بیماری هابیماری های پوست و مو

شناخت انواع خال های پوستی و نحوه ی درمان آن‌ها

خال به تغییر رنگ قابل تشخیص پوست گفته می شود، انواع خال های می توانند مادر زادی و یا اکتسابی باشند و در اغلب موارد خال ها خوش خیم هستند و وجود آنها نیازی به نگرانی ندارد مگر اینکه دچار تغییر واضح در رنگ، اندازه شده باشند که در این صورت نیازمند مراجعه به پزشک و برداشتن این خال، جهت آزمایش بر روی آن می باشد.


خال پوستی چیست ؟

خال گوشتی
خال ها بر اثر افزایش بیش از حد سلول های پوستی دارای رنگدانه که به آنها اصطلاحاً ملانوسیت گفته می شود، ایجاد می گردد. خال ها چندین نوع می باشند و می توانند در هر جایی از پوست تشکیل شوند. انواع خال ها ممکن است بعد از تولد در نوزاد ایجاد شوند و یا اینکه در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی بوجود بیایند. تقریباً هر فرد بزرگسالی تا سن 30 سالگی 10 تا 20 خال خواهد داشت. اکثر خال ها غیر سرطانی هستند اما در موارد نادری ممکن است یک خال دچار تغییراتی شود که آن را سرطانی می کند. تغییراتی که در شکل، رنگ و اندازه ایجاد می شوند همیشه هم علامت سرطانی نمی باشد و تغییراتی که در هنگام بلوغ یا در دوران حاملگی در خال ها ایجاد می شوند معمولاً طبیعی هستند. با این حال این تغییرات باید همیشه توسط یک پزشک بررسی و ارزیابی شوند.

انواع خال ها

درمان خال پوستی
معمولاً خال ها صاف، برجسته  و یا در برخی موارد گود هستند و رنگ آنها از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره متفاوت می باشد. اندازه آنها کمتر از یک سانتی متر می باشد. آنها ممکن است صاف یا زبر، مودار یا بی مو باشند.بطور کلی انواع خال را می توان به چهار دسته کلی تقسیم نمود :
  • خال ملانوسیتیک
  • خال اپیدرمیک
  • خال بافت همبند
  • خال عروقی مانند همانژی

خال ملانوسیتیک از شایع ترین انواع خال ها به شمار می رود، نوع خاصی از این خال دیس پلاستیک است که در حدود 2 درصد از خال ها را تشکیل می دهد.

یکی از انواع خال که به آن اصطلحاً دیسپلاستیک نووس گفته می شود، بزرگتر از معمول بوده و رنگ آن غیر یکنواخت است.

 کدامیک از انواع خال ها سرطانی می شود ؟

یکی از انواع خال که به آن اصطلاحاً دیسپلاستیک نووس گفته می شود، بزرگتر از معمول بوده و رنگ آن غیر یکنواخت است. این نوع خال ممکن است در دوران کودکی یا پیری ظاهر شود و ممکن است از یک خال کوچکتر بوجود بیاید. این خال ها گاهی اوقات در بعضی از خانواده ها به صورت ارثی ایجاد می شود. هر نوع خالی ممکن است سرطانی شود اما این نوع خال بیشتر از سایر خال ها احتمال سرطانی شدن دارد. خطر سرطانی شدن این خال ها در افرادی که دارای سابقه فامیلی ملانوم بدخیم هستند و یا اگر خال به میزان زیادی در مقابل نور خورشید قرار گرفته باشد، افزایش می یابد. انواع خال های آبی تیره رنگ بیشتر بر روی صورت، بازو ها، ران ها و کفل ها ایجاد می شوند.

نحوه درمان انواع خال ها

درمان خال پوستی
اگر شما دارای خالی هستید که بیش از یک سانتی متر قطر دارد، رشد سریع پیدا کرده و رنگ آن تغییر کرده است، خارش دار یا ملتهب شد و یا دچار خونریزی شده است ،سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. اگر پزشک مشکوک به سرطانی بودن خال شود ممکن است توصیه نماید که خال را بیرون آورده و جهت آزمایش، به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود. خال های غیر سرطانی را هم می توانید بردارید که این کار هم به دلیل زیبایی و هم به علت برخورد و تماس و زخمی شدن آن انجام می گردد.
برگرفته از : بیماری های پوست و مو – تالیف : دکتر تونی اسمیت – دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا