بیماری هابیماری های مقعدیفیستول و آبسه

مراقبت های بعد از جراحی آبسه مقعدی ، چگونه در خانه از خود مراقبت کنید؟

بیماری آبسه مقعدی معمولا خود به خود از بین نمی رود و برای مداوای بیماری نیاز به مداخله پزشک است. همانطور که قبلا گفته شد، بیماری آبسه مقعدی دارای عوارض ثانویه ی جدی است بنابراین حتما باید به پزشک مراجعه کنید. جراحی آبسه مقعدی یکی از روش های درمان این بیماری است.
در این مقاله اطلاعاتی در مورد مراقبت های بعد از جراحی آبسه مقعدی گفته می شود. در ادامه با ما همراه باشید.


بعد از جراحی آبسه مقعدی

بیشتر درد ناشی از بیماری بعد از جراحی آبسه مقعدی قطع خواهد شد اما ممکن است چند روز بعد از جراحی درد خفیف در ناحیه مقعد داشته باشید. این درد ناشی از برش و زخم جراحی است. بیشتر افراد 1 الی 2 روز بعد از جراحی به زندگی عادی خود باز می گردند و بعد از گذشت 2 تا 3 هفته بیماری آبسه مقعدی به طور کامل بهبود می یابد. در بیشتر مواقع، بیماری آبسه مقعدی بدون هیچ گونه عوارضی از بین می رود اما احتمال کمی وجود دارد که فرد به بیماری فیستول مقعدی دچار شود. به همین دلیل پزشک 2 تا 3 هفته پس از جراحی آبسه مقعدی بیمار را معاینه می کند تا از نبود عوارض بیماری مطمئن شود و اگر فردی به فیستول مقعدی مبتلا شده باشد، مراحل درمان فیستول مقعدی را شروع می کند.
در این مقاله اطلاعات کلی در مورد مدت زمان بهبودی و مراقبت های پس از جراحی در اختیار شما قرار می گیرد اما در نظر داشته باشید سرعت بهبودی در افراد مختلف متفاوت است و به شدت و شرایط بیماری بستگی دارد. مراحل زیر به شما کمک می کند تا مراحل بهبودی را زودتر طی کنید و سریع تر به زندگی عادی و روزانه خود بازگردید.

چگونه در خانه از خود مراقبت کنید؟

بعد از جراحی آبسه مقعدی با رعایت موارد زیر می توانید به راحتی در خانه از خود مراقبت کنید و دوره نقاهت بعد از جراحی را کوتاه تر کنید.

فعالیت

  • سعی کنید هر روز مقداری پیاده روی داشته باشید. هر روز کمی بیشتر از روز قبل پیاده روی کنید. قدم زدن جریان خون را افزایش می دهد و به جلوگیری از پنومونی و یبوست کمک می کند.
  • زمانی که احساس خستگی می کنید، فعالیت های خود را رها کنید و به استراحت بپردازید. سعی کنید خواب کافی داشته باشید تا روند بهبودی شما سریع تر پیش رود.
  • در مورد انجام فعالیت هایی مانند رانندگی با پزشک خود مشورت کنید.
  • دوش بگیرید و اجازه دهید ناحیه آبسه مقعدی تمیز شود. بعد از دوش گرفتن ناحیه آبسه مقعدی را با حوله خشک کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی آبسه مقعدی

  • می توانید رژیم معمولی خود را داشته باشید اما رعایت موارد زیر به شما کمک خواهد کرد:
  • سعی کنید غذاهای کم چرب مانند برنج ساده، مرغ خورد شده، نان تست و ماست داشته باشید.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید. ( مگر اینکه پزشک از شما خواسته باشد که این کار را نکنید.)
  • برای دو روز یا مدت زمانی که پزشک تعیین کرده است از غذاهای کم فیبر استفاده کنید. و بعد این مدت غذاهای پر فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • بهتر است غذای خود را بین وعده های غذایی بیشتری تقسیم کنید.
  • یبوست و اجابت مزاج سخت بعد از جراحی امری طبیعی است. سعی کنید با استفاده از مواد غذایی مفید از یبوست پیشگیری کنید و در صورت نیاز از پزشک بخواهید برای شما داروی ملین تجویز کند.

داروها

پزشک دارو ها و دستورات لازم را به شما خواهد گفت. سعی کنید تمام داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و تمام توصیه های او را جدی بگیرید. در صورتیکه در مصرف دارو ها با مشکل رو به رو شدید و یا به داروی خاصی حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید.

اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین)، کلوپیدوگرل  (Plavix) یا آسپرین استفاده می کنید، پزشک را در جریان بگذارید. او به شما خواهد گفت که مصرف این دارو ها را ادامه دهید یا قطع کنید و چه زمانی دوباره مصرف آنها را شروع کنید. در کل هر زمان که به پزشک مراجعه می کنید او را در جریان داروهایی که مصرف می کنید قرار دهید.

اگر داروهای مسکن برای شما تجویز شده است، طبق دستور پزشک آنها را مصرف کنید. اگر این داروها تاثیری در کاهش درد نداشت با پزشک مشورت کنید و خودسرانه داروهای خود را تغییر ندهید.

اگر دارو ها با معده ی شما سازگار نیست و شما را دچار معده درد می کند با پزشک مشورت کنید.

مراقبت از زخم و پانسمان بعد از جراحی آبسه مقعدی

روزانه مقعد خود را با آب گرم و صابون شست و شو دهید و خشک کنید. از پر اکسید هیدروژن یا الکل استفاده نکنید زیرا بهبود زخم را به تاخیر می اندازد.

اگر از پانسمان استفاده می کنید، پانسمان خود را هر روز تعویض کنید.

بعد از اجابت مزاج از دستمال های مرطوب مخصوص کودکان برای پاک کردن مقعد استفاده کنید.

در 8 تا 10 سانتی متر آب گرم (حمام سیتز‎) در مدت 15 تا 20 دقیقه 3 بار در روز بنشینید. این کار را تا زمانی که در ناحیه مقعد درد دارید، ادامه دهید.

چند بار در روز برای 10 تا 20 دقیقه از کمپرس یخ در ناحیه مقعد استفاده کنید.

برای کاهش درد می توانید بر روی یک بالش لم بدهید.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟

  • عدم توانایی در نوشیدن آب و مایعات و یا مشکلات معده درد
  • مشاهده نشانه های از لخته شدن خون در پای خود مانند
    • درد در ماهیچه ساق پا، پشت زانو، ران یا کشاله ران
    • قرمزی و تورم در پا یا کشاله ران
  • مشاهده علائم عفونت
    • افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی
    • تب
    • مشاهده رگه های سرخ در ناحیه برش
    • ترشح چرکی و عفونت از ناحیه برش خورده
  • عدم توانایی در دفع مدفوع یا گاز معده
  • مشاهده خون تازه به رنگ قرمز روشن بر روی پانسمان و محل جراحی
  • درد دارید و بعد از مصرف مسکن ها درد شما کمتر نشده است

مراقبت و پیگیری بخش مهمی از مرحله درمان شماست. بنابراین هر زمان که نیاز داشتید با پزشک تماس بگیرید. همچنین سعی کنید موارد بالا را رعایت کنید.

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام، بعد از عمل جراحی آبسه ضروری است گاز رو داخل زخم قرار دهیم؟ اخه این کار با درد زیادی همراهە

    1. سلام دوست عزیز
      ضروری نیست و گفتیم که روزانه مقعد خود را با آب گرم و صابون شست و شو دهید و خشک کنید یعنی جای زخم باید خشک و تمیز باشد تا عفونت نکند.

      1. سلام من دو روز پیش لیزر آبسه مقعدی انجام دادم و همون روز که اومدم خونه ساق پای همون سمت که آبسه بود دچار درد شد و بعد هم کبود شد مثل اینکه ضربه ای خورده باشه البته الان فقط کبود و اصلا درد نمیکنه
        میخواستم بدونم این مورد خطرناکه؟

        1. سلام دوست عزیز
          کبودی ساق پا به لیزر آبسه مقعدی ارتباطی ندارد مگر اینکه داروهای رقیق کننده خون استفاده می کرده اید که باید با پزشک خود مشورت نمایید.

  2. سلام
    من دو روز پیش عمل لیزر آبسه انجام دادم
    اسهال و بی اختیاری مدفوع دارم
    آیا طبیعی هست

    1. سلام دوست عزیز
      اگر برای یک هفته و بیشتر ادامه داشت برای معاینه مجدد به پزشک خود مراجعه کنید. باید یک یا دو روز بعد از عمل از غذاهای کم فیبر استفاده کنید تا اسهال نشوید.

      1. سلام من دو ماهی هست که جراحی کردم و زخم هم خیلی کوچیک شده و دردی هم ندارم ولی دو هفته ای هست میرم بدنسازی و زخم یک مقدار از پایین باز شده آیا خطرناکه ؟ چیکار باید بکنم؟

    2. سلام من ۱۰روزی عمل جراحی فیستول کردم خیلی درد دارم هروزسه الی چهاربارپانسمان عوض میکنم. عفونت ام زیاده تمام نمیشود. برام کمکم کنید.

  3. سلام من ۲ هفته هست که ابسه مقعدی و جراحی کردم الان بعد از دو هفته ترشحم زیاده و وقتی از اب گرم که بلند میشم و محل زخم خشک میکنم تو گاز استریل خون میبینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا