بارداریسلامت خانواده

آشنایی کامل با فرآیند و مراحل زایمان ، از زمان شروع درد تا لحظه تولد نوزاد

تولد هر کودکی منحصر به فرد است اما برای زایمان واژینال سه مرحله کلی تعریف شده است. فرآیند زایمان بسته به اینکه فرد زایمان قبلی داشته است یا خیر متفاوت خواهد بود. زایمان اول زمان تقریبی در حدود 14 ساعت نیازمند است که این مقدار می تواند بیش تر و یا کمتر باشد اما زایمان دوم زمانی در حدود 8 ساعت نیازمند است. مراحل تعریف شده برای زایمان طبیعی بدین شرح است:


مرحله اول زایمان : باز شدن دهانه رحم

این مرحله شامل سه فاز بدین شرح است:

فاز اولیه ( پنهان )

دهانه رحم از صفر به سه یا چهار سانتی متر گسترش می یابد.

تغییر دهانه رحم اولین مرحله شروع زایمان است که این تغییر به طور متوسط بین 6 تا 10 ساعت برای زایمان اول به طول می انجامد اما این زمان می تواند بیشتر و یا کمتر شود.

این مرحله در هر زنی متفاوت است، در برخی از زنان این تغییر بدون هیچ انقباضی اتفاق افتاده و سریعا به سه سانتی متر افزایش می یابد اما در برخی دیگر انقباضات قوی دهانه رحم موجب تغییر و باز شدن آن می گردد همچنین دسته ای می توانند انقباضات رحمی را بدون تغییر دهانه رحم تجربه نمایند. انقباضات رحمی می تواند خفیف و یا نا منظم باشد و معمولا بین 5 تا 30 دقیقه فاصله دارد و هر کدام به طور تقریبی بین 30 تا 45 ثانیه به طول می انجامد همچنین این انقباضات می توانند همراه با خروج لکه های مایل به صورتی و ناراحتی و درد شکمی همراه شود.

ممکن است در این مرحله کیسه آب پاره شود و یا بعدا توسط پزشک این عمل رخ دهد.

آنچه باید انجام دهید:

تا زمانی که انقباضات رحمی ضعیف بوده و بین پنج دقیقه تا چند دقیقه به طول انجامد، می توانید وقت خود را در خانه بگذرانید و ارتباط نزدیکی با پزشک خود داشته باشید. در این مرحله لازم است آرامش خود را حفظ نموده و به فعالیت هایی مثل گوش دادن به موسیقی های ملایم، تماشای تلویزیون و پیاده روی کوتاه و آرام بپردازید.

عکس زایمان طبیعی

فاز دوم ( فعال )

گردن رحم از 4 به 7 سانتی متر افزایش می یابد.

این مرحله ی جدی برای شروع زایمان است که به طور متوسط 3 تا 6 ساعت زمان برده که این زمان برای زایمان های بعد به نیمی از این مقدار کاهش می یابد.

در طی این مرحله انقباضات به طور پیوسته رخ میدهد و به تدریج به شدت و فرکانس آنها افزوده می شود، این انقباضات در فاصله هایی بین 3 تا 5 دقیقه روی داده و ممکن است با درد در ناحیه ی شکم، پشت یا ران همراه شود. همچنین در این مرحله ممکن است شاهد لکه های صورتی یا قهوه ای خون باشید.

آنچه باید انجام دهید:

لازم است مثانه را به طور کامل تخلیه نمایید و تکنیک های تنفس و آرامش که در کلاس زایمان یاد گرفته اید را اجرا نمایید. ممکن است در این مرحله ترسیده و یا عصبی باشید که حمام آب گرم می تواند به این امر کمک نماید.

فاز سوم ( انتقال )

گردنه رحم به 8 تا 10 سانتی متر گسترش می یابد.

این مرحله برای زایمان اول بین 20 دقیقه تا 2 ساعت به طول می انجامد و برای زایمان های بعدی این زمان کاهش می یابد.

انقباضات در این حالت شدید تر خواهند شد و فاصله ای بین یک تا سه دقیقه خواهند داشت. در این مرحله احساس خستگی، تهوع و شکنندگی امری طبیعی است زیرا بدن در حال تلاش است که دهانه رحم را گسترش دهد، در این مرحله فشار خون و احساس فشار در رکتال و واژینال بسیار شایع است. اما نباید فشاری وارد نمایید تا دهانه ی رحم به طور کامل باز شود.

آنچه باید انجام دهید:

با کمک همسر آرامش و خونسردی خود را حفظ نمایید. در این حالت نباید فشاری به واژینال وارد شود ولی باید تعداد تنفس های خود را افزایش دهید. به خود یادآوری کنید زمان زیادی تا در آغوش گرفتن فرزندتان باقی نمانده است.

فرآیند زایمان بسته به اینکه فرد زایمان قبلی داشته است یا خیر متفاوت خواهد بود. زایمان اول زمان تقریبی در حدود 14 ساعت نیازمند است که این مقدار می تواند بیش تر و یا کمتر باشد اما زایمان دوم زمانی در حدود 8 ساعت نیازمند است.

مرحله دوم : فشار و تولد

در واقع می توان گفت زایمان زمانی شروع شده است که دهانه رحم بطور کامل باز شود و این فاصله بین نیم ساعت تا 2 ساعت به طول می انجامد که در زایمان های بعدی بین چند دقیقه تا دو ساعت انجام می شود.زمانی که دهانه رحم کاملا باز شود، پزشک به شما فشار وارد کرده تا در زایمان به شما کمک نماید، در این حین انقباضات نیز همچنان ادامه خواهند داشت. این مرحله با حالت تهوع و استفراغ همراه است و در قسمت واژن درد شدیدی را تجربه خواهید نمود همچنین ممکن است جهت زایمان راحت تر اپی زیاتومی (برش ایجاد شده در ناحیه بین واژن و راست روده به منظور گسترش دهانه واژن) ایجاد شود. زمانی که سر و بدن کودک ظاهر شود از شما خواسته می شود فشار وارده را کاهش دهید تا در مرحله آخر با آخرین فشار نوزاد به طور کامل متولد شود.

آنچه باید انجام دهید:

لازم است به توصیه های پزشک خود توجه نموده و به درستی تنفس نموده و فشار وارد کنید.

مرحله سوم : رهایی از جفت

جفت یک عضو حیاتی است که جنین شما از طریق بند ناف 9 ماه از آن تغذیه می کند، هنگام زایمان جفت هم به دنبال جنین باید از شما خارج شود در این مرحله، با یک فشار ملایم و خفیف جفت از دیواره رحم جدا شده و به دهانه واژن میرسد. پزشک یا پرستار می تواند با کمک دست آن را به طور کامل از بدن خارج نماید و بدین ترتیب رحم به طور کامل تخلیه شده و به حالت عادی خود باز می گردد. در این مرحله همچنان انقباضات رحمی با شدت بسیار کم وجود دارند و خروج جفت احتمالا با درد همراه خواهد بود.

آنچه باید انجام دهید :

این مرحله مستلزم وارد کردن فشار کافی به رحم است و پزشک حین این عمل با ماساژ شکم به خروج جفت کمک خواهد نمود.

کلینیک درد و کاهش درد زایمان یکی از خدماتی است که به مادران کمک می کند تا زایمان طبیعی ، راحت و با کمترین درد را تجربه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا