روانشناسیموفقیت

روانشناسی و شاخه های آن ، اهمیت و تاثیر این رشته بر زندگی

آغاز علم روانشناسی به اواخر قرن هفدهم میلادی باز می گردد، به طور کلی می توان گفت، روان شناسی علمی است که با استفاده از روش علمی به مطالعه ی روان ، فرایند های ذهنی ( ادراک، هوش، هیجان، شخصیت، حافظه و … ) و رفتار موجودات زنده ( حرکات، رفتار قابل مشاهده ی مستقیم و غیر مستقیم ) می پردازد.
کار روانشناس می تواند مشاوره به یک فرد مضطرب یا مشاوره به یک شرکت در مورد چگونگی ساخت یک تیم خوب باشد.
روان شناسی رشته ای پیچیده است که زمینه های مختلفی را در بر می گیرد بطور مثال در زمینه هایی مثل سلامت، بالینی، رفتاری و فرایند های شناختی مطالعه می شود.


اهمیت روانشناسی

روانشناسی مطالعه رفتار، عملکرد و عملیات ذهنی فرد است. همچنین این علم به استفاده از دانش اشاره می کند که می تواند برای درک وقایع، مسائل مربوط به سلامت روان و بهبود آموزش، اشتغال و روابط بپردازد.این علم می تواند به تصمیم گیری و اجتناب از موقعیت های استرس زا کمک کند به علاوه این دانش به مدیریت زمان و تنظیم دستیابی به اهداف نیز کمک شایانی خواهد نمود و نه تنها می تواند در رسیدن  به موفقیت افراد را یاری کند بلکه می تواند بر سلامت آنها نیز تاثیر گذار باشد.

مهمترین تاثیرات علم روانشناسی بدین شرح است:

  • تاثیر بر روابط: شما می توانید با شناخت بیشتر افراد و کار با رفتار آنها، راحت تر با آنها زندگی کنید.
  • بهبود ارتباطات : درک اینکه چگونه انسان ها فکر و رفتار می کنند به مردم کمک می کند روابط خود را بهبود ببخشند.
  • ایجاد اعتماد به نفس: با درک بیشتر درباره خود و شخصیت خود می توانید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.
  • غنی سازی کار ها: با درک بیشتر همکاران، شانس بیشتری برای دوستی ایجاد کنید.

روان شناسی  و تاثیر آن بر زندگی

همانگونه که اشاره کردیم روانشناسی علم مطالعه رفتار و ذهن افراد است. مباحثی مثل زبان بدن، مهارت های ارتباطی، افزایش اعتماد بنفس، آرامش، خلاقیت، مدیتیشن، قانون جذب، کاهش استرس جزء موضوعات قابل بحث حول روانشناسی می باشند.تاثیر اولیه روانشناسی زمانی است که دو نفر با هم برخورد کرده و تصویری در ذهن یکدیگر تشکیل میدهند، دقت این تصویر به شخص ناظر و همین طور به فرد، شی یا صحنه ی مقابل بستگی دارد که این تاثیر اولیه بر اساس گستره ی وسیعی از ویژگی هایی چون سن، نژاد، فرهنگ، زبان، ظاهر فیزیکی، لهجه، صدا و اجتماعی بودن فرد است. این تاثیر اولیه به فرد القا می کند که یک شخص در تمام مراحل زندگی خود چگونه عمل می نماید.

علم روانشناسی می تواند در تمامی مراحل زندگی تاثیر بسزایی داشته باشد و مناسب ترین ابزار برای رسیدن به اهداف تعیین شده است. بطور مثال وقتی شما از این علم برخوردارید می توان در مصاحبه استخدامی موفق عمل نموده و استخدام شوید. برای این امر شما نیاز به دانش چگونه نشستن، تاثیر نگاه،نوع لباس پوشیدن و صحبت کردن دارید.

حقایق روانشناسی

  • روانشناسی مطالعه رفتار و ذهن است
  • انواع روان شناسی شامل روان شناسی  شناختی، پزشکی قانونی،اجتماعی و رشدی میباشد.
  • یک روان شناس ممکن است درمانی ارائه دهد که بر سازگاری رفتار متمرکز باشد.

شاخه های روانشناسی

انواع مختلفی از روانشناسی وجود دارد که اهداف متفاوتی دارند ولی راهی برای طبقه بندی آنها وجود ندارد. در این بخش به برخی از انواع روانشناسی میپردازیم :

  • روان شناسی بالینی : علمی است که نظریه و تمرین را به منظور درک، پیش بینی و از بین بردن مشکلات با معلولیت و مشکلات ادغام  می کند. به مفهومی عام تر میتوان گفت این علم ما را در درک، پیشگیری و اختلالات روانی و عملکرد و ارتقا سلامت فرد و توسعه ی فردی یاری می نماید.
  • روان شناسی شناختی : این روانشناسی فرآیند های ذهنی داخلی مانند حل مسئله، حافظه و یادگیری و زبان را بررسی می کند و به چگونگی کسب اطلاعات، پردازش و ذخیره اطلاعات می پردازد.
  • روانشناسی رشد:  به ساختار ذاتی در برابر یادگیری از طریق تجربه و یا چگونگی ویژگی های فرد با عوامل بیرونی و نحوه تاثیر آن بر توسعه نگاه می کند.
  • روانشناسی تکاملی : بر چگونگی رفتار انسان ها بطور مثال زبان، تاثیر روانشناختی در طی تکامل نگاه میکند.
  • روان شناسی قانونی :شامل استفاده از روانشناسی برای تحقیقات جنایی و قانونی است و به عنوان یک علم در سیستم عدالت کیفری و دادگاه های مدنی عمل می نماید.
  • روان شناسی بهداشتی : به عنوان داروی رفتاری و یا روان شناسی پزشکی نامیده می شود. این روان شناسی در کنار سایر متخصصین پزشکی در محیط های بالینی کار می کند.
  • روانشناس شغلی : این روانشناس می تواند در زمینه شرکتی به افزایش بهره وری، بهبود اثر بخشی، کارایی، رضایت شغلی کمک شایانی نماید.
  • روان شناسی اجتماعی : این روان شناس  از روش های علمی برای درک تاثیرات اجتماعی بر رفتار انسان اثر می گذارد و در واقع تلاش می کند که توضیح دهد که چگونه احساسات، رفتار و افکار تحت تاثیر حضور واقعی یا تصور افراد دیگر قرار می گیرد.

حرفه های مختلف روانشناسی

روانشناس ها حرفه های مختلفی را دنبال میکنند، برخی از آنها تنها مبتنی بر تحقیق هستند و برخی دیگر با مردم بیشتر در ارتباط هستند. حرفه های مختلف روانشناسی به شرح زیر است :

  • دانشگاهها : یک روانشناس در دانشگاه می تواند مطالعات مختلفی را انجام دهد بطور مثال میتواند به تاثیر رفتار های دختران و پسران در فرهنگ های مختلف بپردازد.
  • بیمارستان ها و کلینیک ها : روانشناس میتواند در خدمات بهداشتی کار کند و می تواند از دانش خود برای کمک به افراد استفاده نماید بطور مثال مشکلات اضطراب،اعتیاد، کمبود اعتماد بنفس و … را درمان نماید.
  • مدارس : یک روانشناس می تواند با استفاده از پیشرفت های شناختی، عاطفی و رفتاری کودکان برای کمک به موفقیت دانش آموزان استفاده نماید، این متخصصان به  تحقیقات و نظارت بر نحوه عملکرد انجام دانش آموزان در مدرسه و اجرای سیاست های مدرسه ای می پردازد.
  • دولت: دولت روانشناسان را در طیف گسترده ای از حرفه ها از موقعیت های مشاوره به سمت موقعیت های صنعتی که به دولت کمک می کند تست ها و دوره های آموزشی را ایجاد کند، استخدام می کند.
  • روانشناسان صنعتی-سازمانی : این روانشناس توجه خود را در شرکت متمرکز می کند و به دنبال راه هایی برای افزایش بهره وری از طریق انتخاب صحیح کارمند و آموزش بهتر یا یک محیط کار بهتر و یا سازمان یافته تر است. روانشناس می تواند برای این کسب و کار به عنوان کارمند تمام وقت و یا به عنوان مشاور عمل نماید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا