سبک زندگیمد و زیبایی

عوامل موثر در رشد سریع مو و همچنین راهکارهایی برای افزایش سرعت رشد موها

موی بلند نشانه ای از زیبایی و سلامتی است . همه ی خانم ها علاقه دارند که موهای بلند و پرپشتی داشته باشند اما همه ی ما می دانیم که رشد موها پروسه ای زمان بر است و به وقت و حوصله ی زیادی نیاز دارد . به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راه حلی برای رشد سریع مو هستند تا به نتیجه ی دلخواه برسند .
رشد سریع موها این روزها به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات روز تبدیل شده است و شاید بارها تبلیغات های متفاوتی را در این رابطه دیده باشید .در این مطلب سعی داریم که باهم نگاهی به این موضوع بیندازیم و ببینیم که رشد سریع مو تا چه اندازه واقعیت دارد و امکان پذیر است .

رشد سریع مو

روند رشد مو از عوامل ژنتیکی و طبیعی پیروی میکند و از یک نظم کلی برخوردار است. موها در حالت نرمال و سالم خود به طور طبیعی بین 6 میلی متر تا 1.3 سانتی متر در ماه رشد می کنند و بلند می شوند . گرچه عواملی مانند ژنتیک و تغذیه می توانند این روند را کمی افزایش دهند و جابجا کنند ولی در هر صورت میزان رشد مو تا حد معینی امکان پذیر است و بیشتر از آن به هیچ وجه امکان ندارد .
باید بگوییم که تا به امروز هیچ فرمول و ترکیبی که بتواند به شکل معجزه آسایی موهای شما را بلند کند و رشد آن را چندین برابر کند ، وجود ندارد و کشف نشده است . تبلیغات ها و ادعاهایی که عنوان می کنند در عرض چند هفته موهای شما 10 سانتی متر بلندتر خواهد شد از اساس گمراه کننده هستند .
رشد مو دارای نظم طبیعی خود است و اگر مشکلی از نظر سلامت مو وجود نداشته باشد مانند ریزش مو و نازکی تارهای آن می توانید به موهای سالم و بلندی دست بیابید.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا دوستانم رشد سریع مو را تجربه کرده اند اما من نه؟
این فقط یک خطای ساده و ناشی از تصور شماست . موی دوستان شما سریع تر رشد نکرده بلکه سالم تر و پرپشت تر است و از نظر تراکم و ضخامت تارهای مو با شما فرق دارند. شما موهای سالم و پرپشتی می بینید و تصور می کنید که رشد موی آنها بیشتر است در حالی که هرگز چنین چیزی امکان ندارد .
موهای سالم و بدون موخوره که تارهای ضخیم و محکمی دارند کمتر دچار ریزش می شوند و در نتیجه پرپشت تر و بلند تر دیده می شوند . حجم مو تاثیر به سزایی در اندازه ی آن دارد . هرچه موهای فرد نازک تر و کم پشت تر باشد طبیعی است که کوتاه تر به نظر می آیند .
پس همانطور که دیدید  رشد سریع موها امکان پذیر نیست ولی روش هایی وجود دارد که می توانید موهای سالم و پرپشتی داشته باشید تار موهای شما ضخیم تر و محکم تر گردد .
برای اینکه موهای شما رشد متعادلی داشته باشد و بلندتر به نظر برسند باید به دو عامل زیر توجه کنید .

  • درمان ریزش مو
  • ضخیم کردن موها

مو هم مانند تمام اعضای بدن به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد . مو ها از نظر زیبایی سهم به سزایی در چهره و ظاهر افراد دارند و وضع ظاهری آنها می تواند به خوبی وضعیت عمومی بدن فرد را ترسیم کند . شما زمانی که موهای سالم و درخشانی دارید یعنی بدن شما از نظر سلامتی در وضعیت خوبی به سر می برد و با کمبود ویتامین و املاح مواجه نیست  .
به طور کلی وضعیت سلامت موها به دو عامل زیر بستگی دارد .

  • بدن شما املاح و ویتامین های لازم را برای رشد و سلامت موها در اختیار داشته باشد .
  • از موهای خود به درستی مراقبت کنید .

زمانی که دو عامل فوق را به درستی رعایت کنید می توانید انتظار موهای سالم و بلندی را داشته باشید. همان طور که دیدید دو عامل در سلامت و رشد سریع مو نقش دارد . یکی به عوامل درونی بدن مربوط می شود و دیگری به سبک زندگی و رفتار و عادات شما بستگی دارد.  در ادامه با روش هایی آشنا خواهیم شد که باعث می شود موهای سالم و بلندی داشته باشید .

باید بگوییم که تا به امروز هیچ فرمول و ترکیبی که بتواند به شکل معجزه آسایی موهای شما را بلند کند و رشد آن را چندین برابر کند ، وجود ندارد و کشف نشده است . تبلیغات ها و ادعاهایی که عنوان می کنند در عرض چند هفته موهای شما 10 سانتی متر بلندتر خواهد شد از اساس گمراه کننده هستند .

راهکارهایی برای رشد سریع مو

ماساژ پوست سر
ماساژ دادن باعث خونرسانی بهتر به اندام های بدن می شود . زمانی که شما پوست سر خود را به آرامی ماساژ می دهید فولیکول های موی خود را تقویت می کنید.  در نتیجه هرچه فولیکول های بیشتری بر روی پوست سر شما فعال باشند موهای بیشتری خواهید داشت ؛ در نتیجه موهای شما بلند تر و پرپشت تر به نظر می آیند .
برای ماساژ دادن مو می توانید از روش های متعددی کمک بگیرید . یکی از این روش ها ماساژ دادن با روغن های گیاهی مثل روغن درخت چای ، روغن لیمو و روغن نعناع است که می توانید با این روغن ها پوست سر خود را به  مدت 30 دقیقه ماساژ دهید و پس از گذشت 30 دقیقه موهای خود را بشویید .
روش دیگر ماساژ دادن هم به این شکل است که خم شوید و یا در لبه ی تخت خود سر خود را به طرف پایین آویزان کنید .سپس موها و پوست سر خود را به آرامی برای مدت 5 دقیقه ماساژ دهید تا خون بیشتری به فولیکول های موی شما برسد . در چنین حالتی جریان خون را در پوست سر خود تقویت می کنید و این امر به رشد بهتر موهای شما کمک می کند .
استرس را دور بریزید
استرس دشمن رشد سریع مو است و مانع از رشد آن می شود . اگر می خواهید موهای سالم و بلندی داشته باشید باید استرس و تنش های روانی را کنار بگذارید.
موهای خود را مرتبا نوک گیری کنید
نوک موهای شما آسیب پذیر ترین قسمت موی شماست . موخوره شایع ترین مشکلی است که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند . موخوره می تواند از نوک موهای شما شروع شود و به مرور به قسمت ریشه ی آن برسد و تمام آن را نابود کند. موخوره باعث توقف رشد مو می شود و روند رشد طبیعی آن را بسیار کند میکند به همین دلیل برای اینکه موهای سالم و بلندی داشته باشید هر 12 هفته موهای خود را به اندازه ی 6 میلی متر الی 1 سانتی متر کوتاه کنید.
مو ها را به طور مداوم نشویید
موهای شما لزومی ندارد که هر روز شسته شوند . شستن روزانه ی موها با شامپو و مواد شیمیایی می تواند چربی های ضروری و طبیعی موی شما را از بین ببرد و در نتیجه موها شکننده و آسیب پذیر می گردند . هفته ای 2 بار از شامپو استفاده کنید تا روند طبیعی رشد موها حفظ شود .
در انتهای حمام موهای خود را با آب سرد آبکشی کنید
این کار به رشد سریع موها و سلامت مو کمک زیادی می کند . هنگامی که حمام شما تمام شد و موهای خود را کاملا شستید چند دقیقه آب سرد را روی موهای خود بگیرید . این کار باعث می گردد که سطح ساقه ی موها صیقلی شود و رطوبت خود را از دست ندهند . در نتیجه موهای بلند تر و سالم تری خواهید داشت .
گوشت بخورید
جنس اصلی موهای شما از نوعی پروتئین به نام کراتین ساخته شده است . برای اینکه موهای سالم تری داشته باشید منابع پروتئینی بیشتری را در رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید . گوشت ، تخم مرغ  ،ماهی ، سویا و تخم مرغ از غنی ترین منابع پروتئین هستند .
موهای خود را ببافید
بهترین شیوه برای آراستن مو که هیچ صدمه ای هم به تارهای موی شما نمی زند روش زیبای بافتن مو است . بستن موها با کش به ریشه ی موهای شما صدمه می زند و باعث آسیب رسیدن به موهای شما می شود و مانع از رشد سریع مو می شود .
به رنگ موهای خودتان علاقه مند باشید
بسیاری از خانم ها علاقه داند که موهای خود را رنگ کنند.  رنگ مو شاید باعث زیبایی شود ولی توجه کنید که رنگ مو از مواد شیمیایی درست شده است و می تواند به موهای شما آسیب های شدیدی وارد کند . پس اگر می خواهید رشد سریع مو های شما روند طبیعی خود را طی کند از رنگ مو استفاده نکنید .
با سشوار و اتوی مو خداحافظی کنید
سشوار و اتوی مو و در کل حرارت دشمن مو است و میتواند باعث آسیب آن شود . همیشه بگذارید که موهای شما به حالت طبیعی خشک شود و اگر هم نیازی به سشوار داشتید از درجه ی خیلی پایین و خنک آن استفاده کنید .
ویتامین B را بیشتر مصرف کنید
کمبود ویتامین B می تواند باعث ریزش و آسیب دیدن موها ی شما شود . سعی کنید که از مواد غذایی حاوی این ویتامین مانند جو دو سر ، موز ، برنج و سیب زمینی در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید زیرا این مواد باعث تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن می شوند. .
روبالشی خود را عوض کنید
روبالشی شما می تواند بسیاری از آلودگی ها را جذب کند و به موهای شما منتقل کند و آلودگی مانع رشد سریع مو است. هر هفته روبالشی خود را بشویید و اگر روبالشی شما از جنس کتان است سعی کنید که آن را با یک روبالشی ابریشمی یا ساتن عوض کنید. روبالشی های ابریشمی باعث اصطکاک موها نمی شوند در حالی که روبالشی های کتانی باعث اصطکاک و شکستگی موها می گردند .
ماسک تخم مرغ ماهی 1 بار
ماهی 1 بار از ماسک تخم مرغ استفاده کنید . یک تخم مرغ را به خوبی هم بزنید و آن را بر روی موهای خود قرار دهید و پس از نیم ساعت آب بکشید. تخم مرغ یکی از موثرترین و مفیدترین روش ها برای رشد سریع و سالم موهاست . تخم مرغ از ریزش موها جلوگیری می کند و برای درمان نازکی و افزایش رشد آن بسیار موثر است .
دمنوش های گیاهی بنوشید
دمنوش های گیاهی از آنجایی که از دل  طبیعت برآمده اند حاوی عناصر و املاح طبیعی فراوانی هستند که برای سلامتی موهای شما بسیار مفید و موثرند . دمنوش هایی مثل رزماری می توانند موهای شما را سالم و درخشان کنند .
آلوئه ورا را از یاد نبرید
ژل آلوئه ورا را چه به صورت موضعی برای موهای خود استفاده کنید و چه میل نمایید در هر صورت برای رشد و سلامت موهای شما بسیار مفید است .
مکمل های ویتامین و گیاهی
موهای شما به تغذیه احتیاج دارند . سعی کنید که از مکمل هایی که برای سلامت موها و پوست مفید هستند به طور مرتب استفاده کنید تا موهای سالم و درخشانی داشته باشید . روغن تخم کتان، جینسینگ ، روغن ماهی و دانه های سویا از غنی ترین این مکمل ها محسوب می شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا