بیماری هابیماری های مقعدی

درمان خانگی و گیاهی شقاق مقعدی یا فیشر در طب سنتی

بیماری شقاق مقعدی یا فیشر به ایجاد شکاف عمیق در ناحیه مقعد اطلاق می شود. این بیماری باعث ایجاد درد و سوزش شدید در هنگام اجابت مزاج شده و حتی ممکن است روند زندگی را با اختلال مواجه کند.
این عارضه اغلب در اثر اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد شده به همین سبب افرادی که از یبوست رنج می برند، بیشتر از سایرین در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
این بیماری در مراحل ابتدایی و در حالت مزمن با استفاده از درمان خانگی شقاق یا درمان گیاهی قابل رفع است. این روشها به منظور کاهش درد و بهبود زخم کاربرد دارد. اما در صورتی که در طی چند هفته بهبودی حاصل نشد لازم است به پزشک مراجعه کرده و از راهکار تهاجمی درمان شقاق استفاده نمایید. مهمترین و نیز بهترین راهکارهای درمان خانگی شقاق مقعدی با داروهای گیاهی به این شرح است:


درمان خانگی شقاق(فیشر) مقعدی

درمان خانگی شقاق شامل روشهای ساده ای است که می تواند به برطرف کردن علائم بیماری و نیز درمان آن در مراحل حاد کمک کند. اما در مراحل شدید تر این درمان تنها در بهبود علائم موثر هستند و درمان قطعی بیماری به شمار نمی روند. راه درمان شقاق مقعدی در خانه به این شرح است:

نوشیدن آب

نوشیدن آب به میزان کافی می تواند در درمان خانگی شقاق تاثیرات مثبتی داشته باشد. زیرا مصرف مایعات می تواند با نرم نمودن مدفوع مانع از یبوست شده و همین امر فشار وارده بر مقعد را برای دفع کاهش میدهد. حداقل میزان آب مصرفی برای درمان 8 لیوان در طول روز تعیین شده است.

بهترین نوشیدنی برای درمان یبوست، آب است. نوشیدنی های الکلی و کافئین دار، ادرار آور بوده و با دفع آب موجب دهیدراته شدن بدن میشود، که نتیجه ای به جز کم آبی و یبوست را به همراه نخواهد داشت.

ورزش های سبک نظیر پیاده روی می توانند از طریق بهبود حرکات روده و افزایش گردش خون در بدن به رفع و درمان شقاق کمک کنند.

مصرف فیبر

درمان خانگی شقاق با مصرف فیبر

ساده ترین راه برای درمان شقاق مقعدی در طب سنتی مصرف فیبر است. رعایت رژیم غذایی سرشار از فیبر به درمان یبوست کمک می کند. فیبر ماده ای مغذی است که در بدن قابلیت هضم و جذب را ندارد، پس در روده تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش میدهد. در نتیجه مصرف فیبر در درمان خانگی شقاق نیز موثر است. رژیم غذایی یک فرد بزرگسال باید حداقل 20 تا 35 گرم فیبر در روز داشته باشد. از منابع غنی از فیبر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • سبوس گندم
  • سبوس جو
  • دانه های کامل از جمله برنج قهوه ای، بلغور جو دو سر، غلات و نان
  • نخود و لوبیا
  • میوه هایی مانند آلو و خانواده مرکبات

بهتر است برای از بین بردن یبوست به تدریج مصرف فیبر را تا رسیدن به میزان استاندارد گفته شده، افزایش دهید. زیرا که افزایش مصرف فیبر به یک باره می تواند نتیجه عکسی را داشته باشد و یا موجب تولید گاز بیش از اندازه گردد. همچنین در صورتی که با مصرف فیبر مشکل یبوست حل نشود، لازم است با مشورت پزشک از داروهای ملین استفاده کنید.

حمام سیتز

حمام سیتز یا نشیمن به روشی اطلاق می شود که در طی آن بیمار می بایست، حداقل برای 15 تا 20 دقیقه، سه مرتبه در روز در آب گرم بنشیند. این روش موجب می شود، گردش خون در این ناحیه از بدن افزایش پیدا کرده و به درمان خانگی شقاق و ترمیم سریعتر زخم کمک کند.

برای استفاده از این روش تنها کافی است، لگن حمام (یا وان) را از آب گرم را پر کرده و یا لگن مخصوص حمام سیتز که بر روی دریچه توالت نصب می شود را تهیه کنید. همچنین بیماران می توانند جهت افزایش تاثیرگذاری مقداری نمک اپسوم، جوش شیرین و …. را به آب بیافزایند تا از این طریق بتوانند به بهبود التهاب نیز کمک کنند.

ورزش و فعالیت

درمان خانگی شقاق مقعدی با ورزش

ورزش های سبک نظیر پیاده روی می توانند از طریق بهبود حرکات روده و افزایش گردش خون در بدن به رفع و درمان شقاق کمک کنند. بهتر است برای درمان حداقل برای 30 دقیقه در روز ورزش های سبک نظیر پیاده روی، شنا، کگل و … انجام دهید. ورزش هایی مثل وزنه برداری می توانند وضعیت را وخیم تر نمایند.

کمپرس سرد

یکی از راهکارهای پیشنهادی برای درمان خانگی شقاق و به خصوص کاهش درد کمپرس سرد یا یخ است. با این کار گردش خون در این ناحیه کاهش یافته و درد بیمار نیز به سرعت کاسته خواهد شد.

برای این منظور می توانید چند تکه یخ را درون کیسه پلاستیکی گذاشته و گره بزنید، سپس این کیسه را درون حوله بپیچید.حداقل برای 10 دقیقه این کیسه را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. از تماس مستقیم یخ با پوست بدن بپرهیزید.

درمان شقاق در خانه

توصیه هایی برای درمان خانگی شقاق مقعدی :

  • حدالامکان از نشستن و یا ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید.
  • رعایت بهداشت به خصوص در نوزادان با تعویض منظم پوشک به پیشگیری از این بیماری کمک می کند.
  • از زور زدن در توالت بپرهیزید.
  • یبوست را به سرعت درمان کنید.
  • بهتر است تا تکمیل فرآیند درمان برای نشستن از بالش های نرم دوناتی شکل کمک بگیرید.
  • از تاخیر در اجابت مزاج بپرهیزید.
  • مصرف سیگار و الکل را ترک کنید.
  • برای خشک کردن مقعد از دستمال های نرم کمک بگیرید.

درمان گیاهی شقاق مقعدی

در این روش بیماری با استفاده از گیاهان دارویی و معمولاً ضد التهاب ها درمان می شود. مهمترین راهکار های درمان گیاهی شقاق مقعدی به این شرح است:

روغن زیتون

درمان گیاهی شقاق مقعدی با روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از چربی های سالمی است که سیستم روده شما را متعادل می سازد و اجازه می دهد تا اجابت مزاج راحت تری داشته باشید. علاوه براین خاصیت ضد التهابی آن به کاهش درد ناشی از بیماری کمک می کند. روغن زیتون بهترین روش درمان گیاهی شقاق مزمن است.

آنچه نیاز دارید:

  • 1 قاشق چایخوری عسل
  • 1 قاشق چایخوری روغن زیتون
  • 1 قاشق چایخوری موم زنبور عسل

کاری که باید انجام دهید :

برای استفاده از این ترکیب مقداری روغن زیتون، عسل و موم را در ظرفی مخلوط کنید و آن را تا زمانی که موم ذوب شود روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید. سپس اجازه دهید تا مخلوط خنک شود و بعد مقداری از آن را بر روی ناحیه شکاف مقعدی ماساژ دهید. برای بهبود روزانه 1-2 بار این کار را انجام دهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد درمان شقاق مقعدی با عسل به صفحه مربوطه در همین سایت مراجعه نمایید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک شفا دهنده طبیعی است. خاصیت تسکین دهندگی و بهبودی آلوئه ورا می تواند در کاهش درد و خونریزی ناشی از شقاق مقعد موثر باشد. همچنین آلوئه ورا به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک کرده و می تواند در بهبود زخم شقاق هم تاثیر گذار باشد.

آنچه نیاز دارید:

  • 1 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا

کاری که باید انجام دهید :

یک برگ تازه آلوئه ورا را برش دهید و با استفاده از قاشق ژل آن را خارج کنید. این ژل را می توان مستقیماً بر روی ناحیه شقاق مقعدی استعمال نمود. این روش را می توان روزانه 2-3 بار تکرار کرد.

بذرکتان

درمان گیاهی شقاق مقعدی با بذرکتان

بذر کتان می تواند علائم یبوست را درمان کند. در نتیجه گزینه بسیار خوبی برای کاهش حرکات روده و درمان گیاهی شقاق خواهد بود.

آنچه نیاز دارید:

– 1 قاشق غذاخوری تخم کتان پودر شده

کاری که باید انجام دهید :

دانه کتان را با یک لیوان آب مخلوط کرده و آن را بنوشید. بهتر است حداقل یکبار در روز این روش را تکرار کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از روش های درمان گیاهی شقاق مقعدی است. روغن نارگیل سرشار از تری گلیسیرید های متوسط زنجیره ای است و به راحتی در پوست نفوذ می کند. خاصیت نرم کننده روغن نارگیل می تواند در روانکاری ناحیه آسیب دیده موثر باشد. با این کار عبور مدفوع آسان تر شده و شکاف مقعد به سرعت بهبود می یابد.

آنچه نیاز دارید:

  • 1-2 قاشق چایخوری روغن نارگیل 

کاری که باید انجام دهید :

روزی دو تا سه بار از روغن نارگیل بر روی زخم شقاق استفاده کنید. اگر شقاق بسیار مزمن و پیشرفته است دفعات بیشتری از این روغن استفاده کنید. اگر از یبوست یا هرگونه مشکل گوارشی رنج می برید، سعی کنید روغن نارگیل را به رژیم خود اضافه کنید.  برای درمان گیاهی شقاق حداقل روزانه یک الی دو بار از این روغن استفاده کنید.

سرکه سیب

درمان گیاهی شقاق مقعدی با سرکه سیب

یبوست یکی از موارد مهمی است که عامل ایجاد فیشر شناخته می شود و یا زخم شقاق را تشدید می کند. سرکه سیب یک درمان موثر برای یبوست است. پکتین، یک نوع فیبر محلول در سرکه سیب است که به بهبود هضم غذا کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کند.

آنچه نیاز دارید:

  • سرکه سیب

کاری که باید انجام دهید :

برای استفاده از سرکه سیب به منظور درمان گیاهی شقاق می توانید، پنبه ای را آغشته به این ماده نموده و بر روی موضع قرار دهید. همچنین می توانید در وان آب گرم چند قاشق سرکه سیب اضافه کنید. برای مصرف خوراکی نوشیدن مخلوطی از سرکه سیب و آب توصیه شده است.

با وجود آنکه درمان های ذکر شده روش های موثری برای درمان این بیماری به شمار می روند اما درمان قطعی نخواهند بود. به خصوص اگر شقاق در مراحل مزمن خود باشد. فیشر مزمن تنها با استفاده از روشهای تهاجمی مثل جراحی شقاق و یا درمان شقاق با لیزر رفع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا