بیماری هابیماری های چشم

بیماری آب مروارید چشمی چیست و چگونه درمان می شود؟

آب مروارید معمولاً در هر دو چشم ایجاد می شود اما عموماً یک چشم بیشتر از چشم دیگر گرفتار شده است. آب مرواریدی که در قسمت مرکزی عدسی ایجاد شده است و یا آب مرواریدی که تمام قسمت های عدسی را گرفتار کرده است می تواند باعث از دست دادن کامل وضوح بینایی شود. با این حال، چشمی که مبتلا به آب مروارید شده است هنوز هم قادر خواهد بود که نور و سایه ها را تشخیص دهد.


آب مروارید چیست؟

در بیماری آب مروارید یا کاتاراکت عدسی چشم ها که بطور طبیعی شفاف می باشد، بر اثر تغییراتی که در رشته های پروتئین آن ایجاد می شود تار و کدر می گردد. کدر شدن عدسی باعث می شود که عبور نور از عدسی و تمرکز آن به خوبی انجام نشده و از وضوح بینایی کاسته شود. اگر آب مروارید از هنگام تولد وجود داشته باشد،ممکن است منجر به از دست دادن بینایی شود. با این حال این بیماری معمولاً کودکان و افراد جوان را گرفتار نمی کند. اکثر افراد بالای 75 سال تا حدودی دارای آب مروارید هستند، اما کاهش بینایی اغلب جزئی می باشد زیرا فقط لبه بیرونی عدسی چشم آنها دچار اشکال شده است.

علل ایجاد آب مروارید

علل ایجاد آب مروارید
تمام آب مروارید ها بر اثر تغییراتی ساختمانی در رشته های پروتئینی که در داخل عدسی چشم ها وجود دارند ایجاد می شوند. این تغییرات باعث می شوند که تمام یا قسمتی از عدسی کدر شود. تغییر در رشته های پروتئینی عدسی، قسمتی از روند طبیعی پیری هستند اما آب مرواریدی که در افراد جوان ایجاد می شود ممکن است بر اثر وارد آمدن ضربه به چشم و یا به مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار گرفتن بروز نماید. همچنین این بیماری ممکن است بر اثر دیابت، اووئیت و یا استفاده طولانی مدت از داروهای کورتون دار ایجاد شود. در افراد مبتلا به سندروم داون ( مونگولیسم)، آب مروارید شایع می باشد.

در بیماری آب مروارید یا کاتاراکت عدسی چشم ها که بطور طبیعی شفاف می باشد، بر اثر تغییراتی که در رشته های پروتئین آن ایجاد می شود تار و کدر می گردد.

علائم آب مروارید

آب مروارید معمولاً در عرض چند ماه یا چند سال ایجاد می شود. در اکثر موارد آنها بدون درد بوده و معمولاً فقط باعث بروز اختلالاتی در بینایی می شوند مثل :

  • تار شدن و یا اختلال بینایی
  • پخش شدن ستاره مانند نور به اطراف ( به ویژه شبها )
  • تغییر در دیدن رنگ اشیاء ( معمولاً به رنگ قرمز و یا زرد دیده می شوند.)
  • در افرادی که قبلاً دوربین بوده اند، موقتا بهبودی در نزدیک آنها ایجاد می شود.
  • در این بیماری ممکن است مردمک چشم به نظر کدر بیاید.

نحوه درمان آب مروارید

نحوه درمان آب مروارید
اگر بینایی شما بر اثر وجود این عارضه بطور قابل توجهی کاهش یافته است، ممکن است چشم پزشک توصیه به انجام عمل جراحی و بیرون آوردن عدسی چشم و قرار دادن یک عدسی مصنوعی به جای آن نماید. اگر دلیل دیگری برای اختلال بینایی شما وجود نداشته باشد، بینایی شما بعد از عمل جراحی به میزان زیادی بهبود خواهد یافت. با این حال بعد از عمل جراحی ممکن است هنوز نیاز به استفاده از عینک داشته باشید.
راهنمای پزشکی خانواده بیماری های چشم، گوش، حلق و بینی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا