تناسب اندام و ورزشسبک زندگی

ورزش و تاثیرات آن بر سلامتی و زندگی افراد

ورزش به تمام گونه های فعالیت فیزیکی بدن گفته میشود که شرکت کنندگان آن میتوانند به صورت مرتب و سازمان یافته و یا گاها در آن شرکت نمایند همچنین می تواند جهت تناسب اندام و یا تفریح بکار رود.
جهت افزایش هیجان و تنوع در می توان فعالیت های ورزشی را به صورتی گروهی یا انفرادی انجام داد و همچنین قوانین خاصی را برای انجام آن تصویب نمود که همه ی افراد موظف به رعایت آن میباشند و در نهایت یک فرد یا گروه برنده ی این مسابقه محسوب می گردد.
امروزه صدها رشته ورزشی وجود دارد که دارای تنوع و میزان فعالیت های مختلفی است. همچنین برخی از فعالیت های ورزشی وجود دارد که فاقد فعالیت های بدنی می باشد از جمله ی آنها می توان به بازی های تخته ای و شطرنج اشاره نمود. در واقع می توان به این نکته را یادآوری نمود که فعالیت های فکری نیز نوعی از ورزش محسوب می گردد.
مردم برای تماشا و نیز فعالیت در این امر هزینه های زیادی را صرف می نمایند. در عصر حاضر ورزش یک تجارت اقتصادی پر سود نیز محسوب می شود.


نقش ورزش در سلامت روان

سلامت جسم و روان ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند به صورتی که اختلال در سلامت هر کدام بر روی دیگری تاثیرات منفی خواهد داشت. امروزه به سبب تغییر سبک زندگی افراد و روی آوردن به زندگی ماشینی از میزان فعالیت های جسمی کاسته شده است از همین روی زمینه برای ابتلا به بیماری های روانی به شدت رو به گسترش است. برخی از تاثیرات ورزش بر روی سلامت روان بدین شرح است:

  • ورزش فرد را از حالت افسردگی خارج نموده و به او نشاط می بخشد.
  • فعالیت های ورزشی عامل خودباوری، تقویت اراده و احساس موفقیت و شادابی است
  • تخلیه هیجانات از طریق تحرک جسمی مانع گوشه گیری است و موجب تقویت عزت نفس میگردد.

میزان و نوع ورزش به فاکتور های مختلفی بستگی دارد از جمله: وزن کنونی تان، رژیم غذایی و متابولیسم بدنتان.

هدف از فعالیت های ورزشی

ورزش می تواند اهداف مختلفی را بر بگیرد که با توجه به هدف، میزان و انواع مختلفی را در میگیرد.برخی از اهداف ورزش بدین شرح است :

حفظ سلامتی

اگر دوری از بیماری های مختلف مثل بیماری های قلب و عروق و افسردگی هدف شما است بهتر است، حداقل نیم ساعت در روز فعالیت ورزشی با شدت متوسط داشته باشید.

کاهش وزن

اگر در جهت کاهش وزن و تناسب اندام شروع به ورزش نموده اید باید بدانید که روزی نیم ساعت فعالیت ورزشی تاثیر چندانی بر روی چربی سوزی نخواهد داشت. بلکه برای پایین آوردن وزن باید با کمتر خوردن و بیشتر ورزش کردن کاری کرد تا بدن به ذخایر سوخت خود یعنی چربی ها روی آورد. میزان و نوع ورزش به فاکتور های مختلفی بستگی دارد از جمله وزن کنونی تان، رژیم غذایی و متابولیسم بدنتان. البته برخی از افراد در کنار رژیم لاغری یا چاقی و فعالیت های ورزشی از مکمل های چربی سوز هم استفاده می کنند.

شرکت در مسابقات ورزشی

ورزشکار های حرفه ای برای شرکت در مسابقات کشوری و بین المللی نیاز به تمرین بسیار زیادی دارند تا علاوه بر افزایش آمادگی جسمانی، تخصص خود را در رشته ورزشی مورد نظر افزایش دهند.

تاثیرات ورزش بر سلامتی

ورزش به طور قطعی بر فعالیت های مغز و میانگین عملکرد آن تاثیر گذار است. برخی از تاثیرات آن بدین شرح است :

  • کاهش استرس :ورزش غلظت هورمون نورا پینفرین در بدن بالا میبرد و می تواند پاسخ های مغز به استرس را متعادل کند.
  • افزایش شادی : انجام ورزش بخصوص دویدن میزان اندورفین بدن شما را به شدت افزایش می‌دهد و موجب شادی می گردد از همین روی فعالیت های ورزشی به افرادی که دچار افسردگی شده اند توصیه شده است.
  • افزایش اعتماد به نفس : جدا از سن، وزن، جنسیت فعالیت های ورزشی می تواند درک افراد از میزان جذابیت خود را افزایش دهد تا به خود احساس مثبت داشته و عشق بورزید.
  • دوری از اعتیاد : ورزش در کوتاه ترین زمان ممکن با تحریک مغز و ترشح دوپامین ، ذهن را از مواد اعتیاد آور دور خواهد نمود.
  • کار بیشتری را انجام خواهید داد : افرادی که بطور مکرر ورزش می کنند توانایی انجام فعالیت های بدنی بیشتری دارند.
  • افزایش خلاقیت : سطح خلاقیت تا دو ساعت پس از فعالیت های ورزشی به شکل عجیبی افزایش پیدا می کند.
  • زوال عقل را به تاخیر می اندازد : وزش زوال عقل را به تاخیر می اندازد زیرا ترشح  برخی از مواد شیمیایی در مغز بر اثر ورزش، از انحطاط هیپوکامپ که بخش مهمی از مغز برای حافظه و یادگیری است، جلوگیری می‌کند.
  • افزایش قدرت ذهن : فعالیت بدنی مستمر به ایجاد سلول های مغزی کمک میکند این سلول ها عملکرد مغز را بهبود می بخشند. همچنین ورزش های سخت میزان پروتئین های مشتق از مغز را در بدن بالا برده و قدرت تصمیم‌گیری، تفکر و یادگیری را افزایش می دهد.
  • افزایش هوش :تحقیقات نشان داده میزان رشد مغز با میزان فعالیت آن ها در ارتباط است زیرا که هورمون های ترشح شده بعد از فعالیت ورزشی تاثیر مستقیمی بر مغز دارد.

متاسفانه تحقیقات آماری بیانگر این موضوع است، که حداقل دو سوم افراد جامعه  در گروه بزرگسالان فعالیت جسمی و بدنی کافی ندارند و یک چهارم از افراد هیچ گونه ورزشی را انجام نمیدهد. از همین روی خطرات بیماری های جسمی مثل گرفتگی عروق، بیماری های قلبی و بیماری های روانی مثل افسردگی بین مردم بشدت روی به گسترش است.
این موضوع را به یاد داشته باشید فعالیت های ورزشی هر چند کم و کوتاه مدت تاثیر بسزایی در میزان سلامت افراد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا