سبک زندگیمد و زیبایی

خواص وازلین برای پوست و کاربرد های شگفت انگیز آن

وازلین یا ژل پترولیوم مخلوطی از روغن های معدنی و واکس است که ماده ای نیمه جامد را تشکیل می دهد. مخترع وازلین شخصی به نام رابرت آگوستوس چیسبوری است که در سال 1859 متوجه شد، کارگران شرکت نفت، برای مداوا زخم ها و خشکی پوست از باقی مانده نفت استفاده می کنند، این پیش زمینه به وی در تولید ماده ای که بعد ها با نام تجاری وازلین شناخته شد، کمک نمود.


کاربردها و خواص وازلین

روغن وازلین دارای خواص بیشماری است و علت این امر پایه اصلی این ماده یعنی نفت است که مزیت‌های مختلفی را شامل می‌شود. مهمترین مزایا و کاربردهای که از وازلین شناخته شده است، به این شرح می‌باشد :

درمان زخم پوست و سوختگی‌های جزئی

یکی از خواص وازلین برای پوست و صورت درمان زخم‌های پوستی و سوختگی‌های جزئی است، زیرا می‌تواند آسیب‌های پوستی را به سرعت درمان نماید. توجه داشته باشید لازم است قبل از اعمال وازلین بر روی پوست، ناحیه مورد نظر را از آلودگی‌ها و میکروب پاک نمود زیرا وازلین موجب محبوس شدن آلودگی بر روی سطح پوست شده و روند درمان را با تاخیر می‌اندازد.

یکی از مهمترین خواص وازلین برای صورت، کمک به حفظ رطوبت پوست و درمان خشکی آن است.

خواص وازلین برای پوست و صورت

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین خواص وازلین برای صورت، کمک به حفظ رطوبت پوست و درمان خشکی آن است. این روغن از لک شدن پوست نیز جلوگیری می‌کند. برای برطرف کردن خشکی پوست نواحی مختلف بدن با استفاده از وازلین از روش‌های زیر استفاده می‌شود :

  • مرطوب کردن صورت و بدن : مطالعات نشان داده وازلین برای پوست صورت نقش نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی دارد. برای استفاده از وازلین برای رفع خشکی پوست صورت و بدن کافی است بعد از استحمام، تمامی بدن خود را با این ژل بپوشانید، این کار موجب محبوس شدن رطوبت در پوست شده و به رفع خشکی آن کمک می‌کند.
  • رفع خشکی پاشنه پا : برای رفع خشکی پاشنه قبل از اعمال وازلین، پای خود حداقل برای نیم ساعت در آب ولرم قرار دهید. می‌توانید مقداری نمک نیز به آن بیافزایید. سپس پاها را خشک نموده و آغشته به وازلین کنید و در آخر جوراب نخی بپوشید.
  • رفع خشکی دست‌ها : دست‌های خود را با آب گرم شسته و خشک کنید سپس وازلین را بر روی آن اعمال کنید. برای تسریع در درمان می‌توانید از یک جفت دستکش نیز استفاده نمایید.
  • رفع ترک لب‌ها : برای رفع خشکی لب‌ها و ترک خوردن آنها لب‌های خود را به طور کامل با این روغن بپوشانید و منتظر نتیجه اعجاب انگیز آن باشید.

خواص وازلین برای ترک لب

بهبود خشکی پوست ناشی از پوشک

حتماً متوجه خشکی پوست لطیف کودک خود بعد از استفاده مداوم از پوشک شده اید. برای رفع این مشکل می‌توانید از وازلین کمک بگیرید. قبل از استفاده از این ژل پای کودک را بشویید و خشک کنید، سپس مقداری از این ژل را بر روی آن اعمال کنید. این ژل با حفظ رطوبت پوست از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند.

هایلایتر پوست

یکی دیگر از خواص وازلین برای پوست صورت کمک به هایلایت کردن آن است، استفاده از وازلین بر روی گونه موجب برجسته شدن و براقیت آنها می‌گردد.

وازلین

کمک به لاک زدن صحیح

از طریق اعمال وازلین به پوست اطراف ناخن‌ها می‌توانید، ناخن‌های خود را تمیز و یکدست لاک بزنید. زیرا وازلین از نفوذ لاک به پوست اطراف ناخن‌ها جلوگیری می‌کند. این مورد در مواقعی که می‌خواهید موهای خود را رنگ کنید نیز کاربرد دارد تنها کافی است پیشانی و نواحی اطراف رویش مو مانند پشت گردن را به وازلین آغشته نمایید.

حفظ بوی ادکلن‌ها

یکی از خواص وازلین حفظ بوی ادکلن‌ها به مدت طولانی است، برای اینکه بوی عطر به مدت طولانی تری بر روی پوست حفظ شود، می‌توانید مقدار وازلین بر روی گردن و یا مچ دست خود بزنید و از عطر خود بر روی آن استفاده کنید.

بیرون آوردن حلقه

یکی از کاربردهای وازلین کمک به خروج حلقه از انگشتان است، وازلین با چرب کردن انگشتان موجب می‌شود، بدون آسیب به انگشت حلقه از آن خارج شود. همچنین می توان با چرب نمودن لولای درب توسط وازلین صدای جیرجیر آن را کاهش داد.

رفع سوزش پوست بعد از شیو

اگر جز افرادی هستید که با شیو کردن دچار سوزش پوست می‌شوید، کافی است مقداری از وازلین را درون یخچال قرار داده و بعد از شیو کردن بر روی پوست اعمال کنید، خنکی وازلین مانع از سوزش پوست می‌شود.

روان شدن زیپ

اگر زیپ لباس شما روان بودن و راحتی خود را از دست داده کافی است مقداری وازلین بر روی زیپ اعمال کنید، تا از دست این مشکل خلاص شوید.

کاربرد وازلین

محافظت از چشم نوزاد در برابر شامپو

برای جلوگیری از ورود کف و یا شامپو به چشم نوزادتان تنها کافی است اطراف چشمان او را با وازلین بپوشانید، تا مانع ورود این مواد به داخل چشمان کودک دلبندتان شوید.

براق کردن کفش‌ و کیف

یکی از دیگر کاربردهای وازلین کمک به نو شدن کیف و کفش‌هایی که آنها را دوست دارید، ولی کهنه شده اند. اعمال وازلین بر روی کیف و کفش نو بودن اولیه را به آنها باز می‌گرداند.

وازلین برای جوش سر سیاه

یکی از مزایای استفاده از وازلین رفع جوش‌های سرسیاه است. برای این منظور باید لایه ای ضخیم از وازلین را بر روی پوست استعمال کرده و منتظر نتایج آن باشید. بهتر است، شب‌ها این ژل را استعمال و صبح روز بعد با آب ولرم بشویید.

پاک کردن آرایش چشم

وازلین راهی موثر برای پاک کردن آرایش چشم است. برای استفاده از وازلین کافی است مقداری از آن را بر روی پدهای آرایشی اعمال کرده، چشمان خود را ببندید و به آرامی بر روی چشم فشار دهید. توجه داشته باشید هرگز برای پاک کردن آرایش چشم پد را بر روی آن تکان ندهید زیرا می‌تواند موجب چروک شدن پوست پلک شود، همچنین نفوذ وازلین به چشم خطرناک است.

پاک کردن آرایش با وازلین

ماسک جوان کننده پوست با وازلین

برای تهیه این ماسک عالی به مواد زیر نیاز دارید :

  • ۴ ق چایخوری وازلین
  • ۲ عدد زرده تخم مرغ
  • ۲ ق غذاخوری روغن زیتون (یا بادام)
  • ۲ ق چایخوری عسل

برای استفاده از این ماسک پوست را شسته و ضدعفونی کنید. در مرحله بعد وازلین را بر روی حرارت غیر مستقیم (مثلا بر روی کتری) قرار دهید تا آب شود و کمی صبر کنید تا وازلین مایع خنک شود. سپس زرده تخم مرغ، روغن زیتون و عسل را به آن افزوده و هم بزنید تا یکدست شود. ماسک برای مدت 30 دقیقه بر روی پوست قرار داده و سپس با دستمال مرطوب پاک کنید. در آخر نیز صورت خود را با آب ولرم بشویید.

خطرات وازلین

همان که گفتیم وازلین خواص بسیاری دارد اما بدون خطر نیز نمی‌باشد، تنها کافی است با طرز استفاده از آن آشنایی یابید. وازلین تنها برای استعمال خارجی کاربرد دارد و نباید از آن در نواحی مخاطی بدن استفاده نمود. برخی از افراد به اشتباه از وازلین برای خودارضایی و یا در رابطه جنسی به عنوان روان‌کننده واژن استفاده می‌کنند. جالب است بدانید نتیجه مطالعه بر روی 141 یک زن که از وازلین استفاده می‌کردند نشان داد که 40 درصد از آنها به عفونت‌های باکتریایی مبتلا شده اند. از دیگر خطرات و عوارض استفاده از وازلین می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • آلرژی : برخی از افراد به نفت و مشتقات آن حساسیت دارند و به محض استفاده از محصولات آن دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. برای جلوگیری از این امر مارک‌های معتبر وازلین را تهیه نموده و قبل از استفاده مقداری از آن را بر روی ناحیه کوچکی از پوست تست نمایید. در صورتی که با استفاده از وازلین دچار علائمی از جمله سوزش، خارش، قرمزی یا تغییرات پوستی و… شدید، با پزشک مشورت نمایید.
  • عفونت : عفونت ناشی از وازلین به علت استفاده نادرست از آن ایجاد می‌شود، همانطور که گفتیم وازلین تنها مناسب استعمال خارجی پوست است و باید قبل از استفاده از آن، پوست را شسته و از آلودگی‌ها پاک نمایید، زیرا در غیر این صورت موجب حبس آلودگی‌ها شده و عفونت را به همراه دارد.
  • استنشاق وازلین : قبل از استفاده از وازلین در اطراف نواحی بینی به خصوص در کودکان، با پزشک مشورت نمایید. زیرا برخی از افراد به بوی مواد نفتی حساسیت داشته و نسبت به آن واکنش‌های آلرژیک از خود نشان میدهند.

باورهای اشتباه در رابطه با وازلین

شاید شما هم این روزها شاهد تبلیغات گسترده در رابطه با خواص وازلین هستید، ما قصد انکار این خواص را نداریم اما بسیاری از خواصی که برای وازلین عنوان می‌شوند، تنها جنبه تبلیغاتی داشته و نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند مضر نیز باشد. یکی از این تبلیغات خواص شگفت انگیز وازلین برای نرمی مو، افزایش رشد آن و درمان موخوره می‌باشد، حتی در برخی از شبکه‌ها شاهد تبلیغات گسترده در مورد خواص وازلین برای مژه‌ها هستیم. برای رد کردن این خواص در وازلین تنها کافی است یک بار دیگر مواد تشکیل دهنده ی وازلین را مرور کنیم. همان طور که گفتیم وازلین بر پایه مواد نفتی تولید شده و دارای هیدروکربن است، در نتیجه از طریق پوست جذب آنچنانی ندارد و نمی‌تواند به فولیکول مو برسد، در نتیجه هیچ تاثیری بر روی افزایش رویش مو و یا نرمی آن ندارد.همچنین استفاده از وازلین در اطراف چشم خطرناک است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا