سلامت جنسیسلامت خانواده

مازوخیسم جنسی چیست و مازوخیسم یا آزار خواه جنسی کیست

اگر از اختلالات جنسی چیزی نمی دانید شاید برایتان تعجب آور باشد که بگوییم هستند افرادی که از کتک خوردن و آزار موقع رابطه جنسی لذت می برند. در واقع این افراد به جای صحبت های عاشقانه و محبت در حین رابطه جنسی با خشونت کلامی و به جای عشق بازی و نوازش با سیلی خوردن و یا خفه شدن ارضا می شوند. برای شناخت بیشتر این افراد و بررسی ابعاد شخصیتی آن ها، معنای masochism این مقاله از مجله بیچشک را بخوانید.

مازوخیسم جنسی چیست؟

ابتدا تعریف مازوخیسم جنسی را از نگاه سایت msdmanuals باهم می خوانیم:

Sexual sadism involves acts in which a person experiences sexual excitement from inflicting physical or psychologic suffering on another person. Sexual sadism disorder is sexual sadism that causes significant distress, substantially interferes with daily functioning, harms another person, or involves someone who has not given consent.

https://www.msdmanuals.com/professional/psychiatric-disorders/paraphilic-disorders/sexual-masochism-disorder

مازوخیسم جنسی مشارکت عمدی در فعالیتی است که شامل تحقیر شدن، کتک خوردن، محدود شدن، یا هر نوع سو استفاده برای تجربه هیجان جنسی است. اختلال مازوخیسم جنسی اختلالی است که باعث پریشانی قابل توجهی در فرد مازوخیست می شود یا عملکرد او را در زندگی فردی و اجتماعی به طور قابل توجهی مختل می کند.

اختلال مازوخیسم جنسی یا همان آزار خواهی در واقع زیر دسته اختلالات پارافیلی می باشد که همان علاقه به برقراری مداوم فعالیت های غیر معمول جنسی است.فرد مازوخیسم در رابطه از تحقیر شدن و کتک خوردن و یا آزار دیدن به هرشکلی (کلامی و فیزیکی) لذت می برد و حتی به عنوان فانتزی های جنسی به آن فکر می کند. 

به طور کلی تا وقتی که هیجانات جنسی باعث آسیب جسمی شدید و یا ناراحتی فرد و شریک او نشود جزء اختلالات روانی حساب نمی شود.

مازوخیسم جنسی چیست

مازوخیسم جنسی چیست

سادیسم جنسی 

سادیسم جنسی فردی است که نقطه مقابل مازوخیسم یا آزار طلب قرار دارد. سادیسم جنسی از آزار دیگران و تحمیل درد ناشی از کتک زدن، بستن یا خفگی لذت می برد. همان گونه که فرد مازوخیسم از خشونت دیدن و کتک خوردن لذت می برد. فردی که سادیسم جنسی دارد هم از آزار دادن و دیدن رنج و درد طرف مقابل حین رابطه لذت می برد.

سادومازوخیسم جنسی 

ترکیب دو اختلالی که در بالا بیان کردیم سادومازوخیسم جنسی می باشد. یعنی فردی که هم سادیسم جنسی و هم “مازوخیسم جنسی” دارد. هم از آزار دیدن و هم از آزار دادن طرف مقابل لذت می برد. در سادومازوخیسم دو طرف به صورت توافقی مانند یک بازی عمل می کنند و یک طرف نقش سادیست و دیگری مازوخیست را بازی می کند. 

علائم مازوخیسم جنسی 

فردی که مازوخیسم جنسی دارد از تحقیر شدن به هر شکلی لذت می برد و در تصورات و خیال های خود به شکنجه شدن فکر می کند.در واقع فرد آزارطلب تنها هنگامی ارضا می شود که تحقیر شود و درد بکشد.

  • شخص مازوخیست از حرکات دردناک و غیرمعمول موقع رابطه جنسی  لذت می برد.
  • این درد کشیدن در فعالیت های روزمره و زندگی اجتماعی او اثر منفی دارد.
  • برای مدت حداقل شش ماه این علائم در او وجود خواهد داشت.
  • فرد مازوخیسم، ممکن است آسفیکسیوفیلی یا علاقه به خفگی هم داشته باشد که بسیار خطرناک است و حتی ممکن است موجب مرگ او شود. 
علائم مازوخیسم جنسی 

علت مازوخیسم جنسی

این اختلال معمولاً از جوانی شروع می شود. (میانگین سنی 19.5 سال) و تماشای پورنوگرافی از دلایل اصلی آن می باشد. بعضی از افراد هم در کودکی و یا در بلوغ گاهاً تمایلات مازوخیستیک دارند که به مرور و با گذشت زمان این تمایلات در آن ها کاهش می یابد.

به طور کلی مازوخیسم ها خفت طلب می باشند و عزت نفس پایینی دارند. آن ها هر جوری که شده خود را به شخص مورد علاقه شان تحمیل می کنند و دوست دارند که حرف های رکیک و توهین آمیز از طرف مقابل خود بشنوند.

در واقع هیچ نظریه ای به طور قطعی تا به حال نتوانسته ریشه مازوخیسم جنسی را تشخیص دهد اما برخی آن را به سواستفاده های جنسی در کودکی و سرکوب نیاز های جنسی نامناسب توسط والدین یا جامعه مربوط می دانند.

نمونه هایی از مازوخیسم جنسی 

برای مثال  از نمونه های سادیسم یا مازوخیسم جنسی می توان به مواردی مثل گاز گرفتن، ادرار و مدفوع کردن، فحش دادن، چهار دست و پا مثل سگ راه رفتن،  زدن، چنگ زدن، خفه کردن، خشونت در رابطه مثل بستن دست و پا و یا آویزان کردن، سیلی زدن و … اشاره کرد. البته تمامی این موارد تا لحظه ای که باعث لذت طرف مقابل می شود در رابطه های BDSM هم بکار می رود.

برای تشخیص این اختلال رایج ترین شیوه معمول مراجعه به مطب روان پزشک و یا روانشناسانی است که در حوزه اختلالات جنسی مشاوره می دهند. ممکن است فرد هنگام صحبت درباره علایق جنسی خود به دلیل غیر نرمال بودن این حرکات، دچار شرم و خجالت شود. 

نوع شدیدتر این آزارخواهی که بسیار خطرناک می باشد هيپوكسي فيليا است که به معنای لذت جنسی همراه با محروم کردن خود از اکسیژن می باشد. در این نوع رابطه فرد آزار طلب با استفاده از ابزار و یا فشردن قفسه سینه، به دار آویخته شدن، کیسه پلاستیکی و … خود را از اکسیژن محروم می کند که احتمال نقص ابزار و در نتیجه مرگ فرد بر اثر خفگی وجود دارد.

درمان مازوخیسم جنسی 

پس از تشخیص کار درمان شروع می شود. تا زمانی که زندگی شخصی و اجتماعی فرد مازوخیست تحت تاثیر قرار نگرفته نیازی به درمان ندارد. اما در نوع شدید این اختلال فرد دچار پریشانی و اضطراب دائمی پس از رابطه جنسی می شود. اولین گزینه درمانی برای او روان درمانی می باشد که گاهی ممکن است روان درمان برای او دارو هم تجویز نماید.

داروهایی که برای درمان و کاهش علائم مازوخیسم تجویز میشود معمولا در دو دسته قرار می گیرد:

  • داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین که تا حدودی اضطراب و افسردگی را کاهش داده و هم میل جنسی را کم می کنند.
  • داروهای دسته دوم داروهایی هستند که با کاهش هورمون تستوسترون میل جنسی و علائم مازوخیستی را کاهش می دهند. مانند: 

داروهای مدروکسی پروژسترون استات و سیپروترون استات

سخن آخر مجله بیچشک 

اگر شما هم علائم و یا نشانه های اختلال مازوخیسم را در خود و یا همسر و شریک تان می بینید، به جای پنهان کاری و یا تلاش برای سرکوب هرچه سریع تر با مراجعه به یک روان درمان متخصص آن را مهار کنید. این اختلال هم مانند سایر اختلالات روانی هر چه زودتر تشخیص داده شود روند درمان راحت تر و سریع تر طی می شود.

این نکته را به یاد داشته باشید که مازوخیسم جنسی حتماً به معنای اختلال در سلامت روان نمی باشد اما اگر علایق غیر معمول جنسی در خود یا شریک تان مشاهده می کنید به یک درمانگر با تجربه مراجعه و با او در مورد علایق جنسی خود صحبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا