اختلالات روحی و روانیبیماری هاروابط عمومیموفقیت

بهترین رفتار در مقابل افراد افسرده چیست؟

از ویژگی های اصلی افراد افسرده ، برخورداری از طیف وسیعی از افسردگی است این افراد بدبین، بی لذت، وظیفه شناس، مردد به خود و به شیوه ای ناشاد و ناخشنودند. این شخصیت را پیش تر شخصیت مالیخولیایی ( ملانکولیک ) می نامیدند. شیوع این شخصیت در مرد و زن تقریباً به یک اندازه است. این افراد بیشتر اوقات بی کس، جدی، عبوس، سلطه پذیر و بدبین هستند و خود را دست کم می گیرند. زود پشیمان می شوند و احساس بی کفایتی و ناامیدی می کنند.


ویژگی های افراد افسرده

ویژگی افراد افسرده
افراد افسرده اغلب موشکاف اند و در جستجوی عیوب و نقایص خود، دیگران، اجتماع و جهان پیرامون خود هستند مانند شخصیت های وسواسی کمال طلب و با وجدان اند و دائما به کار می اندیشند و با شدت و حرارت احساس مسئولیت می کنند. با پیش آمدن موقعیت های جدید خیلی زود حالشان گرفته می شود. همیشه از این می ترسند که مورد تایید دیگران قرار نگیرند. بدون این که حرفی بزنند در درون خود رنج می کشند و حتی ممکن است خیلی زود اشک شان درآید و احتیاط باعث می شود که احساس ناامنی ذاتی آنها بیشتر شود. رفتار غالب آنها عبارت است از : اندوه، دلتنگی، افسردگی، فقدان شادی و ناخشنودی و احساس بی کفایتی، بی ارزشی و عزت نفس پایین.

شخصیت های وسواسی کمال طلب و با وجدان اند و دائما به کار می اندیشند و با شدت و حرارت احساس مسئولیت می کنند با پیش آمدن موقعیت های جدید خیلی زود حالشان گرفته می شود.

راهکار تعامل موثر با افراد افسرده

رفتار درست با افراد افسرده
در برخورد با افراد افسرده، صحبت کردن با آنها شیوه خاص خود را دارد و نمی توان از هر عبارتی در گفتگو با آنها استفاده کرد. اگر یکی از همکاران، دوستان یا اعضای خانواده شما به این اختلال روانی مبتلا است باید بدانید موارد زیر از جمله عباراتی هستند که نباید به یک فرد افسرده گفته شوند.همه چیز زاییده ذهن توست و باید مثبت فکر کنیهر چند مثبت اندیشی در بهبود عملکرد ذهن موثر است اما افراد افسرده با اضطراب شدید ، با این توصیه ها دچار تنش بیشتری می شوند و در نهایت نه تنها با این نصیحت ها مثبت اندیش نمیشوند بلکه این فشار عصبی، آنها را بیشتر آزار می دهد.
باید از خودت بیرون بیایی و به اجتماع برگردیاین گونه عبارات موجب می شوند که شرایط بدتر شود چرا که در کنار اضطراب و افسردگی، احساس گناه را نیز به مشکلات بیمار افسرده اضافه می کنند.

چرا هیچ تحرک و فعالیتی نداری؟

ورزش کردن برای سلامت جسم و روان مفید است و معجزه می کند و البته خاصیت ضد افسردگی نیز دارد اما وقتی مستقیم آن را به یک بیمار افسرده توصیه می کنید که حتی انرژی و انگیزه کافی برای انجام کار های ساده و عادی روزمره اش ندارد، درست مثل این است که نقطه ضعف او را  به یادش می آورید و او را می رنجانید. در این مورد گاهی یک اشاره کوتاه و گذرا کافی است.

کمک به افراد افسرده

رژیم غذایی ات را تغییر بده

هر چند نوع رژیم غذایی در احوالات و خلق و خوی افراد موثر است اما برای افرادی که افسردگی بالینی دارند قطعا معجزه نخواهد کرد و چه بسا که دنبال کردن رژیم غذایی سالم برای چنین افرادی امکان پذیر نباشد.

مراقبت و یوگا را نجات شما است

اگرچه بیماری افسردگی با این دو ورزش بهتر می شود اما در بهبود موارد شدید این بیماری تاثیرگذار نیست به طوری که حتی برخی متخصصان معتقدند تفکرات خودکشی  با یوگا تشدید می شود.

شغل جدید پیدا کن

به افراد افسرده پیشنهاد تصمیمات جدی ندهید چرا که در برخی مواقع، کار می تواند موجب تشدید استرس در افراد شود.
رفتار با افراد دشوار – دکتر میر مهرداد پیدایی – احمد رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا