کیفیت زندگیموفقیت

چگونه سلامت روان خود را بهبود ببخشیم + [10 راهکار تضمینی]

مهم است که به خودتان اهمیت دهید و از خودتان مراقبت کنید. در این مقاله 5 راه برای بهبود سلامت روان برای شما وجود دارد. تغییراتی که نیاز به هزینه و زمان زیادی ندارد و همه می توانند از آنها استفاده کنند. چرا از همین امروز شروع نمی کنید؟

در مورد احساساتتان صحبت کنید

صحبت در مورد احساساتتان در حفظ سلامت روحی شما نقش مهمی ایفا می کند. زمانی که احساس می کنید در مورد کسی یا چیزی مشکلی وجود دارد، درباره اش با اشخاص مربوط صحبت کنید. صحبت کردن درباره احساسات، نشانه ضعف شما نیست بلکه بخشی از مسئولیت شما برای حفظ رفاه زندگیتان است و از جمله کارهایی است که به بهبود سلامت روان شما کمک می کند.

صحبت کردن می تواند راهی برای مقابله با مشکلاتی باشد که شما در حال گذراندن آن هستید. فقط گوش دادن به حرف های شما، حس پشتیبانی و دلگرمی را به شما منتقل می کند. حتی ممکن است دیگران راهکاری برای مشکل شما داشته باشند. همیشه توصیف احساسات آسان نیست. اگر نمیتوانید احساس خود را در یک کلمه بیان کنید در مورد آن توضیح دهید. فقط کافی است به این پرسش پاسخ دهید: چه احساسی داری؟

لازم نیست دیگران را بنشانید و در مورد سلامت روان خود با آنها صحبت کنید. گاهی در بین صحبت های روزانه با اطرافیان احساس خوشایندی به شما دست می دهد.

فعال باشید

کارشناسان معتقدند ورزش باعث انتقال مواد شیمیایی به مغز شما می شود که احساس خوبی را به شما منتقل می کند. ورزش منظم اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تمرکز کافی داشته باشید، خوب بخوابید، خوب نگاه کنید و در کل احساس خوبی داشته باشد.

ورزش مغز و سایر ارگان های حیاتی شما را سالم نگه میدارد و این سلامتی برای بهبود سلامت روان شما ضروری است. ورزش کردن فقط به معنای رفتن به باشگاه نیست. پیاده روی در پارک، باغبانی، کارهای خانه نیز می تواند شما را به یک فرد فعال تبدیل کند.

کارشناسان معتقدند که اکثر افراد باید حداقل 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش کنند. سعی کنید فعالیت بدنی داشته باشید که از آن لذت می برید.

مثال هایی از فعالیت های فیزیکی موثر عبارتند از:

  • ورزش های هوازی
  • فعالیت در فضای باز
  • یوگا

خوب بخورید!

ارتباط قوی بین آنچه می خوریم و آنچه احساس می کنیم وجود دارد. به عنوان مثال کافئین و شکر به سرعت انرژی شما را بالا می برد.به یاد داشته باشید غذا می تواند تاثیر طولانی مدتی بر روی بدن شما داشته باشد. رژیم غذایی مناسب برای بهبود سلامت روان و جسم شما مفید است. یک رژیم غذایی متعادل شامل موارد زیر است:

  • میوه جات و سبزیجات
  • غلات کامل یا نان
  • محصولات لبنی
  • ماهی پر چرب
  • آب و مایعات

هر روز حداقل سه وعده غذا بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید. مصرف کافئین یا نوشیدنی های شیرین را محدود کنید و از مصرف الکل خودداری کنید.

ارتباط با دیگران

تحقیقات نشان داده اند که روابط اجتماعی نقش مهمی در سلامت روان بازی می کنند.

افرادی که از نظر اجتماعی منزوی هستند ممکن است مشکلات مربوط به خواب،فشار خون بالا و افزایش استرس را تجربه بکنند.ارتباط با دیگران می تواند به طور کلی به سلامت کمک کند و باعث کاهش خطر وقوع برخی از مشکلات مربوط به سلامت روان بشود.

روابط خانوادگی قوی و دوستانی که حامی باشند، می تواند به مقابله با فشار های زندگی کمک کند. دوستان و خانواده می توانند احساس شما را درک کنند و از شما مراقبت کنند. می توانند در حل مشکلات کمک کنند، شما را متقاعد کنند و با شما ورزش کنند. هیچ چیز به خوبی ملاقات دوستان و خانواده و بودن در کنارشان نیست اما اگر امکانش وجود نداشت تلفنی با آنها در ارتباط باشید. همیشه راه های ارتباطی خود را برای دوستان و خانواده باز بگذارید.
البته این ارتباط را با افرادی که احساس خوشایندی به شما منتقل می کنند، حفظ کنید. افرادی که حال شما را بد می کنند و شما را دچار استرس می کنند، نمی توانند کمکی به شما بکنند.

خودت را بپذیر

هر آنچه هستی خودت را دوست داشته باش و بپذیر. بعضی از ما دیگران را مورد تمسخر قرار می دهیم. یکی در ریاضیات خوب است و دیگری شاعر خوبی است. شیوه زندگی هر فرد با دیگری متفاوت است و این جزء زیبایی های زندگی است.
همه ما با هم متفاوت هستیم. بهترین راه این است که خودمان را قبول داشته باشیم و هرگز نخواهیم جای کس دیگری باشیم. شما از ابعاد دیگر زندگی افراد مختلف با خبر نیستید!
پذیرش خود باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ما می شود و باعث می شود مهارت های جدیدی یاد بگیریم و دوستان جدیدی داشته باشیم. اعتماد به نفس خوب در شرایط سخت زندگی به کمک ما می آید.

تراپی را امتحان کنید

صحبت کردن با افراد متخصص در زمینه سلامت می تواند یکی از روش های موثر در بهبود سلامت روان باشد. برخی از مزایا ی تراپی عبارتند از:

  • تشخیص و تغییر الگوی افکار منفی
  • یاد گرفتن مدیریت بهتر استرس
  • دریافت کردن حمایت عاطفی
  • بهبود مهارت های اجتماعی برای افزایش روابط

حدود 75% از افرادی که تراپی را امتحان میکنند از مزایا ی آن بهره مند می شوند. تراپی می تواند به حل مشکلات آنی و همچنین تشخیص استراتژی های بلند مدت برای بهبود سلامت روان کمک بکند.

کاهش استرس

زندگی کردن با سطح بالایی از استرس می تواند منجر به بدتر شدن علائم اضطراب و افسردگی شود.استراحت های کوتاه مدت در طول روز می تواند به کاهش استرس و افزایش سلامت روان کمک بکند.

برای کاهش سطوح استرس بالا تشخیص دلایل و علائم استرس زا می تواند کمک کننده باشد.تشخیص عوامل استرس زا اولین قدم برای پیدا کردن روش هایی برای مدیریت آن می باشد.یاد گرفتن نشانه های استرس مانند تنش عضلانی یا سردرد نیز کمک کننده هستند.مدیریت به موقع استرس می تواند شانس تاثیر منفی بر سلامت روان را کاهش دهد.

یاد گرفتن مهارت های جدید

یاد گرفتن مهارت های جدید می تواند با بهبود اعتماد بنفس و افزایش سلامت روان کمک بکند.دنبال کردن یک مهارت همچنین میتواند به خلق هدف و انگیزه کمک بکند.

برای مثال انجام یک پروژه در خانه یک روش عالی برای یاد گرفتن مهارت جدید در یک فضای آشنا می باشد.ساختن خانه برای سگتان یا رنگ آمیزی مجدد یکی از اتاق خواب های منزلتان هردو مثال های خوبی برای یادگیری مهارتهای جدید می باشند.شرکت در کلاس های آشپزی محلی،مربیگری یا یاد گرفتن یک ورزش جدید نیز می توانند به بهبود سلامت روان کمک بکنند.

بهبود عادت های خواب

مشکلات روحی و روانی اغلب بر کیفیت خواب تاثیر می گذارند.تحقیقات نشان داده اند که اختلالات خواب میان افرادی که مشکلات روحی و روانی دارند شایع می باشد مانند:

  • افسردگی
  • اختلال مصرف مواد مخدر
  • اضطراب
  • اختلالات رفتاری

بهبود عادت های خواب می تواند منجر به کاهش علائم طیف وسیعی از مشکلات مربوط به سلامت روان بشود.

برای بهبود خواب، قرار دادن زمانی برای استراحت و ریلکس کردن قبل از خواب می تواند کمک کننده باشد. خاموش کردن موبایل یا صفحه تلویزیون، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش یا دوش گرفتن همگی روش هایی برای ریلکس شدن قبل از خواب می باشند.

خلاق باشید

تحقیقات نشان می دهند که هنر می تواند به پردازش احساسات و مدیریت مشکلات مربوط به سلامت روان کمک بکند.خلاق بودن همچنین می تواند به افزایش اعتماد بنفس و کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک کند.

برخی از افراد ممکن است از یاد گرفتن نواختن یک آلت موسیقی جدید لذت ببرند. صرف زمان برای نقاشی کردن و طراحی کردن نیز می تواند باعث به  وجود آمدن خلاقیت بشود. عکاسی،خیاطی و نوشتن راه های دیگر برای بیان خلاقیت می باشند.

چه زمانی باید با دکتر صحبت کنیم؟

راه های متعددی برای مدیریت سلامت روان به طور فردی و بدون کمک گرفتن از افراد متخصص وجود دارد. اما در موارد خاصی صحبت با افراد متخصص ممکن است ضروری باشد.

افرادی که دارای مشکلات روحی و روانی هستند ممکن است این شرایط را تجربه کنند:

  • احساس ناامیدی
  • تجربه نکردن لذت یا تجربه لذت کم در زمان انجام فعالیت های مورد علاقه شان
  • خستگی
  • اختلالات خواب
  • تغییر وزن
  • افکار خودکشی

جلوگیری از خودکشی

اگر شخصی را می شناسید که در معرض خطر فوری خود آزاری، خودکشی یا آسیب رساندن به دیگران است اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. از آنها بپرسید که آیا به خودکشی فکر می کنند؟
  2. بدون قضاوت کردن به حرفهایش گوش کنید
  3. با اورژانس تماس بگیرید
  4. تا زمانی که کمک برسد نزد آنها بمانید

سعی کنید که سلاح ها،داروها یا هر وسیله ای که ممکن است منجر به آسیب رساندن شود را از دسترس آنها خارج کنید (تنها در صورتی که انجام این کار بی خطر باشد)

سوال های پرتکرار

در ادامه سوال هایی که درباره سلامت روان مکررا پرسیده شده اند بررسی می شوند.

چگونه می توانم سلامت روان خود را به طور طبیعی درست کنم؟

روش های زیادی برای درمان طبیعی سلامت روان وجود دارد. ورزش می تواند باعث بهتر شدن مود و کاهش علائم مشکلات سلامت روان شود. یاد گرفتن مهارت های جدید، ارتباط با دیگران و بهبود خواب نیز می تواند کمک کننده باشد.

عادت های ذهنی مثبت شامل چه چیز هایی می باشد؟

عادت های ذهنی مثبت آنهایی می باشند که بهبود سلامت روان را کمک می کنند. می توانند شامل خودگویی مثبت یا الگوهای فکری راه حل محور باشند.

افکار منفی بخشی معمولی از زندگی می باشند، و ضرورتا نشانه مشکلات روانی نمی باشند. یاد گرفتن اهمیت دادن به افکار مثبت و پیدا کردن راه حل در مواجه با مشکلات روزمره می تواند زمان بر باشد. اما باید به یاد داشت که بهبود عادت های ذهنی برای حمایت از سلامت روان بسیار مهم می باشد.

نتیجه گیری

افراد زیادی در زندگی خود با مشکلات سلامت روان رو به رو میشوند. قدم برداشتن در راه سلامت روان می تواند به جلوگیری و درمان این مشکلات کمک کند.

ورزش کردن به طور منظم، صحبت کردن با یک تراپیست و ارتباط با دیگران می توانند به سلامت روان کمک کند. کمک به جامعه از طریق کار داوطلبانه یا تجربه پروژه های خلاقانه می تواند به کشف احساس هدف و الهام منجر شود.

در شرایط خاصی افراد ممکن است به کمک یک متخصص نیاز داشته باشند تا سلامت روان خود را بهبود بخشند. هرکسی که علائم مشکلات روانی را به تازگی تجربه می کند یا علائم در او بدتر شده است باید با یک فرد متخصص صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا