بیماری هابیماری های مقعدی

پیشگیری از کیست مویی با رعایت چند نکته ساده

بیماری کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال از عارضه ای هایی است که میزان ابتلا به آن به شدت در حال گسترش است و این امر ناشی از تغییر در سبک زندگی افراد جامعه است. این بیماری در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد می شود و تنها راهکار درمان کیست مویی استفاده از درمان های تهاجمی است.که این خود هزینه درمان کیست مویی را افزایش میدهد.
این عارضه علت های متفاوتی را دارد که از سبک زندگی، تا ژنتیک و رعایت بهداشت متفاوت است، به همین جهت نمی توان راهکار قطعی را برای پیشگیری از این عارضه عنوان نمود، اما با انجام برخی راهکارها می توان شانس ابتلا به آن را تاحد زیادی کاهش داد. جهت آشنایی با راهکارهای پیشگیری از کیست مویی مطالعه این مقاله را از دست ندهید.


پیشگیری از کیست مویی با وزن متعادل

نقش وزن سالم و متعادل در پیشگیری از کیست مویی
افرادی که دارای اضافه وزن هستند، به دلیل افزایش فشار و عمق شکاف بین لگنی مستعد ابتلا به کیست هستند. به علاوه اضافه وزن میزان اصطکاک پوست با لباس ها را افزایش می دهد.
اگر می خواهید این ریسک را از بین ببرید، با رژیم غذایی و ورزش منظم، وزن خود را در وضعیت متعادل و سالم نگه دارید.

رعایت بهداشت فردی

اگرچه امروزه روش های جدیدی مانند درمان با لیزر به وجود دارد، اما هنوز هم پیشگیری از از درمان کیست آسان تر است. اطمینان حاصل کنید که قسمت تحتانی ستون فقرات در ناحیه دنبالچه همیشه تمیز باشد و هرگونه آلودگی را در این ناحیه از بین ببرید. برای پیشگیری از این بیماری ناحیه مورد نظر باید همیشه خشک و بدون رطوبت باشد. زیرا رطوبت باعث تجمع باکتری و میکروارگانیسم ها در این منطقه می شود.اگر در دوره نقاهت به سر می برید و درمان خانگی کیست مویی مانند حمام سیتز استفاده می کنید، بهتر است بعد از بعد از آن ناحیه مقعد را با حوله نرم و با آرامش خشک کنید.
بهتر است پس از هربار پس از اجابت مزاج این ناحیه را با آب و صابون های غیرمعطر شسته و با دستمال نرم و یا باد ملایم سشوار خشک کنید. با یاد داشته باشید از زیاده روی در این امر پرهیز کنید، چرا که زیاده روی موجب التهاب و تشدید بیماری خواهد شد.

اجتناب از نشستن طولانی مدت

اجتناب از نشستن طولانی مدت برای پیشگیری از کیست مویی
زیاد نشستن یکی از دلایل اصلی ابتلا به این بیماری به شمار می رود. نشستن طولانی مدت باعث ایجاد فشار ثابت در ناحیه دنبالیچه می شود. بنابراین اگر به سبب شغل خود مجبور به نشستن به مدت طولانی هستید بهتر است برای پیشگیری از کیست حداقل هر یک ساعت یکبار از جای خود بلند شده و کمی قد بزنید. این کار باعث می شود از فشار در قسمت تحتانی ستون فقرات کاسته شود.

لباس های سبک و گشاد

لباس زیر بسیار تنگ باعث میشود تا فشار در ناحیه دنبالیچه افزایش پیدا کند و این فشار ممکن است باعث ایجاد این عارضه شود. در مواقع استراحت و در منزل از لباس های راحتی استفاده کنید و اجازه دهید خون به راحتی در بدن شما گردش داشته باشد. این کار علاوه بر پیشگیری از کیست مویی باعث جلوگیری از بسیاری مشکلات دیگر خواهد شد.
علاوه بر سایز لباس، جنس آن نیز می تواند در به وجود آمدن این بیماری اثرگذار باشد. برای این منظور بهتر است استفاده از لباس های با الیاف طبیعی را جایگزین الیاف مصنوعی کنید.

از بین بردن موهای زائد

جلوگیری از کیست مویی با از بین بردن موهای زائد
از بین بردن موهای زاید برای پیشگیری از بروز و جلوگیری از عود بیماری پس از درمان موثر است. راه های زیادی برای از بین بردن موهای زاید وجود دارد. باید دقت کنید از روش هایی استفاده کنید که آلودگی کمتری به همراه دارد. زیرا آلودگی عامل مهمی در ایجاد این عارضه است. از بین بردن موهای زاید با استفاده از ژیلت به علت احتمال بالای آلودگی روشی پر ریسک است در عوض لیزر موهای زائد روش بهتر و مطمئن تری است.
انجام این راهکار حتی بعد از جراحی کیست مویی نیز می توان به جلوگیری از عود مجدد عارضه کمک کند.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام.من در قسمت نشیمنگاه خودم احساس تورم و درد دارم.چرک هم خارج کردم ولی سوراخ بزرگ نیست و مو هم ندارد.امکان داره چیز دیگه ای باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا