سلامت خانوادهسلامت زنان

همه چیز در مورد یائسگی زنان

دوران یائسگی زنان را می توان یکی از دوره های طبیعی و بسیار حساس در زندگی زنان معرفی کرد که طی آن عادت قاعدگی برای همیشه متوقف خواهد شد و فرد دیگر قادر به حاملگی نخواهد بود. با آغاز دوران یائسگی تخمدان ها میزان بسیار کمتری از هورمون های جنسی را در بدن ترشح کرده و روند تخمک گذاری به طور کامل متوقف می شود. این موضوع تغییرات بسیار زیادی را به همراه خواهد آورد. با شروع دوران یائسگی زنان علامت هایی ایجاد می شود که با مرور زمان اکثر آنها کمرنگ تر می شوند و به تدریج از بین رفته و فرد به حالت عادی زندگی خود باز می گردد.


تغییرات بدن در یائسگی زنان

تغییرات بدن زنان در یائسگی
اگر بخواهیم بطور دقیق کلمه یائسگی زنان (Menopause) را معنی کنیم، به آخرین قاعدگی( عادت ماهیانه) هر خانمی که در حوالی 51 سالگی رخ می دهد این کلمه اطلاق میگردد. با این حال یائسگی معانی گسترده تری داشته و امروزه بیشتر به تغییراتی که در زندگی خانم ها چندین سال قبل و بعد از آخرین عادت ماهیانه شان ایجاد می گردد گفته می شود.تغییرات بدن در یائسگی زنان به علت اختلالاتی است که در میزان ترشح هورمون های آنها پدید آمده و باعث ایجاد مشکلات زیادی برای آنها می گردد.اکثر خانم ها خود را با تغییرات بدن در یائسگی، سازگار و هماهنگ می کنند و مشکلی برایشان ایجاد نمی شود و بعضی از خانم ها هم از بروز یائسگی بسیار خوشحال می شوند و آن را یک آزادی برای خود محسوب می کنند زیرا دیگر از دست عادات ماهیانه و نیز ترس از ایجاد حاملگی های ناخواسته رها می شوند.با این حال عده ای از خانم ها در دوران یائسگی دچار مشکلات زیادی می شوند که علیرغم درمان های غیردارویی این مشکلات رفع نمی شود و مجبور هستند از درمان هایی دارویی استفاده نمایند تا علائم و نشانه های یائسگی زنان کمرنگ تر شوند.

یکی از مهم ترین علت های تغییرات بدن در یائسگی زنان این است که مقدار هورمون استروژن به طور نامنظمی بالا و پایین می رود و باعث بروز مشکلاتی مثل داغ شدن و گرگرفتگی، عرق ریزش شبانه و چندین مشکل دیگر می گردد.

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی زنان

تغییرات هورمونی زنان در یائسگی
از هنگام بلوغ تا زمانی یائسگی زنان، بدن خانم ها بطور ماهیانه از یک چرخه تغییرات منظم هورمونی پیروی می کند. مقدار هورمون های زنانه استروژن در طی روز های اول هر چرخه افزایش می یابد که این کار باعث تحریک رشد تخمک و سپس آزاد شدن تخمک از یک یا دو تخمدان می شود. آزاد شدن تخمک از تخمدان ها که به اصطلاحاً تخمک گذاری گفته می شود در نیمه ی هر چرخه اتفاق می افتد.به دنبال تخمک گذاری، استروژن به همراه هورمون دیگری به نام پروژسترون باعث ضخیم شدن و تقویت پوشش دیواره رحم می شود تا خود را برای یک حاملگی احتمالی آماده نماید در صورتی که لقاح اتفاق نیفتد و تخمک توسط اسپرم بارور نشود، تخمک از بین خواهد رفت و پوشش دیواره رحم نیز شروع به ریخته شدن نموده و بدین ترتیب قاعدگی یا همان عادت ماهیانه ایجاد می گردد.در سال های نزدیک به یائسگی زنان، عملکرد تخمدان ها ضعیف و ناکارآمد شده و موجب بروز قاعدگی های نامنظم به همراه خونریزی های شدید می شود. در نهایت، تخمدان ها عملکردشان به طور کامل متوقف شده و قاعدگی ها نیز دیگر رخ نمی دهد.همچنین الگوی منظم تغییرات هورمونی که در هر چرخه قاعدگی قبلاً به وقوع می پیوست نیز از بین می رود.  یکی از مهم ترین علت های تغییرات بدن در یائسگی زنان این است که مقدار هورمون استروژن به طور نامنظمی بالا و پایین می رود و باعث بروز مشکلاتی مثل داغ شدن و گرگرفتگی، عرق ریزش شبانه و چندین مشکل دیگر می گردد.برگرفته از کتاب: یائسگی – تألیف: آن مک گرگور – ترجمه: دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا