بیماری هابیماری های پوست و مو

درمان ریزش مو با طب سوزنی: میزان موفقیت این روش چقدر است؟

طب سوزنی یکی از رمزآلودترین تکنیک های درمانی است که اثربخشی موفقیت آمیز و خوبی را در زمینه ی درمان برخی بیماری ها از جمله درمان ریزش مو از خود نشان داده است. اساس طب سنتی کمک به بهبود جریان گردش خون در بدن است که از آن به انرژی و حیات تعبیر می شود. چینی ها معتقدند این انرژی اگر در نقاطی از بدن دچار اختلال شود می توان با کمک طب سوزنی آن را برطرف کرد و به درمان آن کمک نمود.
مجله ی بیچشک در این مقاله به بررسی امکان پذیری درمان ریزش مو با روش طب سوزنی پرداخته است.


انواع ریزش مو

ریزش مو با نام آلوپسی شناخته می شود. بررسی ها نشان داده که الگوی ریزش موها در تمامی موارد یکسان نیست و به اشکال مختلفی ممکن است رخ دهد. توجه کنید که در شرایط طبیعی و عادی چیزی در حدود 90 الی 150 تار مو در طول روز از دست می دهیم که این امری کاملا طبیعی و عادیست. ریزش مو حالتیست که تعداد بیشتری از موهای ما در طول روز می ریزد و در موارد شدید تر پوست کف سر ما خالی می شود. مدل های مختلف آلوپسی یا ریزش مو

آلوپسی پراکنده

یکی از انواع آلوپسی است که در اثر برخی جراحات و مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن مانند لوپوس ممکن است به وجود بیاید. این نوع از ریز مو با نام آلوپسی اسکار هم شناخته می شود.

آلوپسی آندروژنی

ریزش مو در قسمت فرق یا تاج سر است که می تواند علت ژنتیکی یا اختلالات هورمونی داشته باشد.

آلوپسی آره تا

نوعی ریزش منقطع مو است که در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن رخ می دهد.

آلوپسی کشش

این نوع ریزش مو در مردان و زنانی ایجاد می شود که دارای موهای بلندی هستند و معمولا آن را با کش می بندند. در چنین شرایطی فولیکول های مو تحت استرس قرار می گیرند. همچنین این نوع ریزش مو می تواند در اثر استفاده ی مداوم از محصولات شیمیایی نظیر رنگ مو ، نرم کننده ها و شامپوها هم هم می تواند به وجود بیاید.

توجه کنید که در شرایط طبیعی و عادی چیزی در حدود 90 الی 150 تار مو در طول روز از دست می دهیم که این امری کاملا طبیعی و عادیست. ریزش مو حالتیست که تعداد بیشتری از موهای ما در طول روز می ریزد و در موارد شدید تر پوست کف سر ما خالی می شود.

طب سوزنی و علل ریزش مو

از دیدگاه طب سوزنی فاکتورهای مختلفی در ریزش موها تاثیر گذارند که می تواند با تاثیرات منفی بر ساختار فولیکول مو ها باعث ریزش آن شود.

بر اساس تئوری های طب سوزنی یکی از علل اصلی ریزش مو عدم جریان مناسب و کافی خون در فولیکول های کف سر شناخته شده است. خون به معنای انرژی است و همان عاملی است که عملکرد قسمت های مختلف بدن را تنظیم می کند و به بدن ما حیات می بخشد.

درمان ریزش مو با طب سوزنی چه طور انجام می شود؟

طب سوزنی و درمان ریزش مو

درمان ریزش مو با طب سوزنی بر گذرگاه های انرژی بدن مبتنی است. بر اساس تئوری هایی که در روش طب سوزنی وجود دارد، در نقاط مختلف بدن گذرگاه های انرژی مختلفی وجود دارد که با فرو کردن سوزن های بسیار نازکی در آن می توان به درمان بیماری ها و مشکلات ناشی از آنها کمک کرد. انرژی حیات که چینی ها آن را چی می نامند، در این نقاط جریان دارد. منظور از چی همان جریان خون یا انرژی است. برای درمان ریزش مو با طب سوزنی این سوزن ها در نقاط مخصوصی از کف سر و در نقاطی از بدن شما قرار داده می شود که می تواند میزان جریان خون یا همان انرژی را در فولیکول های مو تقویت کند و افزایش دهد.

تاثیر طب سوزنی بر رشد مو

در روش درمان ریزش مو با طب سوزنی ، با استفاده از قرار دادن سوزن ها در نقاط مخصوصی از بدن و کف سر که همان گذرگاه های انرژی شناخته می شود، جریان خون را به سمت فولیکول های مو هدایت می کنند و بدین ترتیب با فعال شدن مجدد فولیکول های مو رشد مو ها آغاز و از میزان ریزش آن کم خواهد شد. بر اساس یک مطالعه ی صورت گرفته مشخص شد که میزان تاثیر روش درمان ریزش مو با طب سوزنی نسبت به سایر روش های درمانی از جمله داروها چیزی در حدود 80 درصد بالاتر است و این یعنی می توان از طب سوزنی به عنوان یک راه حل منطقی و قطعی برای درمان ریزش مو استفاده کرد.

البته ی توصیه ی پزشکان چینی بر این است که در کنار طب سنتی از طب گیاهی چینی  بهتر است که استفاده شود تا اثرات درمانی آن بهتر و بیشتر خود را نشان دهد.

توصیه هایی برای رویش مجدد مو

رویش مجدد موها فرایندی است که به زمان، حوصله و مهارت های زیادی بستگی دارد. جمیعی از عوامل بیرونی و درونی در ریزش موهای شما تاثیر گذارند که باید آنها را بشناسید و به کنترل در بیاورید. اگر درمان ریزش موهای خود را با طب سوزنی می خواهید آغاز کنید توصیه های زیر را به خاطر بسپارید.

  • در کنار طب سوزنی یک روش درمانی مکمل مانند طب سوزنی Qi Xing را انجام دهید.
  • طب گیاهی چینی می تواند برنامه های خوبی برای تقویت موهای شما ارائه دهد پس از آن غافل نشوید.
  • در رژیم غذایی خود برنامه های غذایی سرشار از پروتئین قرار دهید.
  • لبنیات را فراموش نکنید.
  • منابع غنی آهن می تواند موهای شما را درخشان و محکم تر کند.
  • محصولات پروبیوتیک مانند ماست و کفیر را در وعده های غذایی خود بیشتر قرار دهید.
  • منابع ویتامین c مثل میوه های شیرین می تواند بهترین انتخاب برای سلامت موهای شما باشد.
  • آجیل ها و کنجد یکی از منابع سرشار منیزیوم شناخته شده اند که برای رشد موها فوق العاده است.
  • آلوئه ورا معجزه ایست برای درمان ریزش موها و کمک به رویش مجدد آن. می توانید هم ژل آن را به صورت موضعی بر روی پوست کف سر و موهای خود بمالید و هم می توانید قسمت داخلی آن را همراه با چاشنی دلخواه خود مثل عسل میل کنید.
  • اگر می خواهید موهای زیباتری داشته باشید و رشد آن را تقویت کنید هر روز آب نارگیل بنوشید.
  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه برای سلامتی مو و پوست شما ضروریست.
  • نوشیدن 8 الی 9 لیوان آب را در طول روز فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا