اختلالات روحی و روانیبیماری ها

9 تکنیک برتر در درمان افسردگی که قطعا به بهبودی شما کمک می کند

همان طور که می دانیم زندگی همه انسان ها از جمله غنی و فقیر، مرد و زن و … دچار چالش ها و مشکلاتی می گردد که می تواند به مرور زمان منجر به افسردگی، که یکی از انواع بیماری های روحی است، منجر شود. اما این بیماری نیز مثل هر بیماری دیگری می تواند تاثیرات منفی بر زندگی گذاشته و کیفیت آن را کاهش دهد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین روش های درمان افسردگی آشنا نماییم.


9 تکنیک درمان افسردگی

جهت درمان افسردگی بیشترین تاثیر را خود فرد بر روی افکارش گذاشته و تنها خود اوست که می تواند به درمانش کمک نماید اما در این بین دیگران نیز می توانند در بهبود فرد تاثیر مثبتی داشته باشند. برای این منظور بهترین کمک گوش دادن به حرف های اوست زیرا او بیش از هر چیزی نیاز به گوش هایی شنوا دارد. در این بخش به نه تکنیک مورد نیاز برای درمان افسردگی می پردازیم:

1- به آنچه در اطرافتان می گذرد بی توجهی باشید

در قدم اول باید سعی کنید به آنچه در اطرافتان می گذرد بی توجه بوده و قبول کنید مقداری ناراحتی واقعا اهمیتی ندارد در واقع می توان گفت سعی کنید خوش باشید زیرا احساس ناراحتی زودگذر است و نباید از اینکه ناراحت هستید بیشتر خود را برنجانید. همچنین بهترین راه درمان افسردگی و ناراحتی های روحی پیدا کردن دلیل آن است زیرا اگر منشا آن را بیابید می توانید در رفع آن سعی نمایید و یا از تکرار آنچه که موجب پریشانی شما شده بپرهیزید.

2- فعالیت های خود را افزایش دهید

لازم است کمتر در خانه مانده و وقت خود را با برنامه هایی مثل دوچرخه سواری، دیدار با دوستان، خرید رفتن،مطالعه کردن و … پرکنید فقط کافی است خود را سرگرم کار هایی که به آن علاقه دارید نمایید،همچنین گریه کردن به خصوص زمانی که بغض به شما هجوم آورده است می تواند در درمان افسردگی نقش مهمی داشته باشد، زیرا که گریه شما را آرام خواهد نمود به خصوص اگر دلیل گریه خود را بدانید.

3- هم صحبت پیدا کنید

صحبت کردن با دوستان و بیان احساسات خود می تواند حس آرامش را به شما منتقل کند اما به یاد داشته باشید دوستانی برای این امر انتخاب کنید که به حرف های شما گوش میدهند و به آنها اعتماد دارید.

4- مواد غذایی مفید بخورید

سلامت جسم ارتباط نزدیکی با سلامت روح دارد به همین منظور توصیه می کنیم برای مقابله با افسردگی و با ناراحتی های روحی، رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید. مصرف ویتامین D می تواند احتمال افسردگی ، زوال عقل و دیابت را کاهش دهد. همچنین مصرف اسید آمینه هایی نظیر فولات، ید، آهن، منیزیم، اسیدهای چرب، امگا ۳، سلنیوم، ویتامین B و روی می تواند در بهبود افسردگی موثر باشد.

در این بین مواد غذایی نیز هستند که برای درمان افسردگی مفید نبوده و باید از مصرف آنها اجتناب کنید از این مواد غذایی می توانیم به الکل، کافئین، شیرین کننده‌های مصنوعی، روغن هیدروژنه اشاره کنیم.

دیگران نیز می توانند در بهبود فرد تاثیر مثبتی داشته باشند. برای این منظور بهترین کمک گوش دادن به حرف های اوست زیرا او بیش از هر چیزی نیاز به گوش هایی شنوا دارد.

5- خندیدن

خداوند برای رهایی شما از مشکلات سه راه خندیدن، امید و خواب را پیش روی شما گذاشته تا با آن به آرامش برسید. در آیین های مختلف تاکید زیادی بر خنده می شود. بر طبق همان مثل معروف می توان گفت خنده بر هر درد بی درمان دواست، در آیین بودا تاکید زیادی بر خنده شده است به گونه ای که هر بودایی باید 15 دقیقه در روز بخندد. همچنین برخی از مردم هند باید قبل از شروع فعالیت های روزانه خود به مدت 30 دقیقه خندیده و سپس کار خود را شروع نمایند.

طی تحقیقاتی که دانشمندان بر روی تکنیک های درمان افسردگی انجام داده اند تاکید می کنند موثر ترین روش مقابله با افسردگی خندیدن است زیرا که روح را تازه تر نموده و به جسم آرامش می بخشد و مقاومت بدن را افزایش خواهد داد. این روش درمانی هزینه ای را در بر نداشته و همیشه در دسترس است. برای این منظور می توانید به تماشای فیلم های کمدی یا مطالعه کتاب های طنز بپردازید.

6- ورزش کنید

ورزش را می توان یکی از راه های موثر در درمان افسردگی دانست زیرا با انجام ورزش هورمون هایی در بدن ترشح می شود که موجب شادابی و سرزندگی می گردد. همچنین با خسته نمودن جسم حالت های عصبی را از شما دور می شود. تحقیقات در حال گسترش نشان داده انجام حرکات ورزشی بهبود برخی از بیماری های روانی از جمله افسردگی و اضطراب کمک می نماید و مانع از عود آن بعد از درمان می شود.

7- تلاش کنید واقع بین باشید

اگر تلاش کردید ولی به نتیجه ی دلخواه خود نرسیدید لازم است هدف خود را تغییر داده و به اهداف جدید فکر کنید، ولی به یاد داشته باشید دنبال کردن اهداف نامشخص خود می تواند یکی از عوامل تشدید افسردگی به شمار رود همچنین اگر به هدفی که داشتید نرسیدید این را در نظر بگیرید که برای رسیدن به هدف تمام تلاش خود را به کار بستید.

8- سراغ یخچال نروید

شاید خوردن خوراکی های متنوع در نگاه اول موجب احساس شادابی و سرزندگی در فرد گردد اما با گذر زمان وقتی که فرد احساس اضافه وزن کرده و متوجه تجمع چربی ها در بدن گردد، احساس ناراحتی و افسردگی او تشدید خواهد شد.

9- نزدیک فروشگاههای بزرگ نشوید

خرید کردن در اغلب موارد موجب احساس شادی و سرخوشی در فرد می گردد و اما در پایان خرید با دیدن صورت حساب، ممکن است به فرد احساس اضطراب و نگرانی داده و موجب تشدید افسردگی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا