سلامت خانوادهسلامت زنان

کاربرد تست پاپ اسمیر چیست؟ انجام این آزمایش از چه سنی شروع می شود؟

آزمایش پاپ اسمیر یا پاپ تست، روشی برای تشخیص و غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان است. پاپ اسمیر آزمایشی است که وجود سلولهای غیر طبیعی یا سرطانی در دهانه رحم را بررسی می کند. پاپ اسمیر شامل جمع آوری سلول ها از دهانه رحم، در انتهای رحم و در بالای واژن است. تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم با استفاده از پاپ اسمیر شانس درمان را افزایش می دهد. پاپ اسمیر همچنین می تواند تغییراتی که در سلولهای دهانه رحم ایجاد می شود، را نشان دهد. این تغییرات ممکن است به سرطان رحم در آینده بیانجامد. تشخیص سلول های غیر طبیعی در مراحل اولیه با آزمایش پاپ اسمیر اولین گام برای متوقف کردن پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم است.


چرا تست پاپ اسمیر انجام می شود ؟

از تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می شود. پاپ اسمیر معمولاً همراه با معاینه لگن انجام می شود. در زنان بالاتر از 30 سال، آزمایش پاپ ممکن است همراه با آزمایش پاپیلومای انسانی (HPV) که یک عفونت شایع جنسی و عامل سرطان دهانه رحم است، انجام شود. در بعضی موارد، آزمایش HPV ممکن است به جای پاپ اسمیر انجام شود.

چه کسانی باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند ؟

سن شروع تست پاپ اسمیر و تعداد دفعات آن بستگی به نظر پزشک دارد. اما به طور کلی، پزشکان توصیه می کنند، آزمایش پاپ از سن 21 سالگی شروع شود و هر سه سال یکبار برای خانمها در سنین 21 تا 65 تکرار شود. پاپ اسمیر می تواند با غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همراه شود، این غربالگری بهتر است هر پنج سال یکبار برای زنان بالای 30 سال انجام شود. زیرا HPV ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع HPV 16 و HPV 18 علت اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم هستند. بدین ترتیب سن انجام تست پاپ اسمیر به این شرح است :
  • سن کمتر از 21 سال : هیچ یک از زنان تا قبل از 21 سالگی نیاز به انجام آزمایش ندارد.
  • سن بین 21 تا 29 سال : این زنان باید هر 3 سال یکبار آزمایش پاپ را تکرار کنند.
  • سن 30 تا 65 سال : این زنان باید هر 3 سال یکبار تست پاپ اسمیر و هر 5 سال یکبار پاپ اسمیر همراه تست hpv را انجام دهند.
  • سن بالای 65 سال : احتمالا زنان بالای 65 سال نیازی به تست پاپ ندارند، اما این موضوع بستگی به نظر پزشک و آزمایشات قبلی دارد.

اگر در معرض عوامل خطر قرار داشته باشید، پزشک ممکن است بدون توجه به سن، انجام مکرر پاپ اسمیر را توصیه کند. این عوامل خطرزا شامل موارد زیر است:

  • تشخیص سرطان دهانه رحم یا پاپ اسمیری که سلولهای سرطانی را نشان دهد.
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) قبل از تولد
  • عفونت HIV
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا مصرف مداوم کورتیکواستروئید
  • سابقه مصرف سیگار
  • رابطه جنسی با چندین شریک

در چه شرایطی نیازی به تست پاپ اسمیر نیست ؟

در شرایط خاص ممکن است پزشک انجام آزمایش پاپ را متوقف نماید.
  • بعد از هیسترکتومی کامل : بعد از جراحی برداشت رحم بسته به نظر پزشک و شرایط بیمار ممکن است، تست پاپ اسمیر متوقف شود. اگر هیسترکتومی به علت یک وضعیت غیر سرطانی مانند فیبرومهای رحمی انجام شده است، ممکن است. تست پاپ اسمیر متوقف شود، اما اگر هیسترکتومی به علت دارا بودن وضعیت پیش سرطانی یا سرطانی دهانه رحم انجام شده باشد، احتمالاً پزشک انجام منظم تست را توصیه می نماید.
  • سن بالای 65 سال : در صورتی که نتیجه آزمایش های قبلی برای سرطان دهانه رحم منفی بوده باشند، ممکن است، پزشک انجام این آزمایش را برای افراد بالای 65 سال متوقف نماید.

خطرات

تست پاپ اسمیر یک روش ایمن برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. با این حال، بدون خطا نیست و احتمال دریافت نتایج منفی یا مثبت کاذب وجود دارد. نتیجه منفی کاذب به معنای اشتباه این تست نیست. عواملی که می توانند نتیجه منفی کاذب ایجاد کنند، عبارتند از:
  • نامناسب بودن یا ناکافی بودن سلول ها دریافتی
  •  سلولهای غیر طبیعی با تعداد کم
  • سلولهای خونی یا التهابی، سلولهای غیر طبیعی را تحت تأثیر قرار می دهند.

ممکن است، سلولهای غیر طبیعی در این آزمایش کشف نشوند ، اما از آنجایی که سرطان دهانه رحم برای توسعه چندین سال زمان نیاز دارد، اگر یک آزمایش سلول های غیر طبیعی را تشخیص ندهد، آزمایش بعدی به احتمال زیاد تشخیص خواهند داد.

آمادگی برای تست پاپ اسمیر

برای اطمینان از موثر بودن پاپ اسمیر، قبل از تست خود نکات زیر را رعایت نمایید :
  • دو روز قبل از انجام پاپ اسمیر لازم است از مقاربت و مصرف هرگونه داروی واژینال یا فوم اسپرم کش، کرم یا ژل خودداری کنید، زیرا ممکن است مقاربت یا داروها سلول های غیر طبیعی را پنهان کنند.
  • آزمایش پاپ اسمیر نباید در دوران قاعدگی انجام شود.
  • انجام تست پاپ اسمیر در 24 هفته اول بارداری ، بی خطر است. همچنین باید حداقل 12 هفته از زایمان بگذرد تا تست نتایج صحیح را نشان دهد.

در طول تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیرتست پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می شود و فقط چند دقیقه زمان برای انجام آن نیاز است. برای انجام این تست نیاز است، متقاضی بر روی تخت مخصوصی دراز بکشد. سپس پزشک به آرامی ابزاری به نام اسپکولوم را وارد واژن می کند. اسپکولوم دیواره های واژن را از هم جدا می کند تا پزشک بتواند گردن رحم را به راحتی مشاهده کند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث ایجاد فشار در ناحیه لگن شود. در مرحله بعد پزشک با استفاده از یک برس نرم و یک دستگاه مسطح به نام اسپاتول از دهانه رحم نمونه میگیرد. بیشتر خانمها در طی انجام آزمایش فشار و سوزش کمی را احساس می کنند. از آنجا که در صورت آرام شدن بدن، پاپ اسمیر راحت تر انجام می شود، بهتر است که در طول تست آرام باشید و نفس عمیق بکشید.

بعد از پاپ اسمیر

بعد از پاپ اسمیربعد از انجام آزمایش پاپ اسمیر، هیچ محدودیتی وجود نداشته و فرد می تواند به زندگی عادی خود بازگردد. ممکن است بعد از انجام آزمایش خونریزی کمی را تجربه نمایید، که امری طبیعی است. بسته به نوع آزمایش پاپ پزشک نمونه سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم را به یک ظرف با نوعی مایع مخصوص برای حفظ نمونه (تست پاپ مبتنی بر مایع) منتقل می کند. نمونه ها به آزمایشگاه منتقل می شوند تا تحت بررسی میکروسکوپی قرار می گیرند. در این بررسی وجود سلول های سرطانی یا پیش سرطانی مورد بررسی قرار می گیرد.

“سرطان سلول سنگفرشی” به سرطان هایی که در سلولهای واژن یا دهانه رحم ایجاد می شوند، اشاره دارد. “آدنوکارسینوما” به سرطانهای پدید آمده در سلولهای غده اشاره دارد.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر

نتایج آزمایش پاپ اسمیرآزمایش پاپ اسمیر می تواند پزشک را از وجود سلولهای مشکوک که نیاز به آزمایش بیشتر دارند، آگاه کند. چند نتیجه که معمولاً بعد از پاپ به دست می آید، به این شرح است :

نتایج طبیعی

اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر تنها سلولهای طبیعی دهانه رحم را نشان دهد، گفته می شود نتیجه تست منفی است. و فرد تا دوره بعدی معاینه و انجام آزمایش پاپ اسمیر نیازی به درمان و آزمایش دیگری نخواهد داشت.

نتایج غیر طبیعی

اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر سلولهای غیر طبیعی یا غیر معمول را نشان دهد، گفته می شود که نتیجه ی آزمایش مثبت است. البته نتیجه مثبت به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست، نتیجه نهایی بستگی به نوع سلول های دریافت شده در آزمایش بعدی دارد. اصطلاحاتی که پزشکان برای انواع این سلول های غیر طبیعی بکار می برند، به این شرح است :

  • سلولهای سنگفرشی غیر معمول با اهمیت نامشخص (ASCUS)، سلولهای سنگفرشی، نازک و مسطح هستند و بر روی سطح دهانه رحم رشد می کنند. سلول های ASCUS ، نتیجه آزمایش پاپ اسمیر را غیر طبیعی را نشان می دهند، اما تغییرات سلول ها به سلولهای سرطانی به وضوح قابل مشاهده نیستند. با آزمایش مبتنی بر مایع، پزشک می تواند نمونه را مجدداً آنالیز کند تا وجود ویروس های شناخته شده برای پیشرفت سرطان مانند برخی از انواع پاپیلومای انسانی (HPV) را بررسی کند. اگر ویروس پرخطر وجود نداشته باشد، سلولهای غیر طبیعی که در نتیجه آزمایش یافت می شوند، جای نگرانی زیادی ندارند. اگر ویروس های خطرناک وجود داشته باشند، به آزمایشات بیشتری نیاز است.
  • ضایعه داخل حفره ای سنگفرشی، این اصطلاح برای سلولهایی که ممکن است پیش سرطانی باشند، کاربرد دارد. اگر میزان این تغییرات بسته به اندازه، شکل و سایر خصوصیات سلول ها کم باشد، نشان می دهد که اگر ضایعه پیش سرطانی وجود داشته باشد، احتمالاً سالها با ابتلا به سرطان فاصله دارید. اگر این تغییرات درجه بالایی داشته باشد، احتمال اینکه ضایعه خیلی زودتر به سرطان تبدیل شود، وجود دارد. که در این مورد آزمایش تشخیصی اضافی لازم است.
  • سلولهای غدد آتیپیک، سلولهای غده ای در ابتدای دهانه رحم وجود دارند و درون رحم مخاط ایجاد می کنند. سلولهای غدد آتیپیک ممکن است کمی غیرطبیعی به نظر برسند، اما مشخص نیست که آنها سرطانی هستند یا خیر. انجام آزمایشات بیشتر برای تعیین منبع سلول های غیر طبیعی و اهمیت آنها لازم است.
  • سرطان سلول سنگفرشی یا سلولهای آدنوکارسینوما، این نتیجه بدین معنی است که سلولهای جمع آوری شده برای آزمایش پاپ اسمیر آنقدر غیر طبیعی به نظر می رسند که آسیب شناس تقریباً مطمئن است که سرطان وجود دارد. “سرطان سلول سنگفرشی” به سرطان هایی که در سلولهای واژن یا دهانه رحم ایجاد می شوند، اشاره دارد. “آدنوکارسینوما” به سرطانهای پدید آمده در سلولهای غده اشاره دارد. در صورت یافتن چنین سلول هایی، پزشک شما ارزیابی سریع را توصیه می کند.

اگر نتیجه پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، پزشک ممکن است، از آزمایش کولپوسکوپی برای بررسی بافت های دهانه رحم، مهبل و .. استفاده نماید. در این روش پزشک با استفاده از ابزاری به نام کولپوسکوپ بررسی را انجام می دهد. همچنین ممکن است پزشک نمونه ای از بافت (بیوپسی) مناطقی که غیر طبیعی به نظر می رسد، را دریافت نماید. سپس نمونه بافت برای تجزیه و تحلیل و تشخیص قطعی به آزمایشگاه ارسال می شود.

میزان دقت نتایج پاپ اسمیر

تست های پاپ بسیار دقیق هستند. انجام منظم غربالگری پاپ به میزان حداقل 80 درصد سرطان گردن رحم و میزان مرگ و میر را کاهش می دهد. انجام این تست می تواند ناراحت کننده باشد، اما این ناراحتی مختصر می تواند به محافظت از سلامت شما کمک کند.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای HPV انجام می شود؟

شناسایی hpv با تست پاپ اسمیرهدف اصلی آزمایش پاپ اسمیر شناسایی تغییرات سلولی در دهانه رحم است که این تغییرات می تواند توسط ویروس HPV ایجاد شود. با شناسایی سلولهای سرطانی سرویکس در ابتدای بیماری با استفاده از پاپ اسمیر، درمان قبل از گسترش آن شروع می شود تا از پیشرفت آن جلوگیری شود. شناسایی HPV از نمونه پاپ اسمیر نیز امکان پذیر است.

HPV می تواند در طول رابطه جنسی با مردان یا زنان منتقل شود. برای کاهش خطر ابتلا به این ویروس، بهتر است رابطه جنسی با کاندوم انجام شود. تمام زنان فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV هستند و حداقل باید هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر تکرار کنند. این آزمایش سایر عفونتهای مقاربتی (STI) را تشخیص نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا