اختلالات روحی و روانیبیماری ها

آشنایی با استرس و روش های مقابله با آن، دلایل ، علائم و تاثیرات آن

استرس پاسخ ذهن در برابر برخی از موقعیت های چالش انگیز و خطرناک است. انسان ها در طول دوره زندگی و تکامل، طیف وسیعی از عوامل استرس زا را تجربه کرده اند. این تجربیات منجر به رشد و تکامل بشر در دوره های مختلف زندگی شده است.
در واقع این حس بخشی از زندگی است. مقدار کمی از اضطراب در موقعیت های خطرناک و یا چالش برانگیز واقعا برای انسان مفید است و موجب افزایش سطح هوشیاری، انرژی و بهره وری می شود. فقدان اضطراب می تواند منجر به کاهش انگیزه و عملکرد شود.


استرس چیست؟

همانطور که گفته شد اضطراب عکس العمل و پاسخ بدن در برخی از موقعیت های خطرناک و یا چالش برانگیز است. این حس بدن را آماده می کند تا علیه خطر و اتفاقات به خوبی عمل کند. هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول آزاد می شوند و در نتیجه افزایش ضربان قلب، متابولیسم و تنفس اتفاق می افتد.این علائم برای مدت کوتاه خوب است و فرد را از موقعیت خود آگاه می کند. اما اگر این عکس العمل بدن برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، می تواند اثرات مضر روی ذهن و بدن داشته باشد.

استرس می تواند ناشی از شرایط، نگرش و انتظارات ما باشد. در زندگی امروزه بسیاری از انسانها از فواید اضطراب بهره مند می شوند و این حس باعث پیشرفت آنها می شوند. اما افرادی هم هستند که دچار اضطراب های غیر معمول و طولانی هستند و در نتیجه این حس تاثیر بدی در زندگی آنها دارد.

راه های مختلفی برای مدیریت اضطراب وجود دارد، از جمله شناسایی عوامل ، تکنیک های آرامش، تغییر سبک زندگی و جذب حمایت دیگران. اگر احساس اضطراب می کنید و قادر به مقابله با آن نیستید، از مشاور یا متخصص حرفه ای راهنمایی بگیرید.

انواع استرس

اضطراب بخش نرمالی از زندگی همه ی ماست و می تواند به شکل مثبت و یا منفی باشد. انواع استرس عبارتند از:

 خوب و مثبت

این نوع استرس برای شما مفید است. می تواند ما را ناراحت و یا هیجان زده کند اما با ایجاد انگیزه عملکرد ما را در برخورد با چالش ها بهبود می بخشد.

 کوتاه مدت

یک دوره کوتاه مدت استرس مربوط به یک وضعیت خاص است.

مزمن یا مداوم

اضطراب مزمن می تواند ناشی از فشارهای مداوم و یا مطالبات باشد که برای مدت طولانی ما را ناامید کرده است. اضطراب مزمن می تواند به سلامت و روابط ما آسیب برساند.

دلایل استرس

شرایطی که باعث ایجاد اضطراب می شوند، به عنوان عوامل استرس زا شناخته می شوند. ممکن است وضعیتی که باعث می شود یک فرد بیش از حد تحت تأثیر قرار بگیرد یا ناراحت شود با  شخص دیگر متفاوت باشد. علل اضطراب عبارتند از:

رویداد های مهم زندگی

حوادث منفی (مانند مرگ در خانواده یا طلاق) و حتی حوادث مثبت (مانند ازدواج یا داشتن فرزند) می توانند به شدت تنش زا باشند. تحقیقات نشان داده است که میزان تنش و اضطراب در حوادث مختلف و برای افراد مختلف، متفاوت است.

اضطراب روزمره

استرس روزمره به خواسته های زندگی روزمره و مسئولیت های عادی مانند کار و والدین مربوط می شود. امروزه مسائل مالی یکی از علل اصلی اضطراب است.

علل دیگر عبارتند از:

  • مسائل خانوادگی
  • مسائل بهداشت شخصی
  • تلاش برای حفظ یک شیوه زندگی سالم
  • نگرانی برای سلامتی دیگران
  • مسائل در محل کار.
  • استرس تروماتیک
  • شرایط زندگی تهدید کننده یا خشونت آمیز می تواند  استرس حاد را ایجاد کند، اما اکثر مردم در طول زمان بهبود می یابند و تعداد کمی دچار اختلال استرس می شوند.

بر اساس یک نظرسنجی اخیر، مسائل مالی عامل اصلی این حس بوده و بیش از نیمی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم

اضطراب مداوم بر سلامتی جسم و روح تاثیر میگذارد و شما را دچار مشکل می کند. استرس می تواند بر بدن شما، افکار و احساسات و حتی رفتار شما تاثیر بگذارد. در اینجا نشانه های استرس را بررسی می کنیم.

علائم استرس در بدن شما

نشانه های اضطراب در ذهن

تاثیر اضطراب بر رفتار شما

    • بی اشتهایی یا پر خوری
    • خشم زیاد
  • مشکل در روابط
  • مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر
  • دوری از مردم

اضطراب مزمن و شدید می تواند خطر افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد و یا انواع دیگر اختلالات روانی را افزایش دهد.

مدیریت اضطراب

هر زمان در شرایط مضطرب کننده قرار گرفتید می توانید یکی از استراتژی زیر را به کار ببرید.

شناسایی عوامل ایجاد کننده اضطراب

اولین قدم این است که عامل استرس زا بشناسید و بدانید چه چیزی شما را آشفته کرده است.

تغییر عامل ایجاد کننده اضطراب

اگر عامل استرس زا را می توانید تغییر دهید و تحت کنترل در آورید، حتما این کار را انجام دهید. برخی از عوامل مضطرب کننده به راحتی قابل کنترل هستند. به عنوان مثال اگر عامل استرس زا موزیکی است که از رادیو پخش می شود، آن را قطع کنید.

ورزش کردن

ورزش منظم تنش و اضطراب را کاهش میدهد. ذهن را آرام می کند و در نتیجه شما احساس بهتری خواهید داشت.

آرامش

تمرین تنفس عمیق، تمرینات آرامش عضلانی، یوگا و مراقبه برخی از تکنیک هایی است که می تواند بدن را آرام کند و اضطراب را کاهش دهد.

صرف وقت با خانواده و دوستان

با افرادی که شما را دوست دارند و شما را در معرض تعریف و تشویق قرار میدهند معاشرت کنید. در محیط خانواده و دوستان به حل و فصل اختلافات بپردازید و در مورد مشکلات و احساساتتان صحبت کنید.

مراقب سلامتی خود باشید

حفظ رژیم غذایی سالم و خواب کافی به کاهش اضطراب کمک می کند. نبود هر یک از این دو عامل خود می تواند عامل ایجاد اضطراب و تنش باشد. از مصرف مواد مخدر و الکل دوری کنید.

کارهایی که از آنها لذت می برید انجام دهید

انجام کارهایی که دوست دارید و از آنها لذت می برید، به کاهش اضطراب کمک می کند و ذهن شما را از عامل استرس زا دور می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا