بیماری هابیماری های زنانسرطان

علائم سرطان رحم ، آشنایی با ساختار رحم زن ، بیماری سرطان رحم و آزمایشات پزشکی مرتبط

سرطان رحم شایع ترین سرطان در بین زنان است. سرطان رحم زمانی شروع می شود که سلول های سالم در رحم دچار تغییر شوند. این تومور ها می توانند خوش خیم و یا بدخیم باشند. تومور سرطانی بدخیم به این معناست که می تواند رشد کند و به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. تومور خوش خیم می تواند رشد کند، اما به طور کلی به بافت های دیگر حمله نمی کند.


علائم سرطان رحم

زنان مبتلا به سرطان رحم ممکن است علائم زیر را تجربه کنند. البته گاهی اوقات ممکن است آنها هیچ یک از این علائم سرطان رحم را نداشته باشند و یا فقط تعدادی از آنها را تجربه کنند.علائم سرطان رحم می توانند در بیماری های دیگر مشترک باشند پس وجود آنها دلیل قطعی ابتلا به سرطان نیست و ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد. با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید تا بتواند مشکل شما را تشخیص دهد.شایع ترین علامت سرطان آندومتر خونریزی غیر طبیعی واژینال است. این نوع خونریزی، خونریزی رقیق و آبکی است نه یک خونریزی غلیظ. خونریزی واژینال در طول و یا بعد از یائسگی، اغلب نشانه ای از وجود یک مشکل است.

خونریزی ،لک بینی و ترشح غیر طبیعی واژن ، در زنان قبل از سن یائسگی هم باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد. از دیگر نشانه ها می توان به

  • نتایج آزمایش غیر طبیعی
  • مشکل یا درد هنگام ادرار کردن
  • درد در طی رابطه جنسی
  • درد در ناحیه لگن

اشاره کرد. اگر احساس می کنید مشکلی وجود دارد حتما با پزشک خود مشورت کنید. پزشک متخصص زنان با پرسیدن سوالات متعدد و تاریخچه علائم شما ، علت مشکل را شناسایی می کند.

علائم سرطان رحم و آزمایشات پزشکی برای تشخیص آن

پزشکان برای شناسایی و تشخیص سرطان رحم از آزمایشات مختلفی استفاده می کنند. آزمایشاتی برای فهمیدن میزان پیشرفت بیماری انجام می دهند تا مطمئن شوند بیماری به قسمت های دیگر بدن گسترش یافته یا خیر؟ اگر مشخص شود که بیماری گسترش یافته است آن را متاستاز می نامند. به طور مثال آزمایشات تصویربرداری می توانند نشان دهند که بیماری گسترش یافته است یا خیر.برای بسیاری از انواع سرطان ها، بیوپسی تنها روش مطمئن برای تشخیص سرطان است. در بیوپسی، پزشک نمونه ای از بافت کوچک را برای آزمایش بر می دارد. اگر بیوپسی امکان پذیر نباشد، پزشک ممکن است از سایر آزمایشات استفاده کند.
البته واضح است که یک فرد ممکن است به همه و یا هیچ یک از آنها احتیاجی نداشته باشد و تشخیص این موضوع فقط بر عهده ی پزشک است. یک پزشک برای تشخیص نوع آزمایش
  • مشکوک بودن سرطان یا نوع سرطان
  • علائم و نشانه های شما
  • سن و وضعیت پزشکی شما
  • نتایج آزمایشات قبلی

را در نظر می گیرد و بعد تصمیم گیری می کند. علاوه بر معاینه فیزیکی برای تشخیص علائم سرطان رحم و وجود بیماری می توان از آزمون های زیر استفاده کرد:
معاینه لگن، رحم زن ، واژن، تخمدان و رکتوم : این معاینه برای بررسی هر گونه یافته های غیر معمولی است که معمولا با آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود. تست پاپ اسمیر در ابتدا برای تشخیص سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می گیرد.
بیوپسی آندومتر: بیوپسی یک نمونه برداری کوچک از بافت است که برای آزمایش در زیر میکروسکوپ گرفته می شود.
انحلال و کورتاژ (D&C) : یک روش برای حذف نمونه هایی از بافت رحم است. در این روش بیمار را بیهوش می کنند تا دردی احساس نکند. D & C اغلب در ترکیب با روش هیستروسکوپی استفاده می شود.
پس از برداشتن بافت اندومتر، در طی بیوپسی یا D & C، نمونه برای سلولهای سرطانی، هیپرپلازی اندومتر و سایر شرایط بررسی می شود.
سونوگرافی ترانس واژینال
توموگرافی کامپیوتری (CT  یا CAT) اسکن
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
پس از انجام این آزمایشات، دکتر نتایج شما را بررسی می کند، اگر علائم سرطان رحم وجود داشته باشد و تشخیص پزشک، سرطان باشد، آزمایشات بیشتری انجام می شود تا میزان رشد بیماری مشخص شود. این مراحل کمک می کند که بیمار مرحله به مرحله و به صورت طبقه بندی شده درمان شود.

تومور سرطانی بدخیم به این معناست که می تواند رشد کند و به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. تومور خوش خیم می تواند رشد کند، اما به طور کلی به بافت های دیگر حمله نمی کند.

ساختار رحم زن

رحم زن در لگن او و بین مثانه و راست روده قرار دارد. رحم زن جایی است که وقتی باردار می شود، نوزاد در آنجا شروع به رشد می کند. رحم سه بخش دارد:

  • بخش باریک در قسمت پایین که با عنوانه دهانه رحم شناخته می شود.
  • بخش وسیعی در وسط
  • قسمت بالایی گنبدی شکل که فوندوس نامیده می شود.

دیواره داخلی رحم دارای 2 لایه بافتی است. آندومتری (لایه داخلی) و میومتریم (لایه بیرونی) که بافت عضلانی است.
در طی سال های فرزند آوری، تخمدانها معمولا هر ماه یک تخمک آزاد می کنند و پوشش رحم زن جهت آمادگی بارداری رشد می کند و ضخیم می شود. اگر زن باردار نباشد، پوشش ضخیم از بدن او از طریق واژن خارج می شود که این فرآیند را قاعدگی می نامند. این روند تا زمانی که تخمدان ها، تخمک آزاد می کنند و تا زمان یائسگی ادامه دارد.

انواع سرطان رحم

سرطان دهانه رحم با سرطان رحم متفاوت است. 2 نوع سرطان رحم وجود دارد:

آدنوکارسینوما

این نوع بیش از 80 درصد سرطان های رحم را تشکیل می دهد. این سرطان از سلول های آندومتر گسترش می یابد. این سرطان معمولا با نام سرطان آندومتر شناخته می شود. درمان این نوع سرطان با توجه به درجه تومور و محل آن متفاوت است. یک نوع کمتر شایع این نوع سرطان هم وجود دارد که با نام کارسینوم آندومتری سروز شناخته می شود. این فرم به عنوان سرطان تخمدان هم نامیده می شود و معمولا از نوع سروزی است.

سارکوما

این نوع سرطان در بافت های غدد رحم یا در میومتریم، که عضله رحم است، ایجاد می شود. سارکوم حدود 2٪ تا 4٪ سرطان رحم را تشکیل می دهد. در اغلب موارد، سارکوم ها به طور متفاوتی نسبت به آدنوکارسینوما درمان می شوند. انواع سارکوم آندومتر شامل لیومیوسارکوم و سارکوم استرومال آندومتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا