور رابرت دیویس – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا