بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

علت فشار خون پایین و نحوه ی تشخیص آن

به فشار خون پایین اصطلاحاً هیپوتانسیون گفته می شود. فشاری که خون در سیستم گردش خون تلمبه میشود در افراد مختلف و نیز ساعات مختلف روز، متفاوت می باشد. محدوده طبیعی میزان فشار خون، آن مقداری می باشد که تمام اعضاء و بافت های بدن از خون کافی بهره مند شوند. فشار خون در پایین ترین حد طبیعی اش معمولاً باعث بروز علائمی نمی شود. با این حال اگر فشار خون از حد طبیعی اش پایین تر برود به مغز خون کافی نمیرسد و احساس گیجی به فرد دست داده و یا ممکن است از حال برود.


علل فشار خون پایین

فشار پایین
در بسیاری از افراد، فشار خون پایین به علت مشکل کم آبی یا بی آبی بدن است که به دنبال از دست دادن مقادیر زیاد مایعات یا نمک ایجاد می شود، پدید می آید. برای مثال، عرق ریزش زیاد، خونریزی یا اسهال شدید، همگی می توانند باعث به وجود آمدن فشار پایین شوند.
بیماری هایی که باعث کم شدن عملکرد تلمبه کردن قلب می شوند از علل شایع برای ابتلا به فشار خون پایین هستند. این بیماری ها شامل مشکلاتی همچون نارسایی قلب، سکته قلبی و نامنظم بودن ضربان قلب می باشند. فشار پایین ممکن است بر اثر گشاد شدن غیر طبیعی رگ های خونی باشد. چنین مشکلی ممکن است به دنبال یک عفونت خونی و یا یک واکنش آلرژیک شدید که در بدن ایجاد شده است، دیده شود.
هیپوتانسیون وضعیتی ممکن است بر اثر وجود بیماری هایی که اعصاب عروق خونی را گرفتار می سازند مثل نوروپاتی دیابتی و یا نوروپاتی های اعصاب محیطی دیده شود. فشار خون پایین همچنین ممکن است گاهی اوقات بر اثر عوارض جانبی مصرف بعضی از دارو ها به ویژه داروهای ضد فشار خون و بعضی از داروهای ضد افسردگی دیده شود.
یک نوع شایع هیپوتانسیون را اصطلاحاً هیپوتانسیون وضعیتی می نامند که در این حالت، بلند شدن از حالت دراز کش و یا ایستادن بطور ناگهانی باعث سرگیجه، گیجی یا از حال رفتن فرد می شود.

علائم فشار خون پایین

علائم فشار خون پایین
علائم فشار پایین ممکن است تا هنگامی که فشار خون خیلی پایین نیامده است خود را نشان ندهند. با این حال شایع ترین این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • خستگی و بیحالی
  • ضعف عمومی
  • گیج بودن و از حال رفتن
  • تاری دید
  • حالت تهوع

این علائم معمولاً به صورت موقتی بوده و وقتی که علت فشار خون پایین به طور کامل درمان می شود، فشارخون دوباره بالا خواهد رفت و به وضعیت نرمال خود باز می گردد. با این حال، اگر فشار خون آنقدر پایین باشد که نتواند به اندازه کافی به اعضای حیاتی بدن خون رسانی کند می تواند خطرناک و در موارد شدید تر مرگبار باشد.

فشار خون پایین ممکن است بر اثر گشاد شدن غیر طبیعی رگ های خونی که ممکن است در یک عفونت خونی و یا یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد گردد، دیده شود.

نحوه درمان فشار پایین

چک کردن فشار خون
فشار خون در هنگامی که فرد دراز کشیده است و هنگامی که ایستاده است باید به طور دقیق اندازه گیری می شود. ممکن است برای فشار پایین شما دلیل واضحی وجود داشته باشد. برای مثال، بدن شما ممکن است دچار بی آبی شده باشد و نیاز به تزریق سرم داشته باشید. اگر پزشک مشکوک شود که یک علت زمینه ای مثل بیماری قلبی وجود دارد، برای تشخیص دقیق تر و بهتر موضوع و انجام آزمایش های بیشتر ، اقداماتی انجام خواهد داد. اگر داروهایی که می خورید باعث فشار پایین شما شده است، احتمالاً پزشک مقدار و یا نوع دارو را تغییر خواهد داد و داروهای دیگری را جایگزین خواهد نمود.
منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا