خوراکی ها و آشپزیسبک زندگی

آیا خواص آبغوره برای لاغری مفید است ؟

آبغوره یا همان آب میوه نارس انگور، خواص بسیاری را برای سلامتی به همراه دارد که برای این منظور مطالعه مقاله خواص آبغوره را به شما پیشنهاد می کنیم. این روزها یکی از بحث های پرطرفدار و روزمره اغلب افراد روش های لاغری و مصرف خوراکی هایی است که می توانند باعث لاغری شوند. مشاهده شده بسیاری از افراد مصرف آبغوره را برای لاغری و چربی سوزی صبح ها و آن هم به صورت ناشتا معرفی می کنند، در این مقاله قصد داریم به بررسی صحت خواص آبغوره برای لاغری بپردازیم :


خواص آبغوره برای لاغری

آبغوره ماده ای مفید برای سلامتی است به طور مثال این چاشنی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین C است، که می تواند از این طریق در کاهش کلسترول بد و فشارخون تاثیرگذار باشد و این امر در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز مفید است. همچنین دارا بودن این ویتامین موجب شده التهابات مخاط دهان كاهش یابد و از خونریزی لثه‌ها پیشگیری شود. اما نمی توان به این علت گفت، خواص آبغوره برای لاغری مفید است، زیرا تاثیری در چربی سوزی و کاهش توده های بدن ندارد. یکی از باورهای غلط در رابطه با آبغوره، مصرف آن به صورت ناشتا برای لاغری است. که درباره آن نیز باید بگوییم نه تنها موجب لاغری نمی شود بلکه بی شک اسید آبغوره اثرات منفی بر روی دستگاه گوارش داشته و حتی میتواند موجب زخم معده گردد.

چربی های بدن به همان نسبت که مصرف می شوند، در بدن ذخیره خواهند شد، بنابراین چربی و فشار خون نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت و مصرف موادی مانند آبغوره تاثیری در کاهش آن ندارد.

اما مصرف آبغوره به خودی خود به علت کالری کم می تواند در رژیم غذایی افراد چاق مورد استفاده قرار گیرد و از این منظر در کنار اضافه نمودن چاشنی عالی به غذا و سالاد ها، تاثیرات مثبتی بر روی لاغری خواهد داشت.

همچنین باید این موضوع را یادآوری کنیم با اینکه خواص آبغوره در کاهش کلسترول خون موثر است اما نباید هرگز آن را جایگزین داروهای خود نمایید و مصرف دارو را قطع کنید. چرا که آبغوره تنها قادر است تا حدودی از افزایش چربی خون جلوگیری کند و تاثیراتی مشابه دارو را ندارد.

تاثیر مصرف آبغوره بر روی لاغری از نظر طب سنتی

طب سنتی از نظر طبع افراد روش های درمانی خاصی را برای آنها پیش بینی می کند، در طب سنتی افراد چاق معمولاً دارای طبع گرم و تر و افراد لاغر دارای طبع سرد و خشک هستند. در نتیجه فرد چاق برای لاغر کردن باید از غذاهایی با طبع سرد و خشک مانند آبغوره استفاده نماید و برعکس فردی لاغر برای چاقی باید از غذاهای گرم مانند ادویه ها،ارده، شیره و .. استفاده نمایند.

در طب سنتی علاوه بر طبع غذا به مصلح بودن آن نیز توجه می شود، تا فرد از میزان ضرر غذاهای مصرفی آگاهی یابد. به این ترتیب فردی با مزاج دموی باید برای لاغری از غذاهای سرد و خشک و فردی با مزاج بلغمی از غذاهایی با طبع گرم استفاده نماید.

چه کسانی نباید آبغوره مصرف کنند ؟

افرادی با شرایط زیر بهتر است به میزان کمتری از آبغوره استفاده نمایند:

  • سرد مزاج ها : آبغوره طبعی سرد و قابض دارد از همین روی افرادی با طبع سرد بهتر است کمتر از آبغوره استفاده کنند.
  • افرادی با ضعف اعصاب
  • سالمندان : آبغوره املاح بدن را حل نموده از همین روی افراد سالمند باید میزان مصرف آن را کاهش دهند.
  • فشار خون بالا از آنجایی که معمولاً برای جلوگیری از کپک زدن به آبغوره نمک اضافه می شود، مصرف آن برای افراد دچار فشار خون بالا توصیه نمی شود.
  • افراد دچار زخم معده و التهاب روده
  • زنان باردار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا