آسم و آلرژیبیماری ها

علائم حساسیت فصلی و ارتباط آن با خارش چشم ها

عطسه های پشت سرهم، آبریزش و گرفتگی بینی همراه با خارش و آبریزش از چشم ها در فصل تابستان برای اولین بار در اواسط قرن 19 میلادی به عنوان تب یونجه معرفی شد، نام دقیق تری برای تب یونجه پیشنهاد شده است و آن حساسیت فصلی می باشد که مهمترین علت ایجاد آن، گرده گیاهان است. علائم تب یونجه یا حساسیت فصلی می تواند در تمام فصول سال اتفاق بیفتد که به آن حساسیت دائمی گفته می شود و مهمترین علل ایجاد آن مایت ها، گرد و غبار خانه و حیوانات خانگی هستند.
حساسیت فصلی شایع ترین بیماری آلرژیک می باشد و در سال های اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده است بطوری که از هر 5 نفر از افراد جامعه، یک نفر به این وضعیت دچار است. یکی از مشکلات آلرژی فصلی خارش چشم ها است که چشم ها در تمام مدت دچار آبریزش هستند و اصطلاحاً به آن کونژونکتیویت آلرژیک گفته می شود.


علائم و نشانه های آلرژی فصلی

آلرژی فصلی
دهان، گوش ها و گلوی شما می توانند در صورتی که شما مبتلا به حساسیت فصلی یا تب یونجه باشید، دچار خارش شوند.

خارش و عطسه

مهمترین نقش و عملکرد بینی شما،تصفیه هوا و حفاظت از ریه هایتان می باشد. خارش و عطسه به علت اثرات هیستامین آزاد شده به بافت های بینی در طی واکنش آلرژیک در مواجهه با گرده گیاهان ایجاد می شوند. تحریک یک نقطه کوچک در بینی می تواند باعث بروز عطسه های شدید و پشت سر هم و ایجاد آلرژی فصلی یا تب یونجه شود که معمولاً در هر بار 5 تا 20 بار عطسه زده می شود.

گلو نیز ممکن است دچار خارش شود زیرا گرده گیاهان از بینی به سمت پشت حلق حرکت می کنند. بعضی از افراد دچار خارش گوش هم می شوند که این امر در اثر وارد شدن گرده گیاهان به داخل گوش نیست، بلکه به علت فعال شدن عصب مشترکی است که پشت حلق و گلوی را عصب دهی میکند.

نیمی از افرادی که به حساسیت فصلی یا تب یونجه دچار هستند، به گرفتگی بینی که یک مشکل ناراحت کننده برای آنها است، مبتلا می گردند.

آبریزش بینی

مجاری بینی با ترشح ماده چسبنده ای، پاک و تمیز می شوند. با این حال وقتی شما نسبت به گرده گیاهان یک واکنش حساسیتی نشان می دهید، بینی شما می تواند به میزان خیلی زیادی به ترشحاتش اضافه شود و شما را مجبور می سازد که بطور دائمی بینی خود را پاک نمایید.

خارش و آبریزش چشم ها

خارش چشم ها
گرده گیاهان می تواند به راحتی وارد چشم ها شده و در آنجا با ماست سل هایی که در ملتحمه چشم قرار دارند واکنش نشان دهد. ملتحمه چشم، غشایی است که قسمت سفیدی چشم و داخل پلک ها را می پوشاند. این غشاء دچار خارش و التهاب شده و باعث می شود که چشم های شما به نظر قرمز بیاید.

برای خارج کردن گرده گیاهان، شدت آبریزش از چشم ها زیاد می شود تا این ماده خارجی از چشم به بیرون رانده شود سپس مواد خارجی موجود در چشم به صورت تجمعی در گوشه داخلی چشم جمع می شوند که شما می توانید به راحتی آنها را از گوشه چشمتان پاک نمایید.

گرفتگی بینی

نیمی از افرادی که به حساسیت فصلی یا تب یونجه دچار هستند، به گرفتگی بینی را نیز تجربه می کنند. این گرفتگی بینی بر اثر تورم بافت بینی، به دنبال آزاد شدن هیستامین ها و لوکوترین ها به وجود می آید.

وقتی بینی در اثر آلرژی فصلی بطور کامل گرفته شود، فرد مجبور به تنفس از طریق دهان شده و در نتیجه آن سردرد و اختلال در خواب هم در این افراد مشاهده میشود. تنفس از  دهان باعث خشکی دهان و گلو میشود.در موارد شدید، بیمار دچار اختلالات بویایی و چشایی می شود.

اثرات عمومی حساسیت فصلی ( تب یونجه)

حساسیت چسم ها

  • 40 درصد از مبتلایان به آلرژی فصلی اظهار می دارند که این مشکل در کار روزمره آنها اختلال ایجاد می کند.
  • 80 درصد مبتلایان، در فصلی که این بیماری ظاهر می شود دچار افسردگی، خستگی و ناراحتی می شوند.
  • 10 درصد از مبتلایان به آلرژی فصلی بخاطر این مشکل از کارشان مرخصی می گیرند.
  • کودکان مبتلا به حساسیت فصلی در مدرسه به خوبی انجام وظیفه نمی کنند.
  • 40 درصد مبتلایان به حساسیت فصلی بخاطر ظاهری که پیدا می کنند از زندگی اجتماعی فاصله می گیرند و کمتر با افراد برخورد می کنند.
  • 25 درصد از رانندگانی مبتلا به حساسیت فصلی هستند بیان می کنند که توانایی آنها در رانندگی مختل شده است و انجام رانندگی برای آنها خطر ساز خواهد بود.

آلرژی و انواع حساسیت ها – تالیف : پروفسور رابرت دیویس – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا