کیفیت زندگیموفقیت

12 حقیقت جالب در مورد پیری که کسی به شما نمی گوید!

زندگی در سن 60 تا 70 سال از سنین طلایی زندگی محسوب میشود. شاید دور از انتظار باشد اما فزایش سن مزایای خاص خود را به همراه دارد. در این سن فرد می تواند آموخته های خود را به کار گیرد. برخی از مزیت های بالارفتن سن عبارتند از :


زندگی شادتر

با بالا رفتن سن، حداقل تا 60 سالگی رضایت افراد از زندگی بیشتر شده و تمایل کمتری برای عصبانی شدن دارند. این موضوع می تواند به دلیل تسلط بیشتر افراد در کنترل احساسات باشد. بیشتر افراد در این سن سعی خود را می کنند، بیشترین استفاده را از زندگی ببرند.

ارتباط بهتر با دیگران

معمولاً افراد در سن 40 سالگی بیشتر از هر زمان دیگری قدرت کنترل احساسات خود را دارند. هماهنگی با  نحوه فکر و احساس دیگران می تواند زندگی با عزیزان شما را آسان کرده و  کمک کند تا با اطرافیان خود نیز بهتر کنار بیایید.

رابطه جنسی بهتر

رابطه جنسی در کهنسالی

زنان مسن ممکن است کمتر از دوران جوانی رابطه جنسی داشته باشند، اما ظاهراً این امر مهم است. در مطالعه ای روی زنان 40 سال به بالا، محققان دریافتند رضایت جنسی با افزایش سن بهبود می یابد. زنان بالای 80 سال بیشتر از آنهایی که بین 55 تا 79 سال داشتند گفتند که در طول رابطه جنسی راضی هستند.

حساسیت بیشتر به طعم ها

با افزایش سن، مصرف داروها ، بیماری ها (سرماخوردگی، آنفولانزا، بیماری های لثه و غیره) و آلرژی همه می توانند حس بویایی و چشایی شما را تغییر دهند و این می تواند بر رژیم غذایی و سلامتی شما تاثیر منفی بگذارد.

اگر احساس می کنید که غذاها به ادویه ی بیشتری نیاز دارند، می توانید مقداری  رزماری و آویشن ، سیر ، پیاز ، فلفل یا خردل اضافه کنید، اما از نمک دوری کنید.

تغییرات هورمونی

تقریباً زمانی که موهای سر شروع به ریختن می کنند،  ممکن است مو ها در عجیب ترین نقاط بدن ظاهر شوند. یعنی ممکن است شاهد افزایش رشد مو ها در بینی و گوش باشید. معمولاً زنان مسن متوجه رشد موهای کوچک روی چانه خود میشوند. همه این تغییرات ناشی از تغییرات هورمونی است.

 سحرخیزی

به احتمال زیاد در 60 سالگی تبدیل به فردی سحرخیز می شوید که همیشه آرزو داشتید. الگوهای خواب ما با افزایش سن تغییر می کند، بنابراین زودتر خواب می بینیم و زودتر از خواب بیدار می شویم. 

یک مطالعه نشان داد که اگرچه افراد بالای 65 سال در طول شب تمایل به بیدار شدن دارند، اما اکثر آنها می گویند که به طور منظم در طول شب خوب می خوابند.

خداحافظی با میگرن

هنگامی که به سن 70 سالگی می رسید، به احتمال زیاد میگرن هایی که در طول زندگی خود تجربه کرده اید از بین می روند. تنها 10 درصد از زنان و 5 درصد از مردان بالای 70 سال هنوز هم از میگرن رنج میبرند.

اگر در گذشته میگرن داشته اید، سردرد ها از بین می روند، اما ممکن است برخی از افراد دچار اختلالات بینایی یا حسی شوند

 کار روزانه خود را رها نکنید

بازنشستگی زودرس همیشه هم برای سلامتی خوب نیست! مگر اینکه شغل دوم یا سرگرمی داشته باشید. مطالعه ای به نام پروژه طول عمر، نشان داد افرادی که در شغلی که از آنها لذت می برند سخت کار می کنند ، عمر طولانی تری دارند. کار، در کنار دوستان خوب و ازدواج موفق، می تواند کلیدی برای افزایش طول عمر باشد.

ترس از زمین خوردن

با افزایش سن ممکن است بیشتر نگران شکستن استخوان ها باشید. به همین جهت بیشتر از زمین خوردن و افتادن میترسید. یک مطالعه نشان داد که حدود یک سوم بزرگسالان بالای 65 سال این ترس را دارند و این موضوع قابل درک است ، زیرا زمین خوردن علت اصلی صدمه دیدن افراد مسن است.

اعتماد به نفس 

عزت نفس معمولاً با افزایش سن  کاهش می یابد، مطالعات نشان می دهد، افزایش ثروت، تحصیلات، سلامتی و اشتغال از دلایل افزایش عزت نفس هستند. اما این عوامل بعد از 60 سالگی دچار افت می شود. این ممکن است به این دلیل باشد که افراد با مشکلات سلامتی روبرو می شوند و پس از بازنشستگی شروع به جستجوی یک هدف جدید می کنند.

انتخاب شیوه زندگی سالم تر، و کار کردن در سنین بالاتر ، ممکن است از کاهش اعتماد و عزت نفس جلوگیری کند.

کاهش استرس

بر اساس گزارش سالانه انجمن روانشناسی آمریکا، بچه ها و بزرگسالان استرس کمتری نسبت به همتایان جوان خود دارند. این بدان معناست که استرس با افزایش از بین می رود اما مشکلات بهداشتی و مالی هنوز در حال افزایش است. 

کاهش قد

با افزایش سن، تاثیر گرانش موجب کاهش فضای بین استخوان های ستون فقرات (مهره) میشود.  بنابراین استخوان ها به هم نزدیک می شوند و این می تواند قد شما را در حدود یک اینچ کوتاه تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا