اختلالات روحی و روانیبیماری ها

افسردگی، بیماری که باید هر چه زودتر درمان شود.

غمگین شدن یک واکنش قابل انتظاری است که افراد در مواجهه با ناملایمات با بدبیاری های شخصی دچار آن می شوند و ممکن است مدت زمان نسبتاً طولانی هم باقی بماند. افسردگی هنگامی رخ میدهد که احساس غمگین بودن تشدید شده و انجام زندگی روزانه برای شخص مشکل شود. افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روحی در بریتانیا می باشد از هر 10 نفر یک نفر به این وضعیت دچار می شود که اغلب این افراد دارای سنین بالاتر از 25 سال می باشند. خانم ها دو برابر آقایان احتمال بیان کردن علائم و مشکلات افسردگی را دارند.


علل بروز افسردگی

افسرده
افسردگی ممکن است هنگامی بروز کند که شخص با یک یا چند واقعه استرس زا در زندگی روبرو می شود. عامل شروع کننده این بیماری اغلب مواردی از، از دست دادن ها می باشد مانند از دست دادن همسر یا شکست عشقی. وجود یک تجربه بد در دوران کودکی ممکن است باعث مستعد شدن فرد به دچار شدن این اختلال در آینده شود. همچنین ممکن است استعداد ابتلاء به افسردگی در بعضی از خانواده ها بیشتر باشد.
بعضی از بیماری های جسمی ممکن است باعث ایجاد این بیماری شوند. این بیماری ها شامل بعضی از عفونت ها مثل مونونوکلئوز عفونی، بیماری های عصبی مثل پارکینسون و بیماری های هورمونی مثل سندروم کوشینگ می باشد. تغییرات هورمونی که در هنگام یائسگی و یا بعد از انجام زایمان در خانم ها ایجاد می شود نیز ممکن است باعث شروع بیماری افسردگی شود.
تعدادی از بیماری های روحی و روانی ممکن است به افسردگی منجر شوند. این بیماری ها عبارتند از : فوبیا ( ترس مرضی)، بی اشتهایی عصبی، اعتیاد به الکل و اعتیاد به مواد مخدر. بعضی از افراد فقط در ماه های زمستان دچار افسردگی می شوند که به آن اصطلاحاً افسردگی فصلی  گفته می شود. این اختلال می تواند به عنوان عوارضی جانبی بعضی از دارو ها نیز بوجود بیاید ( داروهایی مثل قرص های ضد بارداری). با این حال اغلب موارد این بیماری دارای هیچ عامل ایجاد کننده مشخصی نمی باشد.

اگر افسردگی شما خفیف می باشد، در صورتی که از حمایت اطرافیانتان برخوردار باشید ممکن است علائم آن بعد از مدتی بطور خود به خودی از بین برود.

علائم و نشانه های افسردگی

علائم افسردگی
یک نشانه شایع این بیماری، احساس غمگین بودن و حتی احساس درماندگی و بدبخت بودن می باشد که صبح ها بدتر بوده و در اکثر ساعات روز این احساس باقی می ماند. سایر علائم شایع این اختلال روانی عبارتند از :
  • عدم علاقه داشتن و عدم لذت بردن از انجام کارها و سرگرمی ها
  • کم شدن سطح انرژی بدن
  • کم شدن تمرکز حواس
  • کاهش اعتماد به نفس
  • احساس گناه کردن
  • اشک ریختن و گریه کردن
  • عدم توانایی در گرفتن تصمیم
  • زود از خواب بیدار شدن و عدم توانایی در دوباره خوابیدن و یا برعکس، نیاز شدید به خوابیدن
  • امید نداشتن به آینده
  • دائما به مرگ فکر کردن
  • کم شدن وزن و یا برعکس، اضافه شدن وزن
  • کاهش میل جنسی

در یک شخص سالخورده ممکن است سایر علائم این بیماری  مثل گیجی، فراموشی و تغییرات شخصیت هم دیده شود که این علائم ممکن است به اشتباه به بیماری آلزایمر نسبت داده شود. عدم توجه به بهداشت شخصی و رژیم غذایی در افراد سالخورده ممکن است نشانه ای از یک افسردگی زمینه ای در آنها باشد. بیمارانی که شدیداً افسرده هستند ممکن است چیزهایی را ببینند یا بشنوند که اصلاً وجود ندارند. توهمات غیر منطقی یا خیالات باطل نیز ممکن است ایجاد شوند. برای مثال، یک شخص افسرده ممکن است به اشتباه متقاعد شود که خود او و یا همسرش با شخص دیگری ارتباط جنسی داشته است.

نحوه درمان افسردگی

درمان افسردگی
اگر افسردگی شما خفیف می باشد، در صورتی که از حمایت اطرافیانتان برخوردار باشید ممکن است علائم آن بعد از مدتی بطور خود به خودی از بین برود. اگر تشخیص این بیماری در شما داده شود، ممکن است درمان شما با  استفاده از داروها، روان درمانی و یا هر دوی آنها انجام شود. به ندرت موارد شدید افسردگی را با شوک الکتریکی درمان می کنند. پزشکان معمولاً برای درمان افسردگی یک دوره داروهای ضد افسردگی را تجویز می کنند. انواع مختلف داروهای ضد افسردگی وجود دارد که پزشک شما با توجه به آن چیزی که مناسب شما می باشد داروی مورد نظر را تجویز می نماید. گرچه بعضی از این داروها دارای عوارض جانبی نامطلوبی هستند اما بعضی از عوارض جانبی آنها ممکن است حتی سودمند باشد.برای مثال یک داروی ضد افسردگی که تا حدودی خواب آور نیز می باشد می تواند به مشکل خواب شما کمک نماید. معمولاً بعد از 2 تا 4 هفته که این دارو ها مصرف می شوند روحیه بیماران بهبود می یابد.
در بعضی موارد، این وضعیت بعد از چند روز یا چند هفته بطور خود به خودی از بین می رود. با این حال در بعضی دیگر از موارد، ممکن است نیاز به کمک های تخصصی و حمایتی برای درمان آن باشد. در موارد شدید افسردگی ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد تا احتمال آسیب زدن شخص به خودش ( خودکشی) کم شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان این بیماری بدون استفاده از دارو به شما پیشنهاد می کنیم مقاله 9 تکنیک برتر درمان افسردگی که قطعاً به بهبودی شما کمک می کند، را مطالعه نمایید.
منبع : بیماری های مغز و اعصاب- تالیف : دکتر تونی اسمیت- ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا