بیماری هابیماری های مقعدی

درمان خانگی بواسیر (هموروئید) و گیاهان دارویی مفید و موثر

بواسیر، یک بیماری شایعی است که می تواند وضعیت جسمی بسیار ناراحت کننده ای را ایجاد کند. این بیماری در اثر عوامل مختلفی ایجاد شده که علت های بروز آن از ژنتیک تا یبوست شدید متغیر است. هنگامی که رگهای کانال مقعد و رکتوم تحتانی متورم می شوند، مقعد دچار درد و خونریزی شده و بیماری به نام بواسیر شکل می گیرد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی دقیق تر با این بیماری مطالعه صفحه عکس بواسیر را از دست ندهید.
این بیماری می تواند هر کسی را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد، اما بیشتر آنها در افراد مسن، خانمهای باردار، بیماران از کار افتاده و مبتلایان به آسیب نخاعی مشاهده می شود. اما احتمال ایجاد بواسیر در کودکان نیز وجود دارد.
خبر خوب این است که بواسیر در مراحل اولیه، در خانه قابل درمان است. داروهای خانگی که در ادامه به آنها اشاره شده است در درمان این بیماری مؤثر هستند.


درمان خانگی بواسیر

درمان بواسیر در خانه امکان پذیر است به شرط آنکه بیماری در مراحل ابتدایی خود باشد، برخی از روشهای درمان خانگی بواسیر به این شرح است:

حمام Sitz

درمان بواسیر با حمام سیتز

حمام سیتز شامل قرار دادن ناحیه کفل و لگن در آب گرم است. گرمای آب باعث تسکین و آرامش عضلات مقعد می شود و خارش را نیز تسکین می دهد.

آنچه نیاز دارید:

  • وان حمام (لگن مخصوص حمام سیتز)
  • آب ولرم

کاری که باید انجام دهید:

حدود سه چهارم وان یا لگن را با آب ولرم پر کنید و برای حدود 10 تا 15 دقیقه در این آب بنشینید. بهتر است صابون حمام را به این آب اضافه نکنید در عوض برای افزایش تاثیرگذاری می توانید به حمام سیتز نمک اپسوم و یا جوش شیرین اضافه نمایید. در مرحله آخر ناحیه مقعد را به آرامی و با استفاده از حوله نرم خشک کنید. این روش را می توان 3 بار در روز تکرار نمود.

مواد غذایی غنی از فیبر

درمان بواسیر با فیبر

اصلی ترین علت هموروئید، یبوست مداوم است. یبوست باعث عبور دشوار مدفوع شده و می تواند موجب خونریزی شود. اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی(فیبر) داشته باشید، این مشکل حل خواهد شد و اگر یبوست عامل مشکل شماست، با مصرف فیبر بیماری فروکش می کند. توصیه می شود برای درمان حداقل 30 تا 35 گرم فیبر در روز مصرف کنید. برای تامین مقدار کافی فیبر می توانید از غذاهایی مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل استفاده کنید.

کمپرس سرد

درمان فوری درد بواسیر استفاده از کمپرس سرد است. همچنین این درمان ممکن است، التهاب را نیز برطرف نماید. برای این منظور می توانید چند تکه یخ را در کیسه پلاستیکی قرار داده و در حوله بپیچید، سپس آن را برای 15 الی 20 دقیقه بر روی موضع قرار دهید.

درمان گیاهی هموروئید

درمان گیاهی بواسیر شامل استفاده از داروهای گیاهی موثر و ضدعفونی کننده برای تسکین علائم این بیماری است. مهمترین داروهای گیاهی به این شرح است :

فندق جادوگر

فندق افسونگر برای درمان خانگی بواسیر

فندق جادوگر اغلب برای رفع سوزش و التهاب پوست استفاده می شود. هنگام اعمال بر روی ناحیه آسیب دیده، اثر خنک کننده خواهد داشت. همچنین این دارو خاصیت قابضی دارد و از بروز عفونت ها جلوگیری می کند. این درمان برای بواسیر خارجی موثر تر است.

آنچه نیاز دارید:

  • عصاره فندق جادوگر
  • توپ پنبه ای

کاری که باید انجام دهید:

توپ پنبه ای را در عصاره فندق جادوگر خیس کنید و برای چند دقیقه روی ناحیه مقعد قرار دهید. می توانید از این روش درمانی سه تا چهار بار در روز استفاده کنید.

استفاده از روغن نارگیل سوزش و خارش ناشی از این بیماری را بهبود میبخشد و باعث کاهش التهاب و درد می شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به نام روغن ملالهوکا معروف است، این روغن درمانی عالی برای التهاب و خارش پوست است و خاصیت ضد میکروبی آن، ناحیه مقعد را ضدعفونی و فاقد میکروب می کند.

آنچه نیاز دارید:

  • 2 تا 3 قطره روغن درخت چای
  • 1 قاشق چایخوری روغن زیتون
  • توپ پنبه ای

کاری که باید انجام دهید:

برای انجام این درمان خانگی هموروئید،روغن درخت چای را با روغن زیتون مخلوط کنید. توپ پنبه را در این مخلوط فرو کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این روش را 3 بار در روز تکرار کنید. از استعمال مستقیم روغن درخت چای اجتناب نمایید.

روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل سوزش و خارش ناشی از این بیماری را بهبود میبخشد و باعث کاهش التهاب و درد می شود. همچنین این روغن یک ماده ضد میکروبی است.

آنچه نیاز دارید:

  • روغن نارگیل

کاری که باید انجام دهید:

با استفاده از انگشتان تمیز، روغن نارگیل را در ناحیه آسیب دیده بمالید. می توانید این روش را دو بار یا سه بار در روز تکرار کنید، تا درد یا تورم

آن از بین برود.

آب تربچه

درمان بواسیر با آب تربچهیکی از موارد درمان خانگی بواسیر استفاده از آب تربچه است. آب تربچه یک درمان طبیعی و عالی برای این بیماری است. این کار باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن قوی تر شده و بدن را سم زدایی شود. همچنین این خوراکی ناراحتی و درد را کاهش می دهد و هضم را بهبود می بخشد در نتیجه یبوست که یکی از اصلی ترین دلایل این بیماری است، برطرف می شود.

آنچه نیاز دارید:

  • تربچه تازه

کاری که باید انجام دهید:

چند تربچه را رنده کرده و آنها را فشار دهید تا مقداری آب تربچه تازه تهیه شود. از آنجا که طعم آن خوشایند نیست، می توانید با ¼ فنجان شروع کنید و به تدریج آن را در طی یک ماه به نصف فنجان افزایش دهید. روزانه دو بار آب تربچه بنوشید.

آلوئه ورا

این گیاه به دلیل دارا بودن خواص درمانی و ضد التهابی می تواند به درمان خانگی هموروئید  کمک کند. همچنین برای کاهش تورم و درد بواسیر از آب آلوئه ورا استفاده می شود.

آنچه نیاز دارید:

  • برگ آلوئه ورا

کاری که باید انجام دهید:

ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کرده و بر روی بواسیر خارجی موضعی بمالید. 10 تا 15 دقیقه صبر کرده و سپس ناحیه را بشویید. برای بواسیر داخلی، محتویات داخلی برگ آلوئه ورا را به صورت نوارهای کوچک برش داده و فریزر قرار دهید. سپس برای چند دقیقه این برشهای کوچک را در مقعد قرار دهید. همچنین می توانید آب آلوئه ورا را تهیه کرده و صبح ها با معده خالی میل کنید. این کار در تقویت هضم و رفع یبوست موثر است. روشهای ذکر شده را می توان هر روز دو یا سه بار تکرار نمود.

 سیر

درمان بواسیر با سیر

خواص ضد التهابی و آنتی بیوتیکی سیر به تسکین درد و تورم و درمان خانگی هموروئید کمک خواهد نمود.

آنچه نیاز دارید:

  • حبه های سیر
  • یک فنجان آب
  • گاز پانسمان

کاری که باید انجام دهید:

  1. در مورد بواسیرهای خارجی، سه تا چهار حبه سیر را پوست بگیرید و 10 دقیقه آنها را در آب بجوشانید. این آب را در یخچال خنک کرده و پد پنبه ای را در این آب خیس کنید و برای 10 تا 15 دقیقه را روی مقعد قرار دهید. می توانید این درمان خانگی بواسیر را 3 مرتبه در روز تکرار کنید.
  2. در مورد بواسیر داخلی، یک حبه سیر را پوست بگیرید و کمی آن را فشار دهید تا از آب آن کاسته شود. این سیر را برای یک شب درون رکتوم قرار دهید.

روغن کنجد

درمان خانگی بواسیر با روغن کنجد

این دارو اغلب برای معالجه بیماری های مقعدی نظیر شکاف های مقعد توسط پزشکان طب سنتی توصیه می شود. خاصیت ترمیم زخم این روغن گیاهی می تواند به درمان خانگی هموروئید نیز کمک کند.

آنچه نیاز دارید:

  • 5-6 قطره روغن کنجد
  • آب ولرم
  • وان حمام

کاری که باید انجام دهید:

یک چهارم وان را با آب ولرم پر کنید و روغن کنجد را به آن اضافه کنید. موضع آسیب دیده را به مدت پنج تا شش دقیقه در این روغن قرار دهید. این کار را دو بار یا سه بار در روز تکرار کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون علاوه بر خواص مختلف آن برای بهبود پوست، مو و سلامتی، در تسکین درد و تورم ناشی از هموروئید مؤثر است. این امر به دلیل داشتن خواص ضد التهابی این روغن است.

آنچه نیاز دارید:

  • روغن زیتون

کاری که باید انجام دهید:

روغن را کمی گرم کنید و سپس بر روی موضع آسیب دیده بمالید. همچنین می توانید روزانه یک قاشق چایخوری از این روغن را مصرف کنید. می توانید روزانه دو یا سه بار روغن زیتون را بر موضع استعمال نمایید و یا قبل از خواب از آن میل کنید.

چای کیسه ای

چای سیاه یک قابض طبیعی و حاوی آنتی اکسیدان است. قرار دادن کیسه های چای می تواند به کاهش علائم بواسیر و درمان خانگی هموروئید کمک کند. چای همچنین دارای خواص ضد التهابی بوده و تورم را کاهش می دهد.

آنچه نیاز دارید:

  • کیسه های چای سیاه
  • آب گرم

کاری که باید انجام دهید:

کیسه چای را برای چند دقیقه در آب گرم خیس کنید. سپس آن را خارج کرده و اجازه دهید، کمی خنک شود. سپس به مدت 5 تا 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. همچنین می توانید کیسه چای را برای چند دقیقه در یخچال قرار داده و پس خنک شدن روی مقعد قرار دهید. این درمان خانگی را برای انواع بواسیر سه بار در روز تکرار کنید.

روغن سیاه دانه

درمان بواسیر با روغن سیاه دانه

این روغن گیاهی که به عنوان روغن کلونجی شناخته شده است، در معالجه مشکلات بهداشتی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص درمانی آن عمدتاً به دلیل ترکیبی به نام تیموکینون موجود در آن است. خواص اصلی آن شامل ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد درد و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. این داروی بواسیر روند هضم را نیز تنظیم می کند.

آنچه نیاز دارید:

  • 1/2 قاشق چایخوری روغن دانه سیاه
  • 1 قاشق چایخوری سرکه

کاری که باید انجام دهید:

روغن دانه سیاه را با سرکه مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. برای درمان یبوست، 1/2 قاشق چای خوری روغن دانه سیاه را به یک فنجان جوشانده چای سیاه اضافه کنید و بنوشید. این درمان خانگی هموروئید را روزانه سه بار استعمال نمایید و جوشانده را دو بار در روز بنوشید.

چای سبز

درمان خانگی بواسیر با چای سبز

خاصیت آنتی اکسیدانی چای سبز روند بهبودی این بیماری را تقویت می کند. مصرف و استعمال خارجی این چای باعث کاهش تورم می شود. همچنین، روند هضم را تقویت کرده و از یبوست رهایی می بخشد در نتیجه در درمان خانگی هموروئید موثر است.

آنچه نیاز دارید:

  • کیسه یا برگهای چای سبز
  • یک فنجان آب گرم
  • 1/2 قاشق چایخوری عسل
  • 1/2 قاشق چایخوری آب لیمو

کاری که باید انجام دهید:

برای درمان خانگی هموروئید چند دقیقه چای سبز را در آب داغ بریزید. سپس آن را صاف کرده و عسل و لیمو را به آن اضافه کنید. و در حالی که هنوز گرم است، آن را بنوشید. همچنین می توانید چندین بار در روز از جوشانده این چای (بدون عسل و لیمو) برای شستشوی منطقه آسیب دیده استفاده کنید. همچنین می توانید کیسه چای سبز را برای چند دقیقه روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. در هر روز دو فنجان چای سبز بنوشید.

انجیر خشک

درمان بواسر با انجیر خشک

این درمان خانگی هموروئید قطعاً درد، تورم و التهاب بیماری را تسکین می دهد. همچنین انجیر اثر مهمی بر دستگاه گوارش دارند و یبوست را درمان می کنند.

آنچه نیاز دارید:

  • 3-4 انجیر
  • یک لیوان آب

کاری که باید انجام دهید:

  1. انجیر را بشویید و یک شب آنها را در آب خیس کنید.
  2. صبح ها و شب ها قبل از خواب دو عدد انجیر را با معده خالی بخورید.
  3. همچنین می توانید آبی که انجیر را در آن خیس کرده اید، بنوشید.

این درمان خانگی بواسیر را روزانه تکرار کنید.

بواسیر یا هموروئید قطعاً می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و باعث ناراحتی شدید شود. اگر استفاده از داروهای فوق الذکر تاثیری بر بدن شما نداشته و خونریزی همچنان وجود دارد، فوراً با پزشک بواسیر مشورت کنید. امیدوارم روش درمان خانگی هموروئید موجود در این مقاله در رفع علائم اثر گذار باشد. اگر راه حل دیگری وجود دارد که ما به آن اشاره نکرده ایم. در بخش نظرات به ما اطلاع دهید.

رژیم غذایی مبتلایان به بواسیر

جدای از تلاش برای درمان این بیماری، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می تواند به تسریع روند درمان و کاهش درد کمک کند. برای این منظور الگوی غذایی زیر پیشنهاد می شود.

  • این بیماران باید از غذاهای تند و فلفل ها دوری کنند زیرا این عامل می تواند علائم را تشدید کند
  • مصرف غذاهای دارای طعم مصنوعی و یا حاوی مواد نگهدارنده نیز ممنوع است.
  • این بیماران باید میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانند. علاوه بر موز، انواع توت ها مانند توت سیاه و انگور برای درمان بسیار مفید هستند. انواع توت ها خاصیت ضد التهابی دارند، که به درمان یبوست کمک کرده و درد و تورم را بهبود می بخشد.
  • سبزیجاتی که از این نظر مفید هستند شامل پاپایا ، کلم و …هستند.
  • بیوفلاونوئیدها نوعی ترکیبات گیاهی هستند که با کاهش التهاب می توانند دیواره رگ های خونی را تثبیت و تقویت کنند. آنها بیشتر در مرکبات یافت می شوند و برای درمان بواسیر در بارداری توصیه می شوند. برای کاهش علائمی مانند درد، خارش، خونریزی و ترشح، میزان مصرف مرکبات را افزایش دهید.
  • بیماران باید در طول روز حداقل 3 لیتر آب مصرف کنند. مصرف آب به صورت میوه یا سبزیجات و همچنین آب نارگیل نیز قابل قبول است.
  • تمرین یوگا به طور منظم می تواند در کاهش چشمگیر علائم موثر باشد. یوگا عملکرد بدن را تنظیم می کند و تعادل را در بدن به وجود می آورد.

علاوه بر روش های ذکر شده روشهایی تحت عنوان درمان بواسیر در طب سنتی نیز وجود دارد. در صفحه ای به طور اختصاصی به این موضوع پرداخته شده است.

با وجود آنکه تمامی این درمان ها موثر هستند و می توانند به رفع بیماری کمک کنند اما با این حال به عنوان بهترین روش درمان قطعی  این بیماری شناخته نمی شود. بلکه بهترین روش درمان بواسیر با لیزر است که در مقاله ای به طور اختصاصی به مزیت های این روش درمان و عمل جراحی هموروئید پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا