بیماری هابیماری های پوست و مو

بیماری لیکن پلان چیست ؟ آشنایی با علائم و نحوه درمان این بیماری پوستی

در بیماری لیکن پلان ضایعات کوچک، براق و خارش دار پوستی در کنار هم ایجاد می شوند. اغلب هیچ علت آشکار و مشخص شده ای برای بروز این بیماری وجود ندارد اما قوی ترین تئوری هایی که در این زمینه وجود دارد می گویند، گاهی اوقات ممکن است بثورات پوستی به خاطر واکنش بدن به بعضی از داروها (مثل آنتی بیوتیک سولفونامید) ظاهر شود. ممکن است در مواردی این بیماری خاطر استرس و اضطراب بیش از حد ایجاد شود. این بیماری در افراد بالای 30 سال شایع می باشد.


علائم لیکن پلان

علائم لیکن پلان
علائم و نشانه های لیکن پلان معمولا با ظهور بثورات پوستی و به صورت یکباره آغاز می شوند. بثورات پوستی ناشی از این بیماری می توانند به صورت لکه هایی تیره در قسمت های پشت و کمر و نیز در سطوح داخلی مچ دست، آرنج و مچ پا ها ایجاد شوند. این بیماری در اغلب موارد به طور ناگهانی و بدون زمینه ی قبلی ظاهر می شود و ممکن است بیشتر از یک قسمت از سطح پوست را گرفتار کند، اما گاهی اوقات بثورات پوستی به تدریج و در طی چند ماه بروز می کنند و خود را نشان می دهند.از مهم ترین علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • بروز گروه هایی از ضایعات پوستی کوچک، براق، صورتی رنگ یا بنفش با سطح صاف بر روی نقاط مختلف پوست بدن که بر روی سطح بعضی از آنها ممکن است شبکه ای از خطوط ظریف و سفید رنگ دیده شود.
  • خارش شدید پوستی به ویژه در هنگام شب
  • این بیماری اغلب ناخن ها و پوست سر را گرفتار کند. اگر لیکن پلان در ناخن ها ایجاد شود، برآمدگی هایی در کنار ناخن ایجاد می شود و در بعضی موارد می تواند باعث افتادن ناخن شود.
  • اگر پوست سر دچار این بیماری شود، قسمت هایی از موی سر ممکن است بریزند. نوع دیگری از آن ممکن است باعث گرفتاری در دهان شود.

اگر از ظاهر بثورات پوستی پزشک نتواند بیماری لیکن پلان را تشخیص دهد ممکن است اقدام به انجام بیوپسی از پوست نماید و نمونه به دست آمده را برای بررسی های دقیق تر به آزمایشگاه پاتولوژی بفرستد.

نحوه درمان لیکن پلان

لیکن پلان
اگر از ظاهر بثورات پوستی پزشک نتواند بیماری لیکن پلان را تشخیص دهد ممکن است اقدام به انجام بیوپسی از پوست نماید و نمونه به دست آمده را برای بررسی های دقیق تر به آزمایشگاه پاتولوژی بفرستد. برای تسکین خارش پوست، پزشک ممکن است یک کرم یا پماد قوی حاوی کورتون تجویز نماید. همچنین ممکن است برای تسکین خارش در هنگام شب، یک داروی خوراکی آنتی هیستامین هم تجویز شود. اگر بثورات پوستی گسترده و وسیع باشند و ناخن ها یا پوست سر نیز گرفتار شده باشد ممکن است نیاز به داروهای خوراکی کورتون دار داشته باشید.اگر لیکن پلان شما به خاطر یک واکنش دارویی ایجاد شده باشد، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که از مصرف داروی خاص خودداری نموده و داروی دیگری برای شما تجویز می گردد. این بیماری معمولاً 12 تا 18 ماه باقی مانده و در نهایت نیز ممکن است لکه های تیره رنگی بر روی پوست بدن از خود باقی بگذارد.برگرفته از کتاب: بیماری های پوست و مو – تالیف : دکتر تونی اسمیت – دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا