بیماری هابیماری های مقعدی

عمل جراحی کیست مویی و انواع روشهای آن

عمل کیست مویی یکی از روشهای قطعی برای درمان این بیماری است. شاید انجام جراحی خوشایند نباشد. اما در رابطه با این بیماری هیچ راه قطعی دیگری وجود ندارد ولی می توان به جای جراحی سنتی از درمان کیست مویی با لیزر استفاده نمود که در این صورت برای برش به جای استفاده از تیغ از لیزر استفاده می شود تا بیمار درد و خونریزی را تجربه نکند. جراحی سنتی به دو روش انجام می شود.


جراحی کیست مویی

عمل کیست موییسینوس پیلونیدال نوعی از بیماریهای مقعدی است. این بیماری می تواند در اثر عوامل متعددی ایجاد شود و علت دقیق بروز آن مشخص نیست اما معمولاً مجموعه ای از علتها شامل اضافه وزن، موهای زائد ضخیم، زیاد نشستن و … می توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند.

این بیماری در اثر برگشت مو به داخل پوست روی می دهد و از آنجایی که سیستم ایمنی بدن این مو را به عنوان عامل زائد می شناسد واکنش نشان داده و این کیست متورم و عفونی بر روی سطح پوست ایجاد می شود.

نتایج مطالعات نشان داده درمان کیست مویی با دارو و یا روشهای درمان خانگی کیست مویی نمی توانند در برطرف کردن این عارضه موثر باشند. از همین روی تنها عمل جراحی راهکار قطعی برای درمان این بیمار است.

جراحی کیست مویی در پایین کمر شامل برداشت کامل ناحیه کیست به همراه اطراف آن است. در صورتی که تمامی نواحی آلوده برداشته شود، احتمال بهبودی افزایش می یابد. این جراحی به دو روش زیر انجام می شود.

با انجام جراحی به روش باز نیاز است پانسمان زخم حداقل یک مرتبه در روز تعویض شود که این مورد ممکن است برای بیمارانی که وقت آزاد ندارند خوشایند نباشد.

جراحی به روش باز

جراحی کیست مویی به روش باز

در طی این عمل نواحی درگیر و همچین قسمتی از اطراف آن به طور کامل برداشته می شود. به همین جهت باید بیمار قبل از عمل بیهوشی دریافت نماید. پس از برداشت موضع، زخم به همان شکل رها می شود و بخیه زده نمی شود. اندازه این حفره بسته به اندازه کیست دارد و می تواند تا یک پرتقال نیز باشد.

پس از درمان زخم از درون به سمت بیرون شروع به ترمیم می نماید. این زخم نیاز به رعایت بهداشت جدی و نیز تعویض مرتب پانسمان ها دارد. از معایب این روش جراحی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • یکی از معایب اصلی این بیماری احتمال بالای عفونت است که علت آن باز بودن زخم جراحی است.
  •  با انجام جراحی به روش باز نیاز است پانسمان زخم حداقل یک مرتبه در روز تعویض شود که این مورد ممکن است برای بیمارانی که وقت آزاد ندارند خوشایند نباشد.
  • جراحی باز دوره نقاهت طولانی مدتی دارد.
  • این روش درمان ظاهر آزار دهنده ای را ایجاد می کند و برای بیماران ناخوشایند است.

اما با انجام این روش این درمانی احتمال بهبودی بیشتر از سایر روشها است زیرا که ناحیه عفونی به طور کامل برداشت می شود و این باز بودن زخم مانع از عود مجدد می گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه جراحی کیست مویی به این صفحه مراجعه نمایید.

جراحی به روش بسته

جراحی کیست مویی به روش بسته

در روش جراحی بسته، مراحل همانند روش باز دنبال می شود، با این تفاوت که پس از تخلیه کیست حفره ایجاد شده بسته به محل ایجاد ممکن است، بخیه زده شده و یا نیمه بسته رها می شود.

با انجام این نوع جراحی دیگر نیازی به پانسمان نیست همچنین بیمار درد کمتر را تجربه کرده و دوره نقاهت بیماری نیز کوتاه تر است. اما احتمال عود مجدد پس از انجام این روش درمانی افزایش می یابد. انتخاب نوع روش جراحی بستگی به نظر پزشک مربوطه دارد.

پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر باسایر روشهای درمان این عارضه، مطالعه صفحه درمان کیست مویی را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا