سلامت خانوادهسلامت زنان

درمان مشکلات یائسگی بدون دارو با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی

مشکلات جسمی و روانی که در دوران یائسگی رخ می دهد در هر خانمی متفاوت با خانم دیگر می باشد. بعضی از خانم ها در دوران یائسگی دچار مشکلات خیلی کمی هستند و یا اینکه اصلا مشکی احساس نمی کنند اما در بعضی دیگر از خانم ها این مشکلات بسیار شدید و ناتوان کننده هستند. اغلب انجام اقداماتی ساده برای درمان مشکلات یائسگی بدون دارو قبل از اینکه نیازی به مراجعه به پزشک وجود داشته باشد، موثر خواهد بود.


درمان مشکلات یائسگی بدون دارو چگونه انجام می شود؟

قبل از اینکه برای درمان دارویی مشکلات یائسگی خود به نزد پزشک بروید، سعی نمایید برای درمان مشکلات یائسگی بدون دارو  ابتدا اقداماتی که در اینجا گفته میشود را عمل نمایید.

رفع گرگرفتگی ها

درمان گرگرفتگی قائدگی بدون دارو
نوشابه یا غذا های تند، داغ و ادویه دار و نیز قهوه یا نوشابه های الکلی می توانند باعث شروع شدن گرگرفتگی ها شوند. بنابراین اگر شما به خوردن اینگونه غذاها حساس هستید و دچار گرگرفتگی می شوید سعی نمایید از خوردن آنها به خصوص در هنگام شب و زمان خواب پرهیز نمایید. نگرانی ها، اضطرابها و استرس ها از عوامل دیگری هستند که باعث گرگرفتگی در خانم ها می شوند و بنابراین برای درمان مشکلات یائسگی بدون دارو از آنها پرهیز نمود، هر چند این کار بسیار مشکلی می باشد.

از لباس هایی که با الیاف طبیعی ساخته شده اند، استفاده نمایید. زیرا  این لباس ها اجازه می دهند که هوا به راحتی در اطراف پوست گردش نماید. همچنین سعی نمایید که بجای پوشیدن لباس های کلفت، از لباس های نازک استفاده نمایید. در هنگام خواب نیز از ملحفه های نخی و پتو های پر قو استفاده نموده و هوای اتاق خواب را خنک و دارای تهویه مناسب نمایید.

شواهدی زیادی وجود دارد که نشان میدهد اضافه شدن وزن بعد از یائسگی یک راه طبیعی برای تولید بیشتر هورمون استروژن می باشد.

درمان بد خوابی

سعی کنید در هنگام خواب یک لیوان شیر گرم میل نمایید. قبل از خواب یک حمام گرم گرفته و سپس به مطالعه کتاب یا نگاه کردن تلویزیون مشغول شوید تا اینکه خوابتان ببرد. هوای اتاق باید خنک بوده و تهویه خوبی داشته باشد تا هوا در آن جریان یابد.اگر در نیمه های شب از خواب بیدار شدید و دیگر خوابتان نبرد، از خواب رختخواب برخیزید، یک نوشیدنی بخورید و یا اینکه مدتی مشغول مطالعه شوید. اگر در طی روز احساس خستگی می کنید، به مدت 20 دقیقه در بعد از ظهر بخوابید، اما خوابیدن بیش از این مدت باعث می گردد که شب به سختی خوابتان ببرد.

کنترل قاعدگی های شدید و نامنظم

کنترل خونریزی های شدید قاعدگی و یا قاعدگی های نامنظم بوسیله اقدامات ساده و درمانهای غیر دارویی مشکل می باشد. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. خوردن مکمل های ویتامینی به همراه آهن و منیزیوم می تواند سودمند باشد. خوردن داروهای گیاهی نیز می تواند در درمان مشکلات یائسگی بدون دارو موثر باشد.

درمان مشکلات روحی و روانی

درمان افسردگی در قائدگی بدون دارو

تغییرات هورمونی که در دوران یائسگی پدید می آید می تواند باعث شود که کنار آمدن با این وضعیت ها مشکل تر شود. پیدا کردن راه هایی برای رسیدن به آرامش،داشتن یک رژم غذایی سالم و متعادل و به اندازه کافی ورزش کردن، همگی باعث خواهند شد که وضعیت روحی و روانی شما بهبود باید، اما در صورتی که انجام این اقدامات  ساده در رفع مشکلات شما تغییری ایجاد نکرد باید برای برطرف کردن آنها به پزشک مراجعه نمایید.

رفع سردرد

اکثر سردرد های غیر میگرنی بر اثر بعضی عوامل زمینه ای مثل بی خوابی، گرسنگی و غذا نخوردن و درد های عضلانی ایجاد می شوند. برای تسکین چنین سردرد هایی باید علت آنها را برطرف نمود مثلا اگر سردرد به علت گرسنگی ایجاد می شود باید همیشه سر ساعت وعده های غذایی را مصرف نمود. مصرف مسکن ها می تواند به کنترل این سردرد ها کمک نماید.

درمان درد عضلات و مفاصل

مالیدن پماد ها یا ژل های مسکن، گاهی اوقات می تواند باعث تسکین درد عضلات و مفاصل شود اما ممکن است در موارد شدید نیاز به مصرف قرص های مسکن باشد. سعی نمایید ورزش های ساده ای مثل دوچرخه سواری یا شنا را انجام دهید. کنترل رژیم غذایی و مصرف مکمل های روغن ماهی ممکن است در بیماری التهاب مفاصل موثر باشد.

اختلال در فعالیت جنسی

در دوران یائسگی بهتر است برای اینکه مهبل را مرطوب و نرم نگه داریم تا در هنگام مقاربت دچار درد نشویم، از نرم کننده های غیر روغنی استفاده نماییم. هیچگاه در چنین مواقعی از نرم کننده های روغنی مثل وازلین استفاده نکنید زیرا روغن باعث می گردد که هوا به پوست نرسیده و خطر ایجاد عفونت افزایش یابد.

اگر شما مستعد ابتلا به برفک مهبل ( عفونت قارچی) هستید از شورت هایی که از الیاف طبیعی ساخته شده اند، استفاده نمایید. استفاده از اسپری ضد بو  برای مهبل لزومی نداشته و می تواند باعث تحریک بیشتر شود. از دست دادن میل جنسی ممکن است بر اثر تغییرات هورمونی رخ دهد، به خصوص اگر خشک شدن مهبل باعث دردناک شدن مقاربت ها شود.

پوست و مو

برای اینکه موهایتان راحت تر فرم بگیرد آنها را کوتاه نگه دارید و برای اینکه از خشک شدن پوست تان جلوگیری نمایید از کرم های مرطوب کننده، استفاده کنید. در هنگام رفتن به بیرون از خانه در هنگام روز از کرم های ضد آفتاب استفاده نموده و نیز یک کلاه بر روی سر بگذارید. اگر بطور منظم برای شنا کردن به استخر می روید بعد از بیرون آمدن از استخر و دوش گرفتن از مقادیر زیادی مرطوب کننده ها استفاده نمایید.

اضافه شدن وزن و چاقی

کنترل وزن در یائسگی بدون دارو

شواهدی زیادی وجود دارد که نشان میدهد اضافه شدن وزن بعد از یائسگی یک راه طبیعی برای تولید بیشتر هورمون استروژن می باشد. بعد از یائسگی ، مقداری استروژن در بافت چربی بدن تشکیل می شود. بنابراین  هر چه شما چاق تر باشید، استروژن بیشتری تولید خواهید کرد. این موضوع نشان میدهد که چرا بطور کلی خانم های چاق دارای استخوان های قوی تری نسبت به خانم های لاغر هستند. واضح است که تعادلی در اضافه شدن وزن باید وجود داشته باشد زیرا چاقی با بروز بیماری های قلبی ارتباط دارد. یک توصیه ساده این است که در بیشتر موارد اگر شما یک رژیم غذایی متعادل داشته و تناسب اندام خود را حفظ نمایید، وزن شما در سطح طبیعی خود باقی خواهد ماند.

مشکلات ادراری

درمان بی اختیاری ادراری مشکل می باشد اما پزشک شما می تواند تمرین های ورزشی به شما یاد بدهد که باعث قوی شدن عضلات که مثانه را کنترل می کنند شود. انقباض عضلات برای متوقف کردن ادرار در اواسط آن، باعث قوی تر شدن عضلات دهانه خروجی مثانه می گردد.

استفاده از یک مخروط پلاستیکی به شما کمک خواهد نمود که در هنگام این تمرینات ورزشی، فقط عضلات خاصی که در کف لگن قرار دارند تقویت شده و از افتادن مخروط پلاستیکی به بیرون جلوگیری شود. استفاده روزانه از مخروط های پلاستیکی و افزودن تدریجی وزن آنها به قوی تر شدن  عضلات کمک می نماید.

یائسگی – تالیف آن مک گرگور – ترجمه: دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا