بیماری هابیماری های مقعدی

شناخت انواع بواسیر یا هموروئید داخلی،خارجی و ترومبوزه

بیماری هموروئید از شایع ترین بیماری های ناحیه مقعدی است، این عارضه دردناک به حدی شیوع پیدا کرده است که تقریباً از هر دو نفر یک نفر به آن مبتلا است. احتمال بروز این بیماری در هر سنی وجود دارد اما اغلب بواسیر در کودکان و زنان باردار شایع است.
این عارضه موجب تورم و گشاد شدن عروق مقعدی می گردد و علائم بواسیر شامل درد، خونریزی، خارش و سوزش است. آشنایی با انواع هموروئید خالی از لطف نبوده و موجب می شود، با تعیین نوع این بیماری بتوانید به درمان سریع تر آن کمک نمایید، پس تا انتها همراه ما باشید.


انواع بواسیر

بیماری بواسیر یا هموروئید بسته به نوع عروق درگیر در بیماری می تواند دو مختلف را به خود اختصاص دهد. که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم:انواع بواسیر یا هموروئید

 داخلی

در صورتی که عروق یا سیاهرگ های داخل کانال مقعد دچار تورم و التهاب شوند، بیماری بواسیر داخلی ایجاد می شود. این بیماری اغلب درد کمتری در مقایسه با  نوع خارجی ایجاد کرده و در عوض احتمال خونریزی و یا خون در مدفوع در این نوع بیشتر است. زیرا عبور مدفوع به خصوص مدفوع سخت موجب وارد آمدن آسیب به کانال مقعد شده و باعث خونریزی میشود. این نوع از هموروئید بسته به پیشرفت بیماری به چهار درجه مختلف تقسیم بندی می شود، انواع بواسیر داخلی عبارتند از :بواسیر داخلی

  • درجه 1 : هموروئید داخلی درجه یک میزان پرولاپس یا افتادگی کمی داشته به گونه ای که عروق آسیب دیده از مقعد خارج نمی شوند و تنها در افراد احساس نیاز به دفع را ایجاد میکنند.
  • درجه 2 : در این نوع از هموورئید، عروق هموروئیدی دچار پرولاپس می شوند، اما خود به خود به داخل باز می گردند.
  • درجه 3 : در این نوع از هموروئید افتادگی و یا پرولاپس به گونه تشدید شده که معمولاً فرد بعد از اجابت مزاج دچار این مشکل می شود، با این تفاوت که بیرون زدگی تنها با فشار دست به داخل باز می گردد.
  • درجه 4 : این درجه ی بیماری از شدیدترین انواع بواسیر است که موجب می شود، بافت یا زائده ایجاد شده از سوراخ مقعد خارج شود، ولی این بار حتی با فشار دست نیز به داخل باز نخواهد گشت. این مورد نیاز به درمان فوری و جدی تر دارد.

لازم به ذکر است که بواسیر خونی نیز نوعی این بیماری به شمار می رود که در صفحه به طور اختصاصی به آن پرداخته شده است.

در مورد بواسیر های درجه یک و دو امکان درمان عارضه با استفاده از درمان های خانگی و دارویی وجود دارد.

درمان هموروئید داخلی

درمان بواسیر داخلی بسته به درجه این بیماری است. در مورد هموروئید های درجه یک و دو امکان درمان عارضه با استفاده از درمان خانگی هموروئید و یا داروی بواسیر وجود دارد به شرط آنکه درمان به محض شروع علائم صورت گیرد. هموروئید در بارداری و کودکان معمولاً از این نوع است و به سرعت رفع می شود.

اما در مورد هموروئید های درجه سه و چهار امکان درمان بیماری با این روش ها وجود نخواهد داشت. برای درمان هموروئید های درجه 3 و 4 یا پیشرفته می توانید از روشهای درمانی نظیر رابربند، اسکلروتراپی، جراحی هموروئید (استاپلر و هموروئیدکتومی) و از همه بهتر لیزر درمانی استفاده نمود. جهت آشنایی بیشتر با انواع روشهای درمان بواسیر مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

خارجی

بواسیر خارجیاگر عروق خارج مقعد دچار التهاب و تورم شوند، بواسیر خارجی روی میدهد. میزان شیوع این نوع کمتر از نوع داخلی آن است. این نوع هموروئید به علت قرار گرفتن در ناحیه ای حساس از بدن که مملو از پایانه های عصبی است، درد بسیار زیادی را به بیمار تحمیل می کند. اما در این حالت احتمال خونریزی کمتر است و اگر خونریزی روی دهد، معمولاً خون بر روی سطح مدفوع مشاهده خواهید کرد.

بواسیر خارجی ترومبوزه

یکی از انواع بواسیر نوع خارجی، به عنوان هموروئید ترومبوزه شناخته می شود، زیرا که در صورتی بی توجهی به درمان و عفونی شدن بیماری لخته خون در آن تجمع می کند. در این حالت می بایست لخته خون به سرعت رفع شود، در غیر این صورت نیاز به انجام سایر روشهای درمانی است. این لخته می بایست تحت جراحی ترومبکتومی خارج شود.

درمان بواسیر خارجی

این نوع هموروئید با استفاده از همه روش های درمان ها بهبود نمی یابد. به طور مثال امکان درمان آن با استفاده از رابربند و اسکلروتراپی و استاپلر وجود ندارد. بلکه برای درمان آن می توان از روش جراحی (هموروئیدکتومی) استفاده نمود.

اما امکان درمان هموروئید خارجی بدون جراحی نیز وجود دارد، در این حالت می توان از روش قطعی درمان هموروئید با لیزر برای برطرف کردن عارضه استفاده نمود.

جهت آشنایی بیشتر با انواع مدل های این بیماری و شکل ظاهری هریک از آنها به صفحه عکس بواسیر مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا