بیماری هابیماری های پوست و مو

علت بروز کک و مک و بهترین روش درمان پزشکی آن

لکه های پوستی قهوه ای رنگی که بیشتر به سراغ افراد بور می رود. افرادی با چشمان آبی و موهای روشن که غالبا پوست سفیدی هم دارند. درباره ی کک و مک صحبت می کنیم. یکی از شایع ترین مشکلات پوستی که در نژادهای اروپایی به فراوانی دیده می شود. معدودی از افراد وجود کک و مک را زیبا و خاص می دانند ولی بیشتر افراد به دنبال راه درمان قطعی برای رهایی از شر این لکه های پوستی هستند.
اگر می خواهید بدانید این لکه ها از کجا پیدا می شوند و چگونه باید با آنها مقابله کنید این مقاله ی بیچشک را از دست ندهید.


کک و مک چیست ؟

کک و مک چیست؟
در یک تعریف ساده، کک و مک لکه های پوستی تیره رنگی هستند که طیفی از رنگ قرمز تا قهوه ای تیره را شامل می شوند و بر روی نقاطی همچون گونه ها، بینی، بازوها و شانه ها خود را نشان می دهند. ماهیت این لکه های تیره با سایر لکه های پوستی کاملا متفاوت است و در فصول مختلف سال رنگ و میزان شدت آنها تغییر پیدا می کند و مساله ای کاملا ژنتیکی به حساب می آید. البته برخی فاکتورهای محیطی هم بر آن تاثیر گذار است.کک و مک از موضوعاتی است که هرکس نگاه منحصر به فردی به آن دارد. برخی آن را نشانه ای از زیبایی طبیعی می دانند و از آنجایی که در بیشتر اروپاییان این پدیده دیده می شود بسیاری از افراد طرفدار آن هستند. اما برخی دیگر هم سعی در پوشاندن آن دارند و به هر روش ممکن می خواهند درمان آن را آغاز کنند.

علت بروز کک و مک

علت کک و مک صورت
کک و مک ها در اثر افزایش سطح ملانین در سلول های پوست شما به وجود می آید. ملانین همان رنگدانه های پوستی شماست و در صورتی که میزان آن در سلول های پوستی از مقدار مشخصی بالاتر برود رنگ پوست تغییر پیدا می کند و به دنبال آن لکه های تیره بر روی پوست به وجود می آید.  بیشتر موارد کک و مک ریشه های ارثی دارد اما زمانی بر روی پوست ظاهر می شوند که فرد در معرض یک عامل محرک قرار گرفته باشد. قوی ترین عامل محرکی که منجر به پدیدار شدن این لکه های تیره در پوست صورت می شود، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. به همین دلیل هم اغلب افراد در فصل تابستان که تابش نور خورشید بیشتر است با این پدیده روبرو می شوند.

لیزر کک و مک یکی از جدید ترین و پیشرفته ترین روش ها برای درمان انواع کک و مک است که توانسته نتایج خوبی در این زمینه نشان دهد و به عنوان یک درمان موثر و راه حل قطعی برای درمان کک و مک شناخته شده است.

البته اختلالات هورمونی هم می توانند بر میزان ملانین سلول های پوستی تاثیر گذار باشند. ضمن اینکه کبد ناسالم هم می تواند در بروز کک و مک موثر باشد. پس نقش تغذیه را نباید نادیده گرفت. هرچه غذاهای شما ناسالم تر باشد مواد زائد بیشتری در کبد تولید می شود و در صورتی که کبد عملکرد سالم خود را از دست بدهد با لکه های پوستی مواجه خواهیم بود.

پیشگیری از بروز کک و مک

پیشگیری از کک و مک
فراموش نکنید که کک و مک مشکلی است که در ژن های شما وجود دارد و عوامل محرک محیطی می توانند آنها را پدیدار سازند. چنین مشکلی در اغلب افراد بور که دارای موها و چشم های روشنی هستند وجود دارد پس توصیه می کنیم اگر شما هم در دسته ی افراد بور قرار دارید از آنجایی که برای ایجاد کک و مک پوستی فوق العاده مستعد هستید پس بهتر است که برای پیشگیری از بروز آن، نکات زیر را به خاطر بسپارید.
  • خود را کمتر در معرض نور خورشید قرار دهید.
  • در تابستان ها که نور خورشید شدت بیشتری دارید بیشتر مراقب باشید و سعی کنید در حوالی ظهر از منزل خارج نشوید.
  • عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و کلاه آفتاب گیر را فراموش نکنید.
  • از لباس های پوشیده ، آستین بلند و شلوار استفاده کنید تا نور خورشید با پوست شما در تماس مستقیم نباشد.
  • به تغذیه ی خود بیشتر اهمیت دهید و از رژیم های غذایی سالم استفاده کنید تا کبد شما سالم باقی بماند.
  • از لوازم آرایشی با کیفیت استفاده کنید.
  • آب فراوانی در طول روز بنوشید.

درمان کک و مک به روش پزشکی

درمان کک و مک
اگر می خواهید درمان کک و مک های پوستی خود را آغاز کنید روش های زیادی برای حل این موضوع وجود دارند اما باید دقت کنید که اثربخشی و تاثیر همه ی این روش ها باهم برابر نیست و هر روشی که برای درمان آن وجود دارد، نکات منفی و مثبت خاص خود را دارد. البته برای درمان این موضوع روش های درمان خانگی موثری هم وجود دارد که در مقاله ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت.ضمن اینکه شما باید عوامل محیطی ایجاد کننده و تشدید کننده ی کک و مک را تا آنجا که می توانید حذف کنید چون در غیر این صورت شاهد بازگشت آنها خواهید بود.در ادامه با چند روش موثر برای درمان کک و مک آشنا خواهید شد:

درمان کک و مک با لیزر

لیزر کک و مک یکی از جدید ترین و پیشرفته ترین روش ها برای درمان انواع کک و مک است که توانسته نتایج خوبی در این زمینه نشان دهد و به عنوان یک درمان موثر و راه حل قطعی برای درمان کک و مک شناخته شده است. قدرت اشعه ی لیزر می تواند با تمرکز بالایی نواحی آسیب دیده ی پوست را تحت هدف قرار دهد و به تخریب سلول های آسیب دیده ی پوست منجر گردد. امکان بازگشت مجدد لکه های پوستی با کمک لیزر کک و مک بسیار کم است.

درمان کک و مک با پیلینگ شیمیایی

در روش پیلینگ شیمیایی کک و مک، با کمک مواد شیمیایی قوی و خاصی لایه برداری سطح خارجی پوست را انجام می دهند و با از بین بردن لایه ی آسیب دیده ی پوست، پس از مدت زمان کوتاهی یک لایه پوست سالم و شفاف جای آن را می گیرد. البته اگر این روش را برای درمان کک و مک های خود انتخاب کرده اید باید دقت داشته باشید که تا 2 هفته مراقبت های ویژه ای از پوست خود انجام دهید و در معرض نور مستقیم خورشید هرگز قرار نگیرید.

درمان کک و مک با کرم رتینوئید موضعی

رتینوئید یکی از ترکیبات تغییر شکل یافته ی ویتامین A است که برای درمان کک مک و انواع مشکلات پوستی کاربردهای گسترده ای دارد. رتینوئید با جذب اشعه ی فرابنفش نور خورشید می تواند از بروز و گسترش انواع لکه های پوستی جلوگیری کند. اما ممکن است مصرف آن عوارضی مانند قرمزی و خشکی پوست را به همراه داشته باشد.

درمان کک و مک با کرم های حاوی هیدروکینون

هیدروکینون ماده ای است که در ترکیب بسیاری از کرم های محو کننده و سفید کننده ی پوست وجود دارد اما مصرف آن باید تحت نظر پزشک متخصص پوست آغاز گردد. هیدروکینون می تواند روند تولید ملانین را در سلول های پوستی متوقف سازد و بدین ترتیب لکه های پوستی ناشی از کک و مک را به مرور زمان کمرنگ تر کند و از بین ببرد.

درمان کک و مک با کرایو سرجری

کرایوسرجری روشی است که با کمک سرمای شدید حاصل از نیتروژن مایع، سلول های آسیب دیده ی پوستی را فریز می کنند و در نتیجه این سلول ها پس از مدت کوتاهی تخریب می شوند. در نهایت اینکه با از بین رفتن سلول های آسیب دیده ی پوست، کک و مک ها و لکه های پوستی کمرنگ می شود و از بین می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا