بیماری هابیماری های پوست و مو

علت خارش پوست بدن و نحوه ی درمان خارش پوست

خارش پوست یکی از مشکلات آزار دهنده ی پوستی است، که همه افراد آن را تجربه می کنند این مشکل می تواند ناشی از علل مختلفی روی دهد و در اغلب موارد نشان از بیماری خاصی نمی باشد اما در مواردی نادر خارش ناشی از بیماری های خطرناکی همانند ایدز و یا سرطان است.خارش ها در اغلب موارد به ناحیه ای خاص از بدن محدود می شود، به علاوه این خارش ها گاهی می تواند موجب آزار فرد شود.


خارش پوست

علت خارش پوست
خارش پوست علامت خیلی شایعی می باشد و در بسیاری از بیماری های پوستی دیده می شود. خارش ممکن است محدود به قسمت کوچکی از پوست باشد و یا اینکه بطور گسترده در سرتاسر بدن خارش ایجاد شود. خاراندن مداوم که اغلب باعث صدمه زدن به پوست می شود می تواند باعث بدتر شدن مشکل گردد.

برای تسکین خارش های شدید می توانید از آنتی هیستامین های خوراکی، کرم های حاوی کورتون و یا لوسیون کالامین استفاده نمایید.

علل ایجاد خارش پوست

علت خارش پوست
خارش موضعی می تواند بر اثر گزیدگی حشرات اتفاق بیفتد. بثورات پوستی خارش دار علامت اصلی وضعیت هایی مثل کهیر، اگزما، لیکن پلان و عفونت های انگلی پوست مثل گال می باشد. خارش گسترده بدن ممکن است بر اثر خشکی پوست، واکنش پوست به مواد شوینده ای که در حمام استفاده می شود و یا واکنش حساسیتی به بعضی از داروها ایجاد شود. همچنین خارش می تواند به عنوان یک علامت از یک بیماری جدی زمینه ای مثل بیماری کبدی یا نارسایی مزمن کلیه بروز نماید.خارش مداوم بعضی از قسمت های پوست ممکن است بر اثر استرس های روحی ایجاد شود. خارش معمولاً در دست ها، پاها و گردن ایجاد می شود اما می تواند سایر قسمت های بدن را نیز گرفتار کند. خاراندن زیاد پوست که اغلب بطور ناخودآگاه ایجاد می شود باعث می گردد که پوست آن ضخیم شده و خارش را تشدید می کند و دوباره منجر به خاراندن بیشتر و در نتیجه خارش بیشتر می گردد. این وضعیت که به آن اصطلاحاً لیکن سیمپلکس و یا التهاب پوست عصبی گفته می شود در خانم ها دیده می شود.

نحوه درمان خارش پوست

درمان خارش پوست
راه های مختلفی وجود دارد که می تواند خارش پوست را تسکین داده و خاراندن را متوقف نمایید. کرم های نرم کننده به مرطوب کردن پوست خشک و خارش دار به خصوص اگر بعد از شستن یا حمام کردن استفاده شوند کمک می کنند. برای تسکین خارش های شدید می توانید از آنتی هیستامین های خوراکی، کرم های حاوی کورتون و یا لوسیون کالامین استفاده نمایید.پوشیدن لباس های گشاد، نرم و سبک که از جنسی ساخته شده اند که باعث تحریک پوست نمی شوند و نیز کوتاه کردن ناخن ها برای اینکه با خاراندن به پوست صدمه نزنند، می توانند موثر واقع شوند. جهت درمان خارش پوست لازم استرس خود را کاهش دهید و بدن خود را در معرض تغییرات زیاد دمایی قرار ندهید همچنین لازم است استفاده از بدلیجات حاوی نیکل را به حداقل برسانید زیرا که التهابات پوست را افزایش میدهند.  اگر هیچ علت آشکاری برای خارش شما وجود ندارد باید با پزشک در این مورد مشورت نمایید.برگرفته از : بیماری های پوست و مو – تالیف : دکتر تونی اسمیت – دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا