رژیم غذاییسبک زندگی

ویتامین C و مزایای بیشمار آن برای سلامت بدن

ویتامین C، ث، سی یا اسید اسکوربیک، ویتامینی است که بدن برای تشکیل رگ های خونی، غضروف، ماهیچه ها و کلاژن در استخوان ها به آن نیاز دارد. ویتامین سی در روند بهبودی بدن و جذب و ذخیره آهن نیز بسیار موثر است.
همچنین ویتامین سی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند از سلولهای بدن در برابر اثرات رادیکالهای آزاد حفاظت کنند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که بدن را تجزیه می کنند و با قرار گرفتن در معرض دود دخانیات و تشعشعات تولید می شوند. رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند.


 کمبود ویتامین C

 کمبود ویتامین Cاز آنجا که بدن انسان ویتامین سی را تولید نمی کند، باید این ماده مغذی را از رژیم غذایی دریافت کنید. ویتامین سی محلول در آب است و در مرکبات، انواع توت ها، سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل، کلم، جوانه بروکسل، کلم بروکلی و اسفناج یافت می شود. ویتامین سی به شکل کپسول و قرص ویتامین C نیز در دسترس است.

افرادی دچار مشکلات گوارشی و یا مبتلایان به سرطان ممکن است مستعد ابتلا به کمبود این ویتامین باشند. از ویتامین C برای افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش استفاده می شود. کمبود شدید ویتامین C می تواند منجر به بیماری شود که با کم خونی، خونریزی لثه ها، کبودی و ترمیم ضعیف زخم ها همراه باشد. اگر از ویتامین سی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که قرص ویتامین C ممکن است مزایایی را که آنتی اکسیدان های طبیعی در مواد غذایی دارند، به همراه نداشته باشد. مقدار مصرف روزانه ویتامین سی برای مردان 90 میلی گرم و برای زنان بزرگسال 75 میلی گرم است. نشانه های کمبود ویتامین c به این شرح است:

  • خون دماغ شدن
  • سریع کبود شدن پوست
  • التهاب وخون‌ریزی و تورم لثه‌
  • ترمیم زخم‌ها با تاخیر
  • خشکی و شکننده شدن مو
  • نقطه‌های قرمز روی پوست
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • تورم مفاصل
  • افزایش وزن با کاهش متابولیسم

تاثیر ویتامین سی بر بیماری ها

تحقیقات در مورد تاثیر مصرف این ویتامین بر روی شرایط و بیماری های خاص نشان داده است که :

  • سرطان، رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان ها مانند سرطان سینه، روده بزرگ و ریه را کاهش دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این اثر محافظتی با محتوای ویتامین C موجود در مواد غذایی ارتباط دارد یا خیر.
  • سرماخوردگی، مصرف این ماده مغذی به صورت طبیعی و یا از طریق قرص ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری نمی کند. با این وجود شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، افرادی که به طور مرتب این ویتامین را مصرف می کنند، با ابتلا به سرما خوردگی علائم کمتری دارند و سریع تر درمان می شوند. مصرف قرص ویتامین C و یا ویتامین سی طبیعی پس از سرماخوردگی تاثیر چندانی بر بیماری سرماخوردگی نخواهد داشت.
  • بیماری های چشم، مصرف قرص ویتامین C به همراه سایر ویتامین ها و مواد معدنی از تخریب ماکولا وابسته به سن (AMD) جلوگیری می کند. همچنین برخی از مطالعات نشان می دهد افرادی که ویتامین سی بیشتری در رژیم های غذایی خود دارند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قرار دارند.

ایمنی و عوارض جانبی

اگر ویتامین C و یا قرص ویتامین C در دوزهای مناسب مصرف شوند، معمولاً بی خطر تلقی می شوند. عوارض جانبی که ممکن است ایجاد شود به علت مصرف دوز زیادتر از معمول است. مصرف بیش از حد این ویتامین خوراکی می تواند باعث عوارض زیر شود :

  • حالت تهوع
  • استفراغ و اسهال
  • سوزش سر دل
  • التهابی که ممکن است به مری آسیب وارد کند (مری)
  • انسداد روده
  • گرفتگی معده
  • خستگی
  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • بیخوابی

در برخی افراد، مصرف زیاد این ویتامین می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. استفاده طولانی مدت از قرص ویتامین C خوراکی بیش از 2000 میلی گرم در روز خطر عوارض جانبی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

اگر قرص ویتامین C مصرف می کنید، قبل از انجام آزمایشات، پزشک خود را در جریان بگذارید. مقادیر بالای این ویتامین ممکن است در نتایج آزمایش های خاص مانند آزمایش مدفوع، آزمایش خون غربالگری یا آزمایش غربالگری گلوکز اختلال ایجاد کند.

ویتامین ث با تقویت تولید گلبول های سفید معروف به لنفوسیت ها و فاگوسیت ها، به محافظت از بدن در برابر عفونت ها کمک می کند.

اثرات متقابل ویتامین c

اثرات متقابل ویتامین c عبارتند از:

  • آلومینیوم، مصرف این ویتامین می تواند جذب آلومینیوم را از داروهای حاوی آلومینیوم مانند باند فسفات افزایش دهد. این امر می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مضر باشد.
  • شیمی درمانی، این نگرانی وجود دارد که استفاده از آنتی اکسیدان ها، از جمله این ویتامین، در طول شیمی درمانی، اثرات دارو را کاهش دهد.
  • استروژن، مصرف همزمان این ویتامین با داروهای ضدبارداری خوراکی با جایگزینی هورمون ممکن است سطح استروژن را افزایش دهد.
  • مهار کننده های پروتئین، مصرف این ویتامین ممکن است اثر داروهای ضد ویروسی را کاهش دهد.
  • استاتین ها و نیاسین، مصرف این ویتامین با نیاسین، ممکن است به نفع افراد مبتلا به کلسترول بالا باشد، زیرا می تواند اثر نیاسین را کاهش دهد.
  • وارفارین (کومادین)، مصرف دوز بالای این ویتامین ممکن است تاثیر این داروی ضد انعقاد را کاهش دهد.

مزایای ویتامین c

مزیت های علمی اثبات شده از مصرف این ویتامین به این شرح است:

تقویت حافظه

تقویت حافظه با ویتامین سی

دمانس یا زوال عقل اصطلاح گسترده ای است که برای توصیف علائم تفکر و حافظه ضعیف به کار می رود. این بیماری بیش از 35 میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر کرده و به طور معمول در بزرگسالان مسن مشاهده می شود. مطالعات نشان می دهد که استرس اکسیداتیو و التهاب در نزدیکی مغز، ستون فقرات و اعصاب می توانند خطر زوال عقل را افزایش دهند. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قوی است. کمبود ویتامین سی با اختلال در تفکر و حافظه مرتبط است.

علاوه بر این، نتیجه مطالعات متعدد نشان داده اند که افراد مبتلا به زوال عقل ، ویتامین سی کمتر در خون داشته اند. این تحقیقات نشان داده است که دریافت ویتامین سی از مواد غذایی یا قرص ویتامین C اثر محافظتی در تفکر و حافظه دارند.

کاهش خطر بیماری های مزمن

همانطور که قبلا هم ذکر کردیم، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند دفاع طبیعی بدن را تقویت کند. آنتی اکسیدان ها مولکولی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، تا در برابر رادیکالهای آزاد آسیب پذیر نباشند. تجمع رادیکال های آزاد در بدن می تواند وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو ایجاد کنند، که با بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است.

مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C می تواند سطح آنتی اکسیدان خون را تا 30٪ افزایش دهد. این امر به دفاع طبیعی بدن در برابر التهاب کمک میکند.

کاهش فشارخون بالا

تقریباً یک سوم از بزرگسالان مبتلا فشار خون بالا هستند. فشار خون بالا فرد را در معرض بیماری های قلبی که علت اصلی مرگ در جهان است، قرار می دهد. مطالعات نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به کاهش فشار خون در افراد با فشار خون بالا و بدون فشار خون کمک کند. نتایج یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف قرص ویتامین C و یا ویتامین C طبیعی با تضعیف فشار رگ های خونی که از قلب منتقل می شوند، به کاهش فشار خون کمک میکند.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا اثرات ویتامین C بر فشار خون در طولانی مدت است یا خیر. علاوه بر این، افرادی که فشار خون بالایی دارند، نباید فقط برای درمان به این ویتامین اکتفا کنند.

کاهش خطر بیماریهای قلبی

بیماری های قلبی اولین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. بسیاری از عوامل، از جمله فشار خون بالا، سطح بالای کلسترول LDL “بد”، سطح پایین کلسترول HDL “خوب” و سطح تری گلیسیرید خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهند. مصرف این ویتامین می تواند به کاهش این عوامل خطر کمک کند، در نتیجه خطر بیماری های قلبی را کاهش میدهد.

جالب است بدانید که، نتیجه یک تحلیل از 15 مطالعه نشان داده است که دریافت این ویتامین تنها از خوراکی ها، و نه قرص ویتامین C، با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. مصرف حداقل 500 میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

کاهش سطح اسید اوریک خون

کاهش سطح اسید اوریک خون با ویتامین سی

نقرس نوعی ورم مفاصل است که تقریباً 4٪ از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری فوق العاده دردناک است. التهاب مفاصل اغلب انگشتان پا را درگیر می کنند. افراد مبتلا به نقرس دچار تورم و حملات شدید و ناگهانی و درد می شوند.

نقرس در اثر بالا رفتن اسید اوریک در خون ظاهر می شود. اسید اوریک یکی از ضایعاتی است که توسط بدن تولید می شود. با افزایش سطح این ماده، اسید اوریک متبلور شده و در مفاصل رسوب میکند. نتایج چندین مطالعه نشان داده است که این ویتامین ممکن است به کاهش اسید اوریک در خون و در نتیجه محافظت از بدن در برابر حملات نقرس کمک کند.

در حالی که به نظر می رسد ارتباط مستقیمی بین میزان این ویتامین و کاهش میزان اسید اوریک وجود دارد، مطالعات بیشتری در مورد تاثیرات ویتامین C بر نقرس مورد نیاز است.

 بهبود جذب آهن

آهن ماده مغذی و مهمی است که عملکردهای مختلفی در بدن دارد. آهن برای ساخت گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن در بدن ضروری است. قرص ویتامین C یا ویتامین C طبیعی می تواند به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی کمک کند. این ویتامین در تبدیل آهن کم جذب مانند منابع گیاهی آهن به فرم هایی که جذب آن آسان تر است کمک می کند. این امر برای افرادی که رژیم بدون گوشت دارند، مفید است، زیرا گوشت منبع اصلی آهن است. مصرف 100 میلی گرم ویتامین ث می تواند 67 درصد جذب آهن را بهبود بخشد. در نتیجه، ویتامین C به کاهش خطر کم خونی در بین افراد مستعد به کمبود آهن کمک میکند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از اصلی ترین مزایای مصرف ویتامین ث کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین سی در تقویت قسمت های مختلفی از سیستم ایمنی بدن دخیل است.

  • اول ، ویتامین ث با تقویت تولید گلبول های سفید معروف به لنفوسیت ها و فاگوسیت ها، به محافظت از بدن در برابر عفونت ها کمک می کند.
  • دوم ، ویتامین ث با کمک به سلول های سفید خون از آنها در برابر صدمه توسط مولکول های بالقوه مضر مانند رادیکال های آزاد محافظت میکند، تا از کارایی بیشتری برخوردار شوند.

خواص ویتامین ث برای پوست

  • سوم ، ویتامین سی یک بخش اساسی از سیستم دفاعی پوست است. این ماده به صورت فعال به پوست منتقل می شود و می تواند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و به تقویت مشکلات پوست کمک کند. مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف ویتامین سی ممکن است زمان بهبود زخم را کاهش دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا