آسم و آلرژیبیماری ها

مراحل درمان آسم و اقداماتی که باید انجام دهید

در حال حاضر هیچ دارویی که بتواند در درمان آسم موثر باشد، وجود ندارد. به همین خاطر لازم است سعی نمایید که مواجه شدن نوزاد تا یکسالگی با مواد حساسیت زا را به حداقل برسانیم زیرا این مواد می توانند در آینده باعث بروز حملات آسم در آنها گردند.


پنج اقدام درمان آسم

مراحل درمان آسم

اقدام 1 : استفاده گهگاهی از اسپری های گشاد کننده برونش ها مثل اسپری سالبوتامول، استفاده از این دارو به تنهایی فقط در آسم های خفیف توصیه می شود.

اقدام 2 : استفاده منظم از داروی ضد آلرژیک اسپری کرومولین سدیم، اگر حملات آسم شما به صورت مکرر و منظم رخ می دهند، استفاده از این دارو بسیار مناسب می باشد.

اقدام 3 : استفاده از اسپری های کورتون دار مثل بکلومتازون در صورتی که درمان آسم با داروی ضد آلرژیک موثر واقع نشود می تواند بسیار سودمند باشد. گاهی اوقات جمع شدن این اسپری در پشت گلو منجر به ایجاد قارچی به نام کاندیدیازیس می شود. در این حالت گلو درد ایجاد شده و گاهی اوقات صدا ضعیف می شود. بهترین راه برای جلوگیری از این وضعیت، مسواک زدن و غرغره کردن بعد از استفاده از این اسپری ها می باشد.

اقدام 4 : در صورتی که با انجام 3 اقدام فوق نتوان آسم را کنترل کرد باید به مقدار استفاده از اسپری های کورتون دار اضافه کرد. استفاده زیاد از اسپری های کورتون دار باعث میشود که مقدار قابل توجهی کورتون وارد خون شود و عوارض جانبی آن ظاهر گردد. بخاطر داشته باشید که به محض اینکه آسم شما تحت کنترل قرار گرفت از مقدار استفاده از این اسپری های کورتون دار کم نمایید.

اقدام 5 : استفاده از قرص های کورتون دار مثل پردنیزولون. این یک درمان اورژانس در حملات شدید آسم می باشد. قرص های پردنیزولون در صورتی که روزانه بیش از 15 میلی گرم برای مدت طولانی مصرف شوند باعث بروز عوارص جانبی می گردند. این عوارض شامل سوء هاضمه، نازک شدن و کبودی پوست، از بین رفتن عضلات و نازک شدن استخوان ها می باشند. با این حال استفاده کوتاه مدت برای چندین هفته از این قرص ها احتمال کمی دارد که ایجاد عوارض جانبی نماید.

عفونت های ویروسی به خصوص ویروس های سرماخوردگی به آسانی می توانند باعث شروع حملات آسم شوند که معمولاً به دنبال دوره های طول کشیده سرفه می باشد.

سایر عوامل محرک

اقدامات لازم برای درمان آسم
مجموعه از گازهای آلوده کننده، دی اکسید گوگرد، اوزون و اکسید نیتروژن همراه با ذرات کوچکتر از 10 میکرومتری از موتورهای دیزلی خارج می شود می تواند بسیار خطرناک بوده و مستقیما باعث مرگ افرادی که دچار آسم شدید یا سایر بیماری ریوی هستند، شود.عفونت های ویروسی به خصوص ویروس های سرماخوردگی به آسانی می توانند باعث شروع حملات آسم شوند که معمولاً به دنبال دوره های طول کشیده سرفه می باشد. اگر شما مبتلا به آسم هستید ارزشش را دارد که تمام تلاش خود را در راه جلوگیری از مواجه شدن با افرادی که سرما خورده اند بکنید و آماده باشید که مقدار داروهایی که برای کنترل علائم بیماریتان مصرف می کنید را دو برابر کنید. همچون افراد مبتلا به رینیت آلرژیک،شما ممکن است یکی از آن افرادی باشید که بعد از خوردن آسپرین، بروفن یا دیکلوفناک دچار حملات شدید آسم می شوند. از هر 20 نفر یک نفر به این دارو حساسیت دارد.

برنامه درمان آسم

پزشکانی که مبادرت به معالجه آسم شما می کنند هدف های خاصی را دنبال می کنند تا مناسب ترین درمان آسم را برای شما انتخاب نمایند. امروزه تاکید بیشتر بر اساس جلوگیری از بروز علائم بوسیله تجویز داروهای ضد آلرژی و ضد التهابی است تا خود درمان . این امر منجر به ایجاد یک برنامه درمانی گام به گام برای کنترل آسم با هدف پیشگیری از بروز علائم و حفظ سلامت عملکرد ریه ها در حد طبیعی شده است.

در صورتی که PEFR به 20 درصد کمتر از بهترین مقدار PEFR شما سقوط کرد، شما باید مقدار داروهای ضد آلرژیک و ضد التهابی خود را افزایش دهید.

چگونه از اسپری ها استفاده کنیم؟

آموزش استفاده از اسپری آسم
استفاده صحیح از اسپری ها معمولاً آسان نمی باشد. شما باید در همان موقعی که اسپری را فشار می دهید اقدام به یک دم عمیق نمایید. بعضی از افراد هیچگاه از این روش به خوبی استفاده نمی کنند، اما وسایلی وجود دارند که با استفاده از آنها هر کسی می تواند بطور موثری از اسپری ها استفاده نماید. با استفاده از این وسایل لازم نیست که در همان موقعی که اسپری زده می شود، تنفس نماییم. شما می توانید از اسپری های گشاد کننده برونش ها در هر زمانی که خواستید استفاده کنید، اما بخاطر داشته باشید اگر مجبور هستید بیش از 4 بار در روز از اسپری استفاده نمایید، بهتر است که مقدار داروهای ضد آلرژی و ضد التهاب خود را افزایش دهید.

برگرفته از : آلرژی و انواع حساسیت ها – تالیف : پروفسور رابرت دیویس – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا