بیماری هابیماری های چشم

علت، علائم و روش های تشخیص تنبلی چشم

تنبلی چشم یا آمبلوپی زمانی ایجاد می گردد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی و صحیح نداشته باشد، این اختلال به طور معمول در یک چشم رخ داده و می تواند عیوب مختلفی از جمله نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، لوچی و … را در برگیرد. تنبلی چشم معمولاً در سنین زیر 6 سال ایجاد می شود.


تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم چیست؟
اگر هر یکی از چشم های کودک، تصاویر متفاوتی را به مغز ارسال نماید، تنبلی چشم (آمبلوپی  Amblyopia) ایجاد خواهد شد. نمو بینایی تا سن 5 سالگی در کودک ایجاد می شود و بستگی به آموزش مغز برای ترکیب دو تصویری که از هر یک از چشم ها به آن میرسد دارد. اگر هر یک از چشم ها در این مدت، تصویر متفاوتی را به مغز ارسال نماید. مغز تصاویر چشمی را که دقت کافی ندارد را نادیده گرفته و در نتیجه بینایی نمو طبیعی خود را پیدا نمی کند. اگر تا سن 10 سالگی علت زمینه ای بروز این وضعیت درمان نشود، اقدامات بعدی برای اصلاح آن با شکست مواجه می شود.

در صورتی که انحراف چشم درمان نشود، ممکن است منجر به بروز تنبلی چشم شود. در بعضی موارد لازم است که برای اصلاح انحراف چشم، عمل جراحی انجام شود تا از بروز این اختلال جلوگیری شود.

علل بروز تنبلی چشم

هر اختلالی که باعث شود از هر چشمی تصاویر متفاوتی به مغز ارسال می گردد ممکن است باعث بروز تنبلی چشم ( آمبلوپی) شود. شایعترین علت ایجاد تنبلی چشم، انحراف چشم می باشد. سایر علل آن عبارتند از : اختلال بینایی در یک چشم مثل آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دوربینی. این وضعیت گاهی اوقات در  بعضی خانواده ها بیشتر دیده می شود که احتمال ژنتیکی بودن آن را مطرح می سازد.

نحوه درمان تنبلی چشم

درمان تنبلی چشم
اگر شما مشکوک هستید که کودکتان به خوبی نمی تواند ببیند، بدون هیچ تأخیری باید با چشم پزشک مشورت نمایید تا خطر بروز نقص دائمی در بینایی را به حداقل برساند. چشم پزشک برای ارزیابی بینایی کودکتان، اقدام به انجام آزمایش هایی خواهد نمود.درمان تنبلی چشم بستگی به علت زمینه ای ایجاد آن دارد. اگر کودک شما دچار یک اختلال بینایی مثل نزدیک بینی ، استفاده از یک عینک می تواند مشکل او را برطرف سازد. اگر بینایی یک چشم او کاهش یافته باشد، قرار دادن یک پوشش بر روی چشم سالم او برای حداقل 5 ساعت در روز و به مدت چندین ماه، باعث خواهد شد که مغز را مجبور نماید تا پیامهای بینایی را که از چشم ضعیف به آن می رسد را تحت فرآیند قرار دهد.در صورتی که انحراف چشم درمان نشود، ممکن است منجر به بروز این مشکل شود. در بعضی موارد لازم است که برای اصلاح انحراف چشم، عمل جراحی انجام شود تا از بروز این اختلال جلوگیری شود.عاقبت کودکان مبتلا به تنبلی چشم بستگی به این دارد که مشکل آنها در چه زمانی تشخیص داده شده است و چه زمانی درمان آن شروع شده است.  این اختلال معمولا در کودکان زیر 10 سال حداقل تا حدودی قابل اصلاح می باشد.  کودکان بزرگتر از 10 سال که دچار این مشکل هستند احتمالا نقص بینایی شان به درجاتی به طور دائم باقی خواهد ماند.راهنمای پزشکی خانواده بیماری های چشم، گوش، حلق و بینی- تالیف : دکتر تونی اسمیت- ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا