بیماری هابیماری های چشم

آشنایی با انحراف چشم و روش درمان آن

مشکل انحراف چشم یا استرابیسم را شاید بتوان از نگران کننده ترین مشکلات بینایی عنوان کرد. برای آغاز درمان بیماری انحراف چشم باید ابتدا فاکتورهای مختلفی را که در علل ایجاد آن نقش دارند را شناخت و در نظر گرفت، سپس درمان مناسب را شروع کرد.


بیماری انحراف چشم

بیماری انحراف چشم
انحراف چشم یا استرابیسم ( Strabismus ) یک وضعیت شایع می باشد که در آن فقط یکی از چشم ها به سمت آن شیئی که نگاه می کند قرار می گیرد. این مشکل باعث می شود که مغز تصاویر جداگانه ای را دریافت نماید که ممکن است باعث دوبینی شود و یا اینکه در کودکان زیر 8 سال ، باعث سرکوب و حذف تصویری که از چشم منحرف شده می آید توسط مغز گردد. مشکل استرابیسم می تواند بر اثر هر اختلالی در بینایی مثل دوربینی و یا نزدیک بینی ایجاد شود و از آنجایی که در بعضی از خانواده ها بیشتر دیده می شود، احتمال وجود عامل ژنتیکی در آن زیاد می باشد. این ناهنجاری ممکن است بر اثر یک تفاوت ساختمانی بین عضلاتی که چشم ها کنترل می کنند ایجاد شود. خیلی به ندرت ممکن است مشکل انحراف چشم بر اثر سرطان چشم و یا فلج عضلات یک چشم به علت یک بیماری زمینه ای مثل وجود تومور مغزی ایجاد شود.نوزادان و بچه های شیرخوار اغلب به نظر می رسند که دچار انحراف چشم هستند که به خاطر نحوه ی قرارگیری بافت نرم اطراف چشم آنها می باشد. این وضعیت طبیعی بوده و نباید با استرابیسم اشتباه گرفته شود.

علایم انحراف چشم

علائم انحراف چشم
اگر استرابیسم کم و خفیف باشد،علایم آن وقتی ایجاد می شود که کودک خسته باشد، اما اگر شدید باشد، علایم آن در تمام مدت دیده می شود.مهم ترین علایم این مشکل عبارتند از :
  • منحرف بودن یکی از چشم ها
  • عدم بینایی مناسب در یکی از چشم ها به علت عدم استفاده از آن چشم
  • کودک ممکن است برای این که بهتر ببیند چشم مبتلایش را ببندد و سرش را کج نگه دارد.

اگر استرابیسم درمان نشود ممکن است باعث تنبلی چشم ( آمبلیوپی ) گردد که در این وضعیت، بینایی در چشم مبتلا نمو طبیعی خود را نمی کند.

انحراف چشم می تواند بر اثر هر اختلالی در بینایی مثل دوربینی و یا نزدیک بینی ایجاد شود و از آنجایی که در بعضی از خانواده ها بیشتر دیده می شود، احتمال وجود عامل ژنتیکی در آن زیاد می باشد.

نحوه درمان انحراف چشم

درمان انحراف چشم
پزشک ابتدا آزمایشهای بینایی را برای کودک انجام می دهد. اگر انحراف به طور ناگهانی ایجاد شده باشد ممکن است انجام سی تی اسکن یا ام آر آی ( MRI ) درخواست شود تا احتمال وجود تومور ( غده ) رد می شود. هدف از درمان، اصلاح انحراف چشم می باشد. اگر کودک شما دچار یک اختلال بینایی مثل نزدیک بینی است، ممکن است نیاز به عینک زدن داشته باشد، که این کار باعث اصلاح انحراف چشم او نیز خواهد شد. برای درمان تنبلی چشم، ممکن است لازم باشد که یک پوشش بر روی چشم سالم او قرار داده شود که این کار، هر روز به مدت چند ساعت انجام می شود. پوشاندن چشم سالم باعث می شود که چشمی که دچار انحراف و تنبلی شده است بیشتر تلاش نموده و قوی شود. هر 3 تا 6 ماه باید کودک تحت معاینه چشم پزشک قرار گیرد تا مشکل انحراف او اصلاح شود، درمان موفقیت آمیز خواهد بود ، با این حال ممکن است این اختلال دوباره عود نماید. در بعضی موارد، جراحی بر روی عضلات چشم ممکن است ضروری باشد. در موارد نادری که علت ایجاد این بیماری چشمی، تومور ( غده ) می باشد، این غده بیرون آورده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا