رشد فردی و اجتماعیموفقیت

تقویت فن بیان با 10 ترفند ساده

شاید حتی با شنیدن اینکه مجبور به سخنرانی در جمع هستند بترسید و یا احساس کنید تمام بدن شما عرق کرده است. اما باید بدانید که این عمل نه تنها نیاز به ترس و استرس ندارد بلکه می توان آن را با رعایت چند نکته ساده به سخنرانی پر هیجان و به یاد ماندنی تبدیل کنید. با همراه باشید تا شما را با نکات کاربردی برای تقویت مهارت سخنرانی و تقویت فن بیان در جمع آشنا نماییم:


ترفند های تقویت فن بیان

راهکار تقویت فن بیان
فن بیان در واقع همان توانایی سخن گفتن است، داشتن مهارت، دانش و تخصص برای رسیدن به موفقیت کافی نیست بلکه لازم است مهارت ارتباط با دیگران که داشتن فن بیان یکی از شاخه های آن است را نیز فرا گیرید زیرا که تقویت فن بیان به طور مستقیم روی روابط روزانه و یا شغل شما تاثیر گذار است. برخی از ترفند های فن بیان بدین شرح است:

1- عصبی بودن طبیعی است! تمرین کنید.

احساس عصبی بودن، بالا رفتن تپش قلب، عرق کردن دستها و بدن و .. امری طبیعی است و ممکن است هر فردی را درگیر نماید. پس لازم نیست احساس ضعف داشته باشید یا خود را فردی ناتوان ببینید. این موضوع را در نظر بگیرید ترشح آدرنالین در اثر استرس موجب می شود، شما برای انجام هر کاری آماده شوید، تا بهترین عملکرد را ارائه دهید.

بهترین راه مقابله با اضطراب و استرس، آماده سازی خود و برنامه ریزی می باشد، مطالبی را که می خواهید در جمع به بیان آن بپردازید آماده نموده و با خود تمرین کنید. همچنین می توانید از خود فیلم تهیه نموده و یا از فردی بخواهید حین تمرین شما را همراهی نماید.

2- مخاطبان خود را بشناسید!

شناخت مخاطب

جهت تقویت فن بیان، قبل از تهیه متن سخنرانی به این نکته توجه نمایید که مخاطبان شما دارای چه شرایطی هستند و با میزان اطلاعات آنها سخنرانی کنید به طور مثال به کار بردن کلمات تخصصی برای مردم عامه صحیح نیست و با توجه به این نکته به انتخاب کلمات، سطح اطلاعات، الگوی سازمان و بیان انگیزشی توجه نمایید.

3- سازماندهی متن

برای تهیه متن چارچوب مشخصی را برای خود تعیین نمایید و در طی آن به موضوع، هدف کلی، هدف خاص، ایده مرکزی و نکات اصلی توجه نموده و با توجه به آن متن خود را تهیه نمایید، بهتر است مطلب خود را با بیانی جذاب شروع کنید تا در 30 ثانیه ی اول مخاطب را جذب نمایید.

4- به بازخورد سخنرانی توجه کنید!

توجه به مخاطب

یکی از مهمترین راهکار های تقویت فن بیان این است که طی سخنرانی روی مخاطبان تمرکز کرده، و به واکنش مخاطبین توجه نمایید و یا از آنها سوالاتی بپرسید تا با نظرات آنها َآشنا شوید، همچنین لازم است انعطاف پذیر باشید و از بیان متن های خسته کننده بپرهیزید زیرا که بی شک مخاطبان خود را از دست خواهید داد.

5- شخصیت واقعی خودتان را حفظ نمایید.

حفظ اعتماد به نفس و شخصیت اصلی یکی از راهکار های تقویت فن بیان به شمار می رود، زیرا وقتی شما به خودتان اعتماد دارید دیگران این موضوع را درک نموده و بیشتر به شما اعتماد خواهند نمود. همچنین لازم است برای جذب مخاطبان اعتماد آنان را جلب نموده و این عمل تنها از طریق حفظ شخصیت اصلی خودتان امکان پذیر است.

مهارت ارتباط با دیگران که داشتن فن بیان یکی از شاخه های آن است را نیز فرا گیرید زیرا که تقویت فن بیان به طور مستقیم روی روابط روزانه و یا شغل شما تاثیر گذار است.

6- استفاده از طنز

مقداری از سخنرانی خود را به شکل طنز بیان نمایید، این کار به شدت در تقویت فن بیان و جذب مخاطب تاثیر گذار است و موجب رفع کسالت آنها می شود. زیرا افراد معمولا سخنرانی های خشک و جدی را دوست ندارند و زود تر خسته خواهند شد.

7- از خواندن متن خودداری

سعی کنید قبل از ارائه سخنرانی متن را حفظ نمایید و بدون توجه به نوشته ای آن را بیان کنید، زیرا که خواندن آن از روی کاغذ، اسلاید و …تماس چشمی شما با مخاطب را کاهش داده و از تمرکز آنها بر روی متن می کاهد که این امر روی سخنران به شدت تاثیر گذار است.

8- ارتباط غیر زبانی

ارتباط زبان بدن و فن بیان

یکی از راهکار های تاثیر گذار در تقویت فن بیان افزایش ارتباطات غیر کلامی است، زبان بدن حامل پیام های بسیاری می باشد که می تواند به راحتی در ذهن بیننده نقش ببند، زبان بدن به گونه ای است که تاثیر گذاری بیشتری از برقراری ارتباط زبانی دارد.  اما استفاده از این زبان زمانی تاثیر گذار است که سخنرانی واضح و بدون حواس پرتی صورت بگیرد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله زبان بدن در مذاکره مراجعه نمایید.

9- توجه به آغاز و پایان سخنرانی

بی شک متن صحیح یکی از مهمترین موارد سخنرانی و تقویت فن بیان است اما شروع و پایان متن از اهمیت بیشتری برخوردار است، شروع سخنرانی تاثیر بسزایی در نتیجه ی آن دارد به طور مثال می توانید جهت افزایش جذابیت سخنرانی خود را با آمار های ناراحت کننده، یک داستان جالب یا نقل کوتاه آغاز نمایید همچنین لازم است سخنرانی خود را به طور خلاصه و با بیانی قوی به پایان برسانید.

10- استفاده صحیح از ابزار های صوتی و تصویری

استفاده از ابزارهای صوتی موجب افزایش ارتباط مستقیم با مخاطبان می گردد که در نتیجه ی آن به درک بهتر مفهوم مورد نظر و جذب مخاطب کمک شایانی می شود همچنین استفاده از این ابزار ها جذابیت سخنرانی برای مخاطبان و سهولت این امر را برای سخنران همراه دارد.م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا