رژیم غذاییسبک زندگی

رژیم لاغری: استراتژی های محبوب در کاهش وزن کدام است؟

رژیم لاغری باید اصولی و درست باشد در غیر این صورت فقط به شما آسیب می رساند. اگر بارها سعی کردید رژیم لاغری داشته باشید ولی موفق نشدید، حتما به این باور رسیده اید که رژیم غذایی برای شما فایده ای ندارد!
درست است: بعضی از رژیم ها به هیچ وجه کار نمی کنند، برای هیچ کس!
بدن ما نسبت به غذاهای مختلف واکنش های متفاوت دارد، باید درست انتخاب کنید و درست مصرف کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.


بهترین رژیم برای کاهش وزن سالم چیست؟

هر کتاب و یا کلینیک کاهش وزن که مراجعه کنید ادعا می کند بهترین و سالم ترین نوع رژیم را در اختیارتان قرار می دهد. بعضی ها کم کردن مقدار چربی را پیشنهاد می دهند و عده ای دیگر معتقدند باید مصرف کربوهیدرات ها را کاهش داد و گروهی دیگر شما را از دریافت کلسترول منع می کنند.واقعا روش درست کدام است؟واقعیت این است که هیچ رژیم لاغری یکسانی برای تمام افراد وجود ندارد و دلیل آن پاسخ متفاوت بدن به غذاهای مختلف در افراد مختلف است. بدن هر کس نسبت به غذای دریافتی واکنش متفاوتی دارد.

برای اینکه بفهمید روش درست کاهش وزن برای شما چیست نیاز به صبر، تعهد و انجام برخی آزمایشات دارید.

بعضی افراد به کاهش کالری و محدود کردن غذاهای دریافتی واکنش نشان می دهند درحالی که در برخی دیگر آزادی بیشتر و تنوع غذایی بهترین پاسخ را در بر دارد. بنابراین اگر رژیم لاغری برای دیگران به خوبی پاسخ می دهد اما برای شما نه! دلسرد نشوید، در نهایت یک رژیم غذایی متناسب با شما وجود دارد.

استراتژی های محبوب در رژیم لاغری

کاهش کالری

بعضی از کارشناسان معتقدند کاهش کالری دریافتی باعث کاهش وزن می شود. به همین سادگی!

اما چرا در عمل این کار خیلی سخت است؟

  • کاهش وزن یک رویداد خطی در طول زمان نیست: هنگامی که شما کالری کمتری دریافت می کنید تا هفته اول کاهش وزن خوبی را تجربه می کنید. اما بعد از گذشت زمان با اینکه شما میزان کالری کم را رعایت می کنید کمتر نتیجه می گیرید و برای مقابله با این واکنش بدن، باید کالری خود را کمتر و کمتر کنید.
  • کالری ها یکسان نیستند: به عنوان مثال خوردن 100 کالری شربت تاثیر متفاوتی بر روی بدن دارد نسبت به زمانی که شما 100 کالری کلم بروکلی مصرف می کنید.
  • ما همیشه برای رفع گرسنگی غذا نمی خوریم: در بعضی مواقع ما برای احساس آرامش و رفع استرس به غذا  خوردن پناه می بریم و این همان چیزی است که تعادل رژیم غذایی ما را به هم میزند.

کاهش کربوهیدرات

راه دیگر کاهش وزن، کاهش مصرف کربوهیدرات است. کربوهیدرات ها مواد غذایی هستند که به عنوان قند خون وارد بدن می شوند. طبق استراتژی بدن ما، قند همیشه قبل از چربی در بدن سوزانده می شود.

اگر یک غذای پر کربوهیدرات بخورید ( مانند ماکارانی، برنج، سیب زمینی سرخ شده، نان) بدن شما انسولین زیادی آزاد می کند.

انسولین علاوه بر تنظیم قند خون دو کار مهم انجام می دهد:

  • از آزاد شدن سلول های چربی برای سوختن و ایجاد انرژی در بدن جلوگیری می کند.
  • باعث ذخیره شدن سلول های چربی بیشتری در بدن می شود.

نتیجه اینکه بدن شما با دریافت میزان زیاد کربوهیدرات چربی بیشتری ذخیره می کند و شما نیاز به فعالیت بیشتری برای سوزاندن قند و چربی دارید.

کاهش چربی

کاهش چربی مبنای اکثر رژیم هاست. اما باید بدانید همه چربی ها بد نیستند. ما دو دسته چربی داریم. چربی “خوب” و چربی “بد”.

چربی های خوب در واقع می توانند به کاهش وزن ما کمک کنند. چربی های غیر اشباع موجود در انواع آجیل ها، دانه های سویا، آووکادو و ماهی های پر چرب باعث افزایش وزن می شود در حالیکه اضافه کردن یک قاشق کوچک روغن زیتون به سالاد در رژیم لاغری شما بسیار  موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا