روابط عمومی

رابطه ناسالم {ویژگی ها، علائم} + 20 مورد از نشانه های رابطه ناسالم و سمی!

یکی از وِِیژگی های انسان مدرن اجتماعی بودن او و داشتن روابط فردی و اجتماعی می باشد. این یک نیاز درون هر انسانی است که با افراد محیط بیرون ارتباط برقرار کند و در این بین برخی رابطه ها عمیق تر شده و حالت دوستی و صمیمیت میگیرد. 

رابطه ناسالم چیست

رابطه ناسالم هم روی روح ما و هم روی جسم ما تاثیر می گذارد و می تواند میزان رضایت ما از زندگی را کاهش دهد. پس این خیلی مهم است که نشانه های رابطه ناسالم و سمی را بشناسیم تا به موقع بتوانیم خودمان را از آن رابطه بیرون کشیده و به آن رابطه پایان دهیم. 

هر رابطه ای با رابطه دیگر متفاوت است و معمولاً با گذشت زمان تغییر می کند. اما تمامی روابط چه رابطه عاطفی زن و مرد با هم، رابطه با دوستان، رابطه با والدین و یا فرزندان در صورتی که باعث مشکلات یکسانی مثل استرس، تنش، بحث و جدل و یا مشکلات جسمی مثل سردرد و تپش قلب و … شود، رابطه سالمی نبوده و باید هرچه زودتر به آن پایان داد.

در ادامه با هم 3 ویژگی رابطه ناسالم را بررسی خواهیم کرد و سپس نشانه ها و مشخصات رابطه ناسالم را به صورت موردی ذکر میکنیم.

حس کنترل گری و تسلط 

از ویژگی های یک رابطه ناسالم این است که در یک رابطه غلط یکی از طرفین معمولاً تلاش می کند تا بر دیگری تسلط داشته باشد و با روش هایی مثل دخالت یا تهدید کردن و یا حتی برخی مواقع با محبت کردن سعی دارد تا کنترل زندگی فرد را در دست گیرد. 

برخی معتقدند این کنترل گری از حسادت و حس مالکیت ناشی می شود که بر اثر دوست داشتن بیش از حد می باشد اما این رفتارها اصلاً طبیعی نیستند و در نهایت  موجب می شود همیشه یک طرف زیر سلطه و کنترل طرف دیگر باشد. 

بعضی از خواسته های فرد کنترل گر : یکی از علائم رابطه ناسالم این است که ممکن است او از شما بخواهد که روابط خود را با دوستان و یا خانواده کم کنید و یا اینکه جوری بر شما کنترل داشته باشد که باعث شود در نهایت هیچ منبع مالی نداشته باشید و همیشه وابسته و محتاج باقی بمانید.

این علامت ها و نشانه های رابطه ناسالم بسیار خطرناک هستند و حتماً باید هوشیار و زیرکانه رفتار کنید چرا که ممکن است در نقش یک دوست بسیار مهربان و دلسوز در نهایت از شما یک شخصیت وابسته بسازند. 

 شکاکی و اعتماد نداشتن 

یکی دیگر از نشانه های رابطه ناسالم اینست که در آن حس اعتماد و اطمینان متقابل وجود ندارد و افراد معمولاً در حال پنهان کاری از هم هستند و یا اینکه فکر می کنند طرف مقابل همیشه به آن ها حقیقت را نمی گوید.

در یک رابطه سالم و نرمال معمولاً پس از مدتی و با گذشت زمان طرفین درباره تجربه های خود و احساسات و خاطره هایشان با یکدیگر حرف میزنند اما در رابطه سمی و مخرب افراد بهم اعتمادی ندارند تا در مورد احساسات خود چیزی بگویند. 

در این روابط افراد با هم صمیمی نیستند و در مورد مشکلات خود با هم حرف نمی زنند و توقع دارند که طرف مقابل ذهنشان را بخواند و همیشه در صحبت ها حالت دفاعی به خود می گیرند که در نهایت به بحث کردن ختم می شود. 

بی حرمتی و احترام نگذاشتن به یکدیگر

بی احترامی فقط فحش دادن نیست و شکل های متفاوتی در رابطه دارد. مسخره کردن اعتقادات و نظرات و یا بی توجهی به حرف ها و القای حس حقارت به طرف مقابل همگی نوعی از بی احترامی هستند.

این رفتارها باعث دل شکستگی و یا حس تنهایی و اضطراب اجتماعی در فرد می شود. 

20 نشانه اینکه در یک رابطه سمی هستید

  1. کنترل و تسلط 
  2. آسیب های عاطفی و روانی مثل خیانت و استرس
  3. قلدر بازی 
  4. بی احترامی 
  5. دروغ گویی و صداقت نداشتن 
  6. ترس و احساس گناه و شرم و سرزنش خود 
  7. سوء استفاده مالی و یا موقعیتی 
  8. حسادت 
  9. پرخاشگری و بد دهنی
  10. تنهایی و منزوی شدن 
  11. آزار و اذیت جسمی و یا جنسی 
  12. تمسخر و توهین کلامی 
  13. نارضایتی از احساس موجود و حس ناکافی بودن 
  14. نداشتن استقلال و جلوگیری از پیشرفت شما 
  15. رابطه با فرد بی هدف و بیکار و بی برنامه 
  16. اجبار برای ترک کارهایی که دوست داشتید و اصرار برای تغییر خودتان 
  17. احساس فشار برای اینکه نمی توانید خودتان را تغییر دهید و فرد دیگری شوید. 
  18. وظایف و مسئولیت ها به خوبی تقسیم نمی شود و فشار بر دوش یک نفر است. 
  19. احساس خلاً و پوچی در زندگی 
  20. ندیدن محبت در رفتار و کلام طرف مقابل 

معمولاً در همچین رابطه سمی و ناسالمی شما همیشه فکر می کنید که باید یک کاری برای خوشحال کردن و راضی کردن فرد مقابل انجام دهید و خودتان را به کل فراموش کرده و تنها میخواهید که طرف مقابل از شما راضی و خوشحال باشد. 

 تغییر رابطه ناسالم ممکن است؟

همان طور که گفتیم ارتباط اجتماعی سالم برای انسان یک نیاز است و می تواند از او در برابر مشکلاتی مثل تنهایی و انزوا و افسردگی حفاظت کند.

چگونه از رابطه ناسالم را تمام کنیم
چرا در یک رابطه ناسالم می مانیم
  • اگر در یک رابطه ناسالم هستید و پیش از آن که به پایان رابطه فکر کنید  می خواهید آن را تغییر دهید، باید هر دو طرف مشکلات را قبول کرده و آماده تغییر باشند. اینکه فقط یک طرف بخواهد همه چیز را اصلاح کند و طرف مقابل هیچ تلاشی برای اصلاح وضع موجود نکند، ممکن است باعث بیشتر شدن فشار روانی روی دوش شما شود. 
  • در واقع رابطه ای که در آن طرف مقابل هیچ انگیزه و امیدی برای بهتر شدن نداشته باشد اصلاح نمی شود و تغییر نمی کند پس تلاش بیهوده نکنید. 
  • در عین اینکه استقلال خود را در تمامی جنبه ها حفظ می کنید یک وابستگی متقابل داشته باشید و مطمئن باشید که در صورت نیاز به حمایت می توانید به طرف تان مراجعه کنید و او هم همین حس را داشته باشد. این تعادل در وابستگی باعث ایجاد یک صمیمیت عاطفی می شود که رابطه را زیباتر میکند. 
  • وقتی که مشکلات رابطه خود را فهمیدید و با هم به این نتیجه رسیدید که این موارد باعث تخریب رابطه تان شده است یک گام رو به جلو برداشته اید. چرا که شناخت موارد مشکل آفرین در رابطه خود نقطه عطف محسوب می شود. 
  • برای شکل گرفتن یک درک عاطفی بین شما و طرف مقابلتان نیازهای عاطفی خودتان را لیست کنید و برای او توضیح دهید. 
  • گوش دادن یکی از نشانه های رابطه سالم است وقتی صحبت تان تمام شد اجازه صحبت به طرف مقابل هم بدهید و عمیقاً صحبت های او را گوش دهید. 
  • سوء استفاده و باج گیری عاطفی ممنوع ! یعنی فکر نکنید بعد از شکل گیری رابطه عاطفی طرف مقابل شما باید هرکاری که میگویید را بر خلاف میل خودش انجام دهد. این کار باعث کاهش رابطه عاطفی بین شما خواهد شد. 
  • سعی نکنید که با کوچک کردن خود دیگران را راضی نگه دارید و محبت و توجه را گدایی نکنید. 
  • برای زندگی خود برنامه و هدف داشته باشید و در روابطتان مرزهایی داشته باشید که با هدف هایتان تداخلی نداشته باشد. 
  • برای محترم بودن و حفظ کردن احترام خودتان، با دیگران محترمانه رفتار کنید. 

 پایان دادن به رابطه ناسالم 

در نظر داشته باشید که همه ی روابط قابل اصلاح و پایدار نیستند. اگر شما نقش خود را در رابطه به خوبی ایفا کرده اید و تمام تلاش خود را برای بهبود وضع موجود کرده اید اما طرف مقابل هیچ کوششی برای تغییر نمی کند پس در اینجا بهترین راه پایان رابطه و به دست آوردن آرامش و استقلال فردی تان می باشد.

ممکن است ادامه وضع موجود باعث آسیب های بیشتر و سوءاستفاده به هر شکلی از شما شود. در این وضع هرچه زودتر رابطه خود را قطع کرده و بیشتر از این به روح و روان خود آسیب نزنید. 

سخن پایانی مجله بیچشک 

هیچ رابطه ای صد در صد کامل و بی نقص نیست و ممکن است هر آدمی بعضی از مواقع به دلیل فشارهای کاری، عاطفی، مالی و … احساس خستگی و این احساس به هر حال در روابط او نمایان می شود، اما این موضوع نباید دائمی و همیشگی باشد.

درک متقابل همین مواقع لازم است. همواره به یاد داشته باشید که شما لایق یک رابطه موفق و پر از احترام و حس خوب هستید و هرچه زودتر به روابط سمی خود پایان دهید.

اگر شما هم تجربه یک رابطه ناسالم (با شریک عاطفی، دوست، همکار، والدین و یا فرزند خود) را داشته اید در قسمت نظرات نشانه های رابطه تان را برای ما بنویسید و بگویید که با دیدن چه رفتارهایی از طرف مقابل خود به این نتیجه رسیدید که رابطه را پایان دهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا