روابط عمومی

نسل زد (Z Gen) در ایران چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

حتماً شما هم تا کنون متوجه تفاوت بین نسل ها شده اید و یا این حس را داشته اید که از طرف پدر و مادر خود درک نمی شوید. اگر تا حالا اصطلاح نسل z را نشنیده اید و نمی دانید نسل خودتان زد است یا ایکس و… . در این مقاله از مجله بیچشک همراه ما باشید تا به بررسی مواردی مثل نسل z یعنی چه؟ نسل z در ایران چه نسلی است؟ ویژگیهای نسل z و … بپردازیم. 

آشنایی با نسل های مختلف باعث می شود که در ارتباط با آن ها بهتر عمل کنیم و بتوانیم آن ها را به خوبی درک کنیم و نیازها و دغدغه هایشان را بشناسیم. برای مثال یک فرد فروشنده در صورتی که بتواند با خلقیات و خصوصیات اخلاقی هر نسلی آشنا باشد خیلی راحت تر می تواند با آنها ارتباط برقرار کرده و در کارش موفق شود. 

نسل z یعنی چه و چه کسانی هستند؟

به جوان ترین نسل این دوران (متولدین 75 به بعد که 20 تا 30 سال سن دارند) ، نسل زد به انگلیسی Generation Z یا نسل زی می گویند. یعنی متولدین دهه 70 شمسی و یا بعد از سال  ۱۹۹۶ میلادی نسل زد می باشند. با شروع استفاده از اینترنت و شدت یافتن تاثیرگذاری آن بر زندگی، تعاریف جدیدی از نسل های گوناگون شکل گرفت. 

کودکانی که در سال های 1995 تا 2010 به دنیا آمدند از همان ابتدا پیشرفت اینترنت و تکنولوژی را شاهد بودند و به همین دلیل به آن ها نسل نت یا اینترنت و یا بومی های دیجیتال هم میگویند. 

نسل z چه نسلی است
نسل زد در ایران

این دیجیتالی های مادرزاد (2010-1995) با اینکه در عصر تکنولوژی به دنیا آمدند اما شاهد شرایط سخت اقتصادی هم بوده اند. 

بیشتر کسانی که نسل z هستند، فرزندان نسل ایکس X می باشند. به دلیل اینکه نسل زد اولین افرادی بودند که با اینترنت و شبکه های اجتماعی آشنا شدند ویژگی های هویتی و خصوصیت های رفتاری متمایزی از سایر نسل ها دارند که در ادامه به ویژگیهای نسل z می پردازیم. 

ویژگیهای نسل z

نسل زد (Gen Z)  اولین نسلی اند که در عصر دیجیتال به دنیا آمدند.

  • در واقع مهم ترین ویژگی و شاخصه این نسل شناور بودن در دنیای دیجیتال می باشد. با وجود اینکه نسل هزاره که نسل پیش از آن ها می باشد اولین برخورد را با دنیای دیجیتال داشته اند اما نسل Z اولین نسلی بود که دوران نوجوانی و جوانی را در ارتباط مستقیم با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و اینترنت گذراند. 

البته این ارتباط گسترده با اینترنت برای این نسل مزایا و معایبی هم داشته است برای مثال از دانش گسترده ای درباره همه چیز برخوردارند و هر حرفی را بدون مدرک و منبع نمی پذیرند اما در عین حال برخی معتقدند استفاده بیش از حد از اینترنت و وقت گذرانی در فضای مجازی باعث شده این نسل نسبت به نسل پیشین خود از مهارت های اجتماعی کمتری برخوردار باشد و یا باعث ایجاد مشکلات روانی و اضطراب شده است. 

  • خصوصیت دوم نسل زد اهمیت دادن به عمل گرایی و مسائل مالی می باشد: از آنجا که این نسل شاهد مشکلات مالی والدین خود و از خود گذشتگی آنها بوده اند می خواهند دوران جوانی خود را به کسب ثروت و مسائل عملگرایانه بپردازند. بر عکس نسل پیشین خود که همان نسل هزاره بودند و دیدگاهی آرمان گرایانه داشتند نسل زد عملگرا هستند و بیشتر دنبال سرمایه گذاری و مشاغل پایدار می باشند. 
  • سومین خصوصیت نسل زد مشکلات روانی و چالش های رفتاری می باشد : همانطور که گفتیم استفاده زیاد از فضای مجازی و غرق شدن در دنیای اینترنت باعث شده این نسل تنهاترین نسل بشر از نگاه روانشناسان شناخته شود. استفاده افراطی از شبکه های مجازی و دوستی های دیجیتالی به جای دنیای واقعی باعث افسردگی این نسل شده است. 

همچنین مسائل و چالش های به ارث رسیده از نسل های قبلی هم روی دوش نسل زد جمع شده و سنگینی می کند. 

  • ویژگی چهارم این نسل زیرک بودن آن ها در خرید کردن و نحوه مصرف می باشد:در حالی که نسل قبلی جزو مصرف کنندگان ساده بودند و قدرت انتخاب و تنوع زیادی در هنگام خرید نداشتند نسل زد بیشتر خریدهای خود را به صورت اینترنتی و با حجم زیادی از تنوع محصولات و کالاهای مورد نیاز خود انجام می دهند که همین امر باعث رونق شغل هایی مثل دیجیتال مارکتینگ و آنلاین شاپ ها شده است. 

این نسل بدون ترس و تعارف نظر خودش را در مورد محصولات مصرفی در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارد و در نقش مصرف کننده عادت ها و ارجحیت های متفاوتی با نسل قبلی دارد. 

  • ویژگی پنجم نسل زد دیدگاه متفاوت سیاسی است. آن ها بر خلاف نسل پیش نگاه محافظه کارانه به مسائل سیاسی ندارند و عقاید خاص خودشان را دارند که پیشرو با زمان می باشد. حتی اگر جوانان محافظه کاری هم در این نسل وجود داشته باشد بیشتر از نسل قبلی با تغییرات و تحولات سیاسی سازگار هستند. 

به صورت کلی در مورد شاخصه ها و خصوصیت های نسل زد باید بگوییم که این نسل در پی واقعیت و حقیقت می باشد و ارزش به احساسات و نظرات فردی و دوری از برچسب زدن ویژگی اصلی آن ها می باشد. تصمیم گیری نسل Z بسیار واقع گرایانه و گفتگو محور است. این نسل بین دوستان واقعی و دوستانی که در فضای مجازی پیدا می کنند تفاوتی قائل نمی شوند و همه گرا هستند. 

پس از نسل زی یا زد، نسل آلفا می باشد که متولدین سال 1385 به بعد یا دهه نودی ها را شامل می شود.

معرفی نسل های مختلف و بررسی تفاوت های آن ها 

نسل z و اینده ایران
آشنایی با نسل های مختلف

پس از معرفی نسل زد به آشنایی با سایر نسل ها می پردازیم و خصوصیات آن ها را بررسی میکنیم. نامگذاری این نسل ها ابتدا از آمریکا آغاز شد و نسل اول که بزرگترین نسل می باشد (Greatest Generation) بین سال های 1900 تا 1924 متولد شده اند. برخی بر این باورند که قبل از این نسل هم افرادی بودند که به نسل گمشده معروفند. نسل بزرگان در رکود اقتصادی به دنیا آمدند و شاهد جنگ جهانی دوم بودند. 

پس از نسل بزرگان افرادی که در سال های 1925 تا 1945 متولد شدند نسل خاموش هستند و هنگامی که به دنیا آمدند جنگ جهانی اول تمام و جنگ جهانی دوم شروع شده بود و دنیا بحران اقتصادی را پشت سر می گذاشت. به همین دلیل ابتدای زندگی سختی و دشواری زیادی را تحمل کردند. همین سختی ها باعث شد نسل خاموش یا سنت گرا بسیار صبور و سخت کوش و وفادار بار بیایند.

این نسل بسیار به ثبات شغلی علاقه داشته و دنبال یک شغل ثابت هستند و به دلیل علاقه ای که به آرامش دارند در برابر حکومت هم ساکت هستند و به همین علت نسل خاموش نامیده شده اند. 

پس از این نسل از سال 1946 تا 1963 نسل B هستند که به انفجار جمعیت معروفند. در این زمان جنگ جهانی دوم تمام شده و امنیت و رفاه اقتصادی زیاد باعث شده بود که مردم شوق بیشتری برای زندگی داشته باشند. از افراد معروف متعلق به این نسل می توان به بیل گیتس اشاره کرد. 

در پی رفاه زیادی که در این دوره بوده خانواده ها اقدام به فرزندآوری کردند و همین امر موجب انفجار جمعیت در آن زمان شده بود.

نسل B الان بیشتر بازنشست شده و پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما متعلق به همین نسل هستند. 

نسل ایکس  (X Generation) افراد متولد 1965 تا 1980 یا دهه پنجاهی ها هستند که زمان تولدشان دنیا درگیر تلاطم و تغییر بود. نسل ایکس در مقایسه با نسل قبل از خود در خصوص مذهب و نژاد و دین و … بیشتر منعطف هستند. از خصوصیات بارز نسل X این است که بسیار به خودشان اتکا دارند و بر این باور هستند که کسی جز خودشان نمی تواند کاری برایشان کند. 

نسل هزاره یا Y Generation : این نسل متعلق به سال های 1980 تا 1995 می باشند و به نسل هزاره (Millennium) معروفند. نسل Y در خصوص استفاده از ارتباطات هوشمند نسبت به نسل قبل خود بهتر هستند و به آن ها در استفاده از این ابزارهای ارتباطی کمک می کنند. همچنین برخی مطالعات نشان داده که افراد نسل Y به نسبت نسل های قبلی خود خیلی کم به دین و مذهب اعتقاد دارند و به استفاده از فناوری های دیجیتال علاقه دارند. 

س از این نسل نسل زد می باشد که در ابتدای مقاله به ویژگی ها و خصوصیات آن ها اشاره کردیم. به این نسل دهه هشتادی یا نودی هم در ایران گفته می شود و در سال های 1995 تا 2010 به دنیا آمده اند. 

رده سنی نسل های مختلف

سخن پایانی مجله بیچشک

در صورتی که شما هم به عنوان والدین، مدیر، همکار، خواهر و برادر و … با نسل زد سروکار دارید برای داشتن تعامل بهتر با آن ها سعی کنید که وجه تمایز آن ها را جدی گرفته و به اصول  و خصوصیات اخلاقی شان احترام بگذارید. همچنین به دلیل علاقه شدید این نسل به فضای اینترنت سعی کنید در کسب و کار خود بیشتر از ابزارهای آنلاین و به روز استفاده کنید تا توجه این نسل را به خود جلب نمایید. 

پس از خواندن این مقاله در قسمت نظرات و دیدگاه ها به ما بگویید که شما متعلق به کدام نسل هستید و اصلی ترین خصوصیت تان چیست ؟

‫2 دیدگاه ها

  1. چیزی که جالبه برام وقت گذاشتن این نسل برای چیزهایی به مراتب پوچ و سطحی است؛ هیچ عمقی در دیدگاهها یشان ندیدم. ..
    بیشتر واژه حیران را مناسب این مفهوم ذهنی خودم میدانم. ..

    1. سلام دوست عزیز
      این نظر شخصی شماست و از نظر شما پوچ و سطحی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا