بیماری هابیماری های پوست و مو

کهیر: واکنش آلرژیک و آزاردهنده ی بدن

کهیر بیماری کوتاه مدت و واکنش آلرژیک بدن است که به شکل دانه هایی قرمز رنگ بر روی سطح پوست ظاهر می شود، این واکنش در اثر آزاد شدن مواد هیستامینی و یا ترکیباتی نزدیک به هیستامین ایجاد می شود اما این واکنش با استرس و اضطراب تشدید می شود.


کهیر چیست ؟

کهیر چیست ؟
این بیماری یک برجستگی شدیداً خارش دار پوست می باشد که ممکن است تمام بدن و یا فقط قسمت کوچکی از پوست را مبتلا کند. این برجستگی پوست به رنگ قرمز می باشد که گاهی اوقات برآمدگی های سفید رنگی نیز در آن وجود دارد. قسمت های ملتهب پوست معمولاً اندازه هایشان متغیر بوده و ممکن است چندین قسمت به هم متصل شده و یک قسمت خیلی بزرگی از پوست را گرفتار کنند. این حساسیت معمولاً فقط چند ساعت دوام دارد که به آن اصطلاحاً کهیر حاد گفته می شود. گاهی اوقات ممکن است چندین ماه طول بکشد که به آن کهیر مزمن می گویند. هر دو این التهابات ممکن است دوباره عود نمایند. گاهی اوقات این واکنش آلرژیک در همان زمانی که وضعیت خطرناک آنژیوادم رخ می دهد، بروز می کند. در آنژیوادم، بافت های بدن، به خصوص در اطراف صورت و لب ورم می کنند که معمولاً به خاطر یک واکنش آلرژیک می باشد. همچنین این حساسیت گاهی اوقات یک علامت اولیه آنافیلاکسی می باشد. آنافیلاکسی یک شدید و بالقوه مرگبار آلرژیک بدن به بعضی مواد می باشد.

این بیماری  می تواند بر اثر یک واکنش آلرژیک به بعضی از غذا ها رخ دهد. این وضعیت ممکن است همچنین بر اثر حساسیت به یک دارو و یا حساسیت به گیاهان و یا بر اثر نیش یک حشره رخ دهد.

انواع کهیر

این واکنش های آلرژیک معمولاً در مدت زمانی کوتاه از بین میرود ضایعه هایی که در مدت زمانی کمتر از 6 هفته از بین برود، کهیرحاد هستند این نوع التهاب در اثر مصرف برخی مواد حساسیت زا مثل برخی آجیل ها و غذاها ایجاد می شود. نوعی دیگر از کهیر ها مزمن هستند که بیش از 6 هفته به طول می انجامد و تشخیص آنها مشکل است.

علل ایجاد کهیر

علت کهیر
این بیماری می تواند بر اثر یک واکنش آلرژیک به بعضی از غذا ها رخ دهد. این وضعیت ممکن است همچنین بر اثر حساسیت به یک دارو و یا حساسیت به گیاهان و یا بر اثر نیش یک حشره رخ دهد. با این حال وقتی این حساسیت برای اولین بار در یک فرد بزرگسال رخ می دهد، اغلب شناسایی علت ایجاد آن مشکل می باشد. مستعد بودن به ابتلا به این واکنش ممکن است در بعضی از خانواده ها بیشتر دیده شود.

نحوه درمان کهیر

کهیر حاد در عرض چند ساعت و بدون درمان، ناپدید می گردد. کهیر مزمن ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا از بین برود. استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه مثل لوسیون کالامین و آنتی هیستامین های خوراکی ممکن است به تسکین خارش پوست کمک نماید.اگر علائم شما باقی ماندند و یا اینکه دوباره عود کردند و علت ایجاد آن مشخص نمی باشد، شما باید به پزشک مراجعه نمایید. در چنین مواردی پزشک شما را به یک کلینیک آلرژی ارجاع می دهد تا با انجام آزمایش روی پوست شما، مشخص گردد که به چه ماده ای حساسیت دارید. وقتی مشخص شد که چه ماده ای باعث بروز  این حساسیت در شما میشود، باید تا آنجا که ممکن است از برخورد یا این ماده در آینده پرهیز نمایید تا از وقوع مجدد این واکنش بر روی پوست پیشگیری کنید.

بیماری های پوست و مو – تالیف : دکتر تونی اسمیت – دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا