گوش و حلق و بینی

علائم و روش های درمان گلودرد و تورم لوزه ها

التهاب یا عفونت گلو که به آن اصطلاحا فارنژیت ( pharyngitis ) گفته می شود و نیز تورم لوزه ها، مشکلات شایعی هستند که اغلب به عنوان گلودرد توصیف می شوند. گلو مثل چهارراهی است که عقب دهان و بینی را به حنجره و مری متصل می کند. لوزه ها در بالای گلو قرار داشته و به دفاع در مقابل حمله عفونت ها کمک می کند. تورم و التهاب لوزه ها در کودکان بسیار شایع تر می باشد زیرا لوزه های آنها بزرگ تر می باشد. لوزه ها با افزایش سن کودک به تدریج کوچک تر می گردند. فارنژیت نیز بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. با این حال هم التهاب در گلو و هم التهاب لوزه ها می توانند با یکدیگر در کودکان و بزرگسالان دیده شوند.


علل ایجاد التهاب گلو و تورم لوزه ها

علل ایجاد التهاب گلو و تورم لوزه ها
التهاب در گلو و تورم لوزه ها معمولا بر اثر یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد می شوند.سایر علل آن عبارتند از :
  • عفونت های باکتریایی مثل عفونت استرپتوکوکی
  • عفونت های قارچی مثل کاندیدیازیس.
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن مشروبات الکلی می تواند در بزرگسالان باعث التهاب  در گلو شود.

گاهی اوقات، یک آبسه در نزدیکی یک لوزه تشکیل می شود که به آن اصطلاحا آبسه اطراف لوزه می گویند.

علائم التهاب گلو و تورم لوزه ها

علائم گلو درد و تورم لوزه ها
التهاب گلو و تورم  لوزه ها دارای علایم شبیه به هم هستند که این علایم در عرض 12 ساعت بدتر می شوند و شامل موارد زیر هستند :
  • گلودرد
  • مشکل شدن بلع و قورت دادن
  • درد در گوش که ممکن است با عمل قورت دادن بدتر شود.
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن.

التهاب گلو و التهاب لوزه ها ممکن است همراه با تب و احساس بی حالی باشند که این وضعیت اگر بر اثر عفونت باکتریایی باشد بیشتر دیده می شود.

عوارض التهاب گلو و تورم لوزه ها

در موارد شدید، گلو یا لوزه ها ممکن است به قدری ورم نمایند که اشکال در نفس کشیدن به  تدریج ایجاد شود. گاهی اوقات، یک آبسه در نزدیکی یک لوزه تشکیل می شود که به آن اصطلاحا آبسه اطراف لوزه می گویند. به ندرت اگر  عفونت گلو و یا التهاب لوزه بر اثر یک عفونت استرپتوکوکی ایجاد شود، بیماری کلیه به نام گلومرولونفریت ( glomerulonephritis) ممکن است چند هفته بعد بروز نماید.

نحوه درمان التهاب گلو و التهاب لوزه ها

درمان التهاب لوزه ها
چندین روش خانگی برای تسکین گلو درد وجود دارد مثل نوشیدن مقادیر زیادی از مایعات داغ و یا خیلی سرد و نیز خوردن بستنی. هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه ها به طور طبیعی با این اقدامات در عرض چند روز بهبود می یابند. با این حال اگر درد خیلی شدید باشد و یا اینکه بعد از 48 ساعت بهبود نیافت یا دچار اشکال در نفس کشیدن و یا بلع شدید، باید به پزشک مراجعه نمایید.اگر پزشک مشکوک به وجود عفونت باکتریایی شود ممکن است برایتان آنتی بیوتیک تجویز نماید. آبسه اطراف لوزه را ممکن است با استفاده از آنتی بیوتیک با تزریق وریدی درمان نمود. راه دیگر آن است که این آبسه را تحت بیهوشی عمومی تخلیه نماییم. در بعضی شرایط ممکن است لازم باشد که لوزه ها را با استفاده از عمل جراحی بیرون آوریم.التهاب لوزه ها به ندرت در بزرگسالان عود می کند اما در کودکان ممکن است این وضعیت به طور مکرر عود نماید. این بیماری ممکن است در تمام طول عمر عود نماید.راهنمای پزشکی خانواده بیماری های چشم، گوش، حلق و بینی- تالیف : دکتر تونی اسمیت- ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا