سلامت خانوادهمراقبت از نوزادان

زمان نشستن نوزاد از چند ماهگی شروع می شود؟

کودک شما با دارا بودن توانایی های بیشماری متولد می شود، و این توانایی ها در طول زمان ظهور می کند ولی ظهور آنها وابستگی مستقیم به شرایط و محیط زندگی دارد یکی از این توانایی ها، توان نشستن نوزاد است، کودک شما با فراگیری مهارت نشستن، مهارت هایی مانند تقویت گردن،کنترل سر، تعادل و هماهنگی اعضای بدن که همگی برای راه رفتن اهمیت دارند،را فرا می گیرد. با این مقاله از بیچشک همراه شوید تا زمان نشستن نوزاد خود و آموزش به او آگاهی یابید.


زمان نشستن نوزاد

کمک به نشستن نوزاد
زمان نشستن نوزاد دقیقاً زمانی است که کودک شما مهارت بالا نگه داشتن گردن را فرا گرفته و می تواند کنترل سر خود را در دست گیرد، این وضعیت معمولا در حدود 3 الی 4 ماهگی ایجاد می شود. در این زمان لازم است کودک را بنشانید و از بالش های نرم برای نشستن نوزاد استفاده کنید همچنین می توانید از یک صندلی محافظ برای نشستن کودک خود بهره ببریدوقتی که زمان نشستن نوزاد فرا می رسد و کودک خود را در این وضعیت قرار می دهید تنها برای چند ثانیه قادر به نشستن خواهد بود،اوایل او تنها می تواند سر خود را راست نگه دارد و تعادل کمی دارد اما با گذشت زمان بدن او قوی تر شده و یاد میگیرد و تمرین می کند که چگونه بنشیند.

اگر عضلات کودک شما برای نشستن آماده نشده باشد او توانایی این عمل را نخواهد داشت پس قبل از رسیدن این دوره شما نمی توانید به آموزش دهید که بنشیند.

مراحل بدست آوردن توانایی نشستن

مراحل نشستن نوزاد
مراحل به دست آوردن توانایی و زمان نشستن نوزاد به این شرح است :3 تا 4 ماهگی :عضلات بدن نوزاد در این حالت انعطاف پذیر بوده و در حال قوی شدن برای نگه داشتن گردن است. در این حالت زمانی که نوزاد بر روی شکم خوابیده سعی می کند سر خود را بالا نگه داشته و با وارد کردن نیرو از طریق آرنج به زمین، تلاش می کند تا بدن خود را از زمین بلند کند. این حرکات اولین قدم هایی هستند که نشان میدهد نوزاد در حال تلاش برای قوی کردن عضلات و نشستن است.

5 الی 6 ماهگی :در این زمان کودک قدرت کافی برای حفظ تعادل سر و بلند کردن بدن را دارد ولی نشستن نوزاد بی عیب و نقص نخواهد بود زیرا بدن او تنها توانایی برقراری تعادل را برای محدود دارد. در این حالت نوزاد شما در زمان نشستن به سمت جلو خم شده و از دست هایش برای تکیه گاه استفاده می کند.

7 تا 9 ماهگی : زمانی که نوزاد 7 ماه می شود می تواند به تنها صاف بنشیند زیرا که ماهیچه های گردن و پشت او به اندازه کافی قوی شده اند.در این حالت می توانید برای غذا دادن به او از صندلی غذا استفاده نمایید. در حدود 9 ماهگی کودک شما این توانایی را دارا است که بدون نیاز به کمک از حالت خوابیده بلند شده و بنشیند.

یک سالگی : در این حالت نوزاد می تواند به طور کامل بنشیند و نیاز به هیچ گونه کمکی برای نشستن ندارد، به علاوه عضلات کودک برای نشستن نیز به اندازه کافی رشد کرده است.

چگونه نشستن را به کودکان آموزش دهیم ؟

آموزش نشستن به نوزاد
اولین نکته ای که باید برای آموزش نشستن نوزاد خود در نظر بگیرید این است که اگر عضلات کودک شما برای نشستن آماده نشده باشد او توانایی این عمل را نخواهد داشت پس قبل از رسیدن این دوره شما نمی توانید به آموزش دهید که بنشیند. بلکه شما تنها می توانید عضلات او را با نشستن آشنا نمایید تا زمانی که وقت آن فرا رسید عضلات آمادگی لازم را داشته باشند.

خواباندن کودک بر روی شکم

مهمترین قدم برای نشستن نوزاد، این است که کودک شما مهارت بالا گرفتن سر و تعادل گردن را فرا گیرد. برای این منظور می توانید هنگامی که نوزاد بر روی شکم خوابیده است، سر او را به سمت نافش هدایت کنید و یا از او بخواهید اسباب بازی مورد علاقه اش را دنبال کند تا مجبور شود سر خود را بالا بگیرد. در واقع این عمل به کودک یاد می دهد که چگونه هنگام نشستن وزن خود را بلند کند.

کودک را بر روی شکم بخوابانید و او را وادار کنید اسباب بازی مورد علاقه اش را دنبال کند او با این عمل یاد می گیرد که چگونه بدن خود را از زمین بلند کند.

حرکت کودک

یک راه حل ساده برای نشستن نوزاد این است که کودکتان را خودتان حرکت دهید، این عمل به کودک حس جهت یابی می دهد که برای نشستن به آن نیاز دارد. برای این منظور کودک خود را بر روی یک سطح صاف مانند تشک قرار دهید به آرامی او را در جهات مختلف حرکت دهید.

نشاندن نوزاد همراه با تکیه گاه

زمانی که کودک به سن شش ماهگی رسیده است آمادگی لازم برای نشستن را دارد برای این منظور کافی است، از بدن خود به عنوان تکیه گاه زمان نشستن نوزاد استفاده کنید، بر روی یک سطح نرم مانند تشک اسباب بازی های او را بریزید و کودک را در مقابل آنها به صورتی که خودتان تکیه گاه کودک هستید قرار دهید. این کار افزون بر تقویت ماهیچه های کودک، حس نشستن را در کودک ایجاد می کند.

تشویق به نشستن

سن نه ماهگی زمانی است ک کودک باید بتواند در حالت نشسته قرار بگیرد. شما می توانید برای تشویق او به این عمل هنگامی که نشسته است، اشیا را در دسترس قرار داده و از او بخواهید برای برداشتن آنها به سمت جلو خم شود.

تقویت عضلات

به منظور آموزش نشستن نوزاد، لازم است عضلات او را تقویت نمایید. هر حرکت کودک باعث تکان داده عضلات شده و آنها را تقویت می کند، در نتیجه نشستن نوزاد راحت تر خواهد شد.برای این منظور می توانید کودک خود را ماساژ داده و از بازی های ابتدایی شروع کنید تا عضلاتش را قوی کنید. همچنین انجام عمل هایی مانند سینه خیز رفتن، غلت زدن و روی شکم خوابیدن از روش های طبیعی برای تقویت ماهیچه ها می باشد که زمان نشستن نوزاد را تسریع می بخشد.

بازی و حرکاتی که به نشستن کودک کمک می کند ؟

نشستن نوزاد
برخی از بازی هایی که به نشستن نوزاد کمک خواهد نمود، به این شرح است:

اسباب بازی را پیدا کن

زمان این بازی : 4 ماهگی

بازی : کودک خود را بر روی شکم بخوابانید و اسباب بازی را در دایره ی دید او قرار دهید هر زمان که نوزاد برای دیدن آن شی سر خود را بالا آورد، اسباب بازی را دور تر کنید تا مجبور باشد برای دیدن آن بیشتر سر خود را بچرخاند.

مزیت بازی : این بازی به تقویت عضلات گردن و ماهیچه های مورب کمک می کند. به علاوه اگر کودک برای بلند شدن از بازوهای خود استفاده نماید، این بازی برای تقویت شانه های او نیز مفید خواهد بود.

دراز و نشست

زمان این بازی : 4 ماهگی ( بعد از فرا گرفتن کنترل عضلات گردن )

بازی : کودک را بر روی پایش قرار دهید( پای کودک در برابر شما باشد.) سپس بازوهای او را بگیرید و او را بالا پایین بکشید بگونه ای که او دراز و نشست می کند. این عمل را به آرامی انجام دهید. می توانید همراه این بازی برای کودک شعر بخوانید.

مزیت بازی : این بازی به تقویت عضلات پشت و شکم کمک می کند.

غلت زدن

زمان بازی : 6 ماهگی
بازی :کودک را به پشت بخوابانید و اسباب بازی را در برابر او قرار دهید تا به آن خیره شود، سپس آن را تکان دهید و نوزاد بخواهید آن را بگیرد. اغلب کودکان تا سن 6 ماهگی خواهند توانست غلت بزنند سپس او را برای این عمل تشویق کنید و مجدداً بازی را تکرار کنید.
مزیت بازی : در تقویت عضلات پشت و شکم موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا