رشد فردی و اجتماعیموفقیت

اصول کلی برای رسیدن به موفقیت در زندگی

شکست های زندگی تجربه های بزرگی هستند تا بیاموزیم موفقیت در زندگی زمانی معنا پیدا می کند که در کارزار زندگی طعم تلخ ناکامی ها را چشیده ایم .

موفقیت در زندگی قبل از اینکه تعریف مشخصی داشته باشد یک آرزوی ایده آل برای همه ی ماست. هر تلاشی که در تک تک لحظات زندگی برای دستیابی به اهدافمان انجام میدهیم به منظور رسیدن به موفقیت هایی است که در ذهن خود ترسیم کرده ایم .
موفقیت واژه ای است که به وسعت تک تک افرادی که بر روی کره ی زمین زندگی می کنند می تواند معنا پیدا کند . هرکس از دیدگاه نگرش و تفکرات خود موفقیت را معنی می کند . قرار هم نیست همه یک معنی واحد از آن داشته باشند .زیبایی زندگی به همین تفاوت هاست .
موفقیت برای یک زن خانه دار در عاقبت بخیری فرزندانش خلاصه می شود . برای یک کودک شاید در به دست آوردن اسباب بازی مورد نظرش ، برای یک دانش آموز معنی موفقیت یعنی قبول شدن در رشته ی تحصیلی مورد علاقه اش ، برای یک مدیر موفقیت یعنی بازدهی و راندمان بالاتر . برای یک مستاجر موفقیت یعنی صاحبخانه شدن و برای یک کامند یعنی ارتقای شغلی .
همان طور که مشاهده کردید موفقیت وسعت بی نهایتی از آرزوهاست که به اندازه ی نگرش و تفکر هر شخصی می تواند متفاوت باشد .
زندگی روند منظم و یکنواختی ندارد . همه ما می دانیم که چرخ دنیا همیشه به یک شکل نمی چرخد . شادی و غم پایدار و مستمر نیستند و سیر تداوم آنها در همه ی دوران های زندگی به یک شکل نیست . باید بیاموزیم که در سیر شادی ها از لحظات لذت ببریم و در گذار به غم به بن بست نرسیم . اگر آرزویی ، موفقیتی و یا هدفی در زندگی داریم تحت هیچ شرایطی نباید از آن دست بکشیم. موفقیت زمانی حاصل می شود که در سخت ترین شرایط زندگی هم اهدافمان را رها نکنیم . هر هدفی که در ذهن خود دارید و به آن میرسید یک موفقیت است .
کسی که پیروزی را باور دارد، هیچ شکستی او را از باورش دور نمی کند.
اما یک سری اصول کلی وجود دارد که باعث می شوند روند زندگی برای ما راحت تر و بهتر سپری شود و ایده آل های ما از رویا به واقعیت تبدیل شوند .


7 راز طلایی از رازهای موفقیت

رازهای موفقیت از آن دسته سوال هایی است که شاید به وسعت تک تک افکار و نگرش های بشری بتوان برای آن جواب یافت . اگر از همه ی افراد موفق دنیا سوال کنیم که راز موفقیت شما چیست شاید جواب هایی که می شنویم شبیه هم نباشند و هر کس از دیدگاه متفاوتی به آن پاسخ دهد .بسیاری از افراد بر این باورند که موفقیت در زندگی رویایی دست نیافتنی است که مختص گروه خاصی از افراد است و برای هر کسی دست یافتنی نیست. آنها اینگونه تصور می کنند که برای دستیابی به موفقیت باید دارای هوش ، ثروت ، تحصیلات عالی و مقام و منصب باشند ولی آنها فراموش کرده اند که باور و اراده ی  قوی سرآمد تمامی این عوامل است .

موفقیت در زندگی احساسی  درونی و کاملا شخصی که هیچ کسی به جز خود شما قادر نیست که آن را خلق کند . تا زمانی که خود شما نخواهید هیچ کسی نمی تواند شما را به موفقیت در زندگی برساند .

اینکه موفقیت در زندگی به انگیزه ها و باورهای شخصی شما بستگی دارد و در وجود خودتان باید به دنبال آن باشید واقعیتی است غیرقابل انکار اما شاید برای شما سوال باشد که چه رازی در موفقیت افراد بزرگ نهفته است ؟

در ادامه می خواهیم درباره ی رازهای موفقیت این افراد با شما صحبت کنیم .

  1.  اشتیاق و عشق: افراد موفق معتقدند که هر کاری باید با عشق و اشتیاق انجام شود در غیر این صورت بهتر است که از انجام آن خودداری کنید . زمانی که شما کارهایتان را با عشق و اشتیاق انجام می دهید به نتایج مطلوب تر و بهتری می رسید . اشتیاق  باعث می شود که در کارهای خود موفق تر باشید و زندگی شما را به سمت پیشرفت سوق می دهد . همچنین زمانی که به انجام کاری عشق می ورزید انجام آن برای شما راحت تر می شود .
  2. تلاش و کوشش: این یک واقعیت اثبات شده است که هیچ موفقیتی بدون تلاش و کوشش به دست نمی آید . برای دستیابی به رویاها و اهدافتان بجنگید و تا زمانی که پیروز نشده اید دست از تلاش برندارید . شما قرار نیست بازنده ی این میدان باشید پس با تمام انرژی خود برای به واقعیت پیوستن رویاهایتان تلاش کنید . موفقیت چیزی جز تحقق رویاهای شما نیست .
  3. ارتقای مهارت ها: تمرین و ارتقای مهارت ها از رموز اصلی موفقیت افراد بزرگ است . شما هر چقدر هم حرفه ای و متخصص باشید باز هم نیاز به تمرین  و یاد گرفتن دارید . تمرین کنید و سعی کنید که در زندگی مهارت های بیشتری را یاد بگیرید .
  4. تمرکز بر روی اهداف: در زندگی اهداف و آرزوهای خود را به طور دقیق و واضح مشخص کنید و برای خود دقیقا ترسیم کنید که می خواهید به چه چیزی برسید ؟ زمانی که شما بر روی اهداف خود تمرکز دارید یعنی دقیقا مشخص کرده اید که می خواهید به چه چیزی برسید .
  5. صبوری در برابر مشکلات: به این باور برسید که هیچ مشکل و بحرانی در دنیا وجود ندارد که برای ابد ادامه داشته باشد . هر مشکلی راه حلی دارد و هر شرایط سختی روزی به پایان خواهد رسید . در برابر مشکلات صبور و مقاوم باشید و اجازه ندهید طوفان ناملایمات زندگی بر شما غلبه کند . شکست ها و مشکلات زندگی به ما می آموزند که مسیر های موفقیت در زندگی را با تجارب بهتری طی کنیم . صبر کلید حل بسیاری از بحران هاست .
  6. نیکوکاری: نیکوکاری و بخشندگی برای شما انرژی های مثبت زیادی به همراه می آورد .  سعی کنید که در زندگی فرد مفیدی باشید و فقط به خودتان و اهدافتان فکر نکنید . در امور خیریه شرکت کنید و در شادی کردن دیگران سهیم باشید . ارائه ی خدمات ارزشمند و مفید به دیگران می تواند برای شما موفقیت های بزرگی رقم بزند .
  7. خلاقیت و خلق ایده های ناب: یکی از نکاتی که بیشتر افراد موفق دنیا در مصاحبه های خود به آن اشاره کرده اند این مطلب است که در زندگی خود هیچ گاه مقلد نبوده اند و همیشه برای خود سبک زندگی متفاوت و منحصر به فردی ایجاد کرده اند  . این کار پیچیده ای نیست . سعی کنید در زندگی خودتان خلاق باشید و برای انجام کارهایتان روش های شخصی خودتان را داشته باشید و از دیگران تقلید نکنید . سبک زندگی اختصاصی خودتان را بسازید . قدرت خلاقیت خود را دست کم نگیرید.

موفقیت واژه ای است که به وسعت تک تک افرادی که بر روی کره ی زمین زندگی می کنند می تواند معنا پیدا کند . هرکس از دیدگاه نگرش و تفکرات خود موفقیت را معنی می کند . قرار هم نیست همه یک معنی واحد از آن داشته باشند .زیبایی زندگی به همین تفاوت هاست .

20 اصل کلی موفقیت در زندگی

  1. خود را باور کنید: تا زمانی که خودتان را باور نکرده اید در جهان بیرون به دنبال هیچ چیز نباشید . باور کنید که شما حق دارید به هر رویایی فکر کنید . هیچ چیز دست نیافتنی نیست فقط باور و اندیشه ی شما تعیین می کند که به آن خواهید رسید یا نه .
  2. شادی را خودتان بسازید: شادی را درون وجود خودتان بسازید و به وجود بیاورید و آن را در بیرون جستجو نکنید . هیچکس و هیچ چیز جز خودتان نمی تواند شادی را آن گونه که باید به قلب شما هدیه کند . شما بهتر از هر شخص دیگری می دانید که چه چیزی شما را شاد می کند .شاد کردن خود را وابسته به هیچ کس و هیچ چیز نکنید .
  3. واقعیت ها را بپذیرید: انسان های موفق افرادی هستند که واقعیات زندگی را می پذیرند و با آن کنار میایند . برخی واقعیات در زندگی وجود دارند که چاره ای جز پذیرش آنها نداریم و توان تغییر دادن هم نداریم . مانند مرگ . آگاه و دانای مطلق فقط خداست . نپذیرفتن چنین واقعیاتی صورت قضیه را تغییر نمی دهد و معجزه ای هم رخ نخواهد داد  فقط زندگی را برای ما تلخ تر می کند .
  4. موفقیت همیشه شیرین نیست: همه ی ما از موفقیت تصوری شاد و شیرین داریم. اما همیشه اینطور نیست. همه ی ما در برهه های خاصی بحران های متعددی را پشت سر گذاشته ایم . از دست دادن عزیزان ، بیماری ، شکست های عاطفی و مشکلات مالی از مواردی است که در هر زمانی ممکن است برای هر فردی به وجود بیاید و فردی که با درایت و صبوری این شرایط سخت را پشت سر گذاشته قطعا یک موفقیت بزرگ را در زندگی خود به دست آورده است .
  5. خودخواه نباشید: افراد خودخواه فقط به منافع خود توجه می کنند و توجهی به دیگران ندارند . دنیای آنها فقط در خودشان خلاصه شده و این آغاز سراشیبی شکست آنهاست . گاهی موفقیت های زندگی در لحظاتی به دست می آید که فراتر از خودتان را ببیند و در نظر بگیرید .
  6. اهداف واضح و مشخصی را برای خودتان ترسیم کنید: رویاهای خود را تا هر کجا که ی توانید ببافید و گسترش دهید . برای خودتان اهدافی واضح و مشخص در نظر بگیرید و هر گامی که در زندگی برمیدارید ببینید چقدر شما را به اهداف و رویاهایتان نزدیک می کند .
  7. به برداشت ها و قضاوت های دیگران اهمیت ندهید: مردم خیلی کمتر از آنچه فکرش را میکنید شما را میبینند و درباره ی شما فکر می کنند . پس برای خودتان زندگی کنید نه برای حرف و نظر مردم . شاید برای هیچ کسی مهم نباشد که امروز با چه لباسی بیرون رفتید و یا مدل ماشین شما چیست ؟
  8. اراده ی خود را قوی کنید: برای خودتان کارها و چالش های سخت انتخاب کنید و سعی کنید که آنها را به درستی انجام دهید و به اتمام برسانید .  زمانی که کارهای سختی که برایتان تعیین شده است را با جدیت و اراده ی قوی به قصد موفقیت در زندگی انجام می دهید باور و ایمان شما لایه لایه قوی تر می شود و به جایی خواهید رسید که هیچ چیز برای شما نشدنی نیست .
  9. برنامه ریزی داشته باشید: برنامه ریزی از مهمترین اصول موفقیت در زندگی است . شاید انسان های موفق در بسیاری از موارد با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند ولی همه ی آنها یک نقطه نظر مشترک دارند و آن برنامه ریزی است . سعی کنید برای تک تک لحظات آینده ی خود با برنامه ریزی به پیش بروید . در چنین شرایطی حسرت تک تک زمان ها و ثانیه های از دست رفته را نخواهید خورد چون در هر ثانیه کاری را انجام داده اید که از قبل آن را انتخاب کرده اید .
  10. از مشکلات نهراسید: بسیاری از مردم با بروز کوچکترین مشکلی در زندگی قدرت مدیریت و باورهای خود را از دست می دهند و به اصطلاح بهم میریزند . به همین دلیل مشکلات بزرگ تر به راحتی آنها را از پای در می آورد . به این باور برسید که هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوان حل کرد . کوهنوردی همیشه سخت است ولی در نهایت منظره ای که از قله ی کوه تماشا می کنید سوژه ی عکاسی شما خواهد بود .
  11. با انگیزه باشید: کارهایی که با تلاش و انگیزه ی بیشتری انجام می شوند هم لذت بخش ترند و هم نتایج بهتری در بر دارند . سعی کنید حتی کوچکترین کارهای زندگی خود را با انگیزه ی تمام و با انرژی مثبت انجام دهید .
  12. در گذشته زندگی نکنید: گذشته با هر آن چیزی که در آن رخ داده است گذشته و تمام شده است . در گذشته ی خود نمانید و به آینده ی خود فکر کنید . گذشته برای شما صرفا درس عبرتی است برای جلوگیری از تکرار اشتباهات. سعی کنید گذشته ی خود را تکرار نکنید .
  13. به هیچ چیز در زندگی عادت نکنید: اجازه ندهید که در طول زندگی چیزی یا کسی برای شما به شکل یک عادت در بیاید . عادات چه درست و چه غلط می توانند در شرایطی برای ما آزاردهنده و مشکل ساز باشند . عادت یعنی دسترسی دائمی به چیزی و نبود آن یعنی سرآغاز بروز مشکل . یاد بگیرید که در زندگی با هر شرایطی کنار بیایید و هیچ عادتی بر شما غلبه نکند .
  14. انتقاد پذیر باشید: شما و هیچ کس دیگری در دنیا بی عیب مطلق نیست . هرکس قطعا اشتباهات و کاستی هایی دارد . اگر انتقادی از شما شد موضع نگیرید و به حرف طرف مقابل خود فکر کنید .برخی انتقادها منطقی هستند و باعث می شود که شما اشتباهات خود را بهتر بشناسید و جبران کنید .
  15. خرافاتی نباشید: افراد خرافاتی با باورها و افکار مسموم و غلطی که دارند فقط چهره ی دنیا را زشت کرده اند . خرافات یعنی سلسله ای از نگرش های جهالت آمیز و تعصبات  کورکورانه که هیچ سنخیتی با موفقیت ندارد . خرافات شما را در یک دور باطل از افکار غلط می اندازد که نمی توانید به جلو حرکت کنید .
  16. به هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید: افراد موفق هیچ گاه در مواقعی که عصبانی و یا ناراحت هستند درباره ی مسائل مهم زندگی خود تصمیمات آنی نمی گیرند . آنها همیشه فکر می کنند و عصبانیت خود را مهار می کنند سپس با نهایت آرامش تصمیم گیری می کنند . تصمیم گیری در عصبانیت نتیجه ای جز پشیمانی به همراه نخواهد داشت .
  17. قانع باشید: قانع بودن مهم ترین اصل شاد زیستن  و موفقیت در زندگی است . از چیزهایی که دارید و شرایطی که برای شما وجود دارد لذت ببرید و شکرگذار نعمت هایی باشید که خداوند به شما بخشیده است .
  18. بخشنده باشید: بخیل بودن از بدترین خصایص انسانی است . تا آنجا که می توانید بخشنده باشید و هر آنچه در توان شماست را در طبق اخلاص بگذارید . افراد نیکوکار در زندگی همیشه موفق تر هستند . کینه ها را به دور بریزید . فکر کردن به انتقام شما را از اهدافتان دور می کند . به این بیندیشید که موفقیت شما می تواند  بزرگ ترین انتقام از دشمنانتان باشد .
  19. از آینده نترسید: ترس از آینده فقط زندگی حال شما را خراب می کند . سعی کنید که درباره ی آینده ی خود مثبت اندیش باشید و خیلی به آن فکر نکنید . آینده چیزی جز فرداهایی که به امروز و دیروز تبدیل می شوند نیست .
  20. مثبت اندیش باشید: سعی کنید در زندگی خود مثبت اندیش باشید و به مسائل از جنبه های مثبتی نگاه کنید . افکار منفی ، بدبینی ها ، توهمات و باورهای غلط فقط مشکلات و بدبیاری ها را به همراه خود می آورند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا